- EXAMEN DE MOSTRA UP 5-
Llengua catalana i literatura. 3r d'ESO
NOM i COGNOMS: ________________________________ Data:__________
Llegeix atentament el text següent:
Els valors de la persona. El model "moral" de persona.
"La publicitat proposa sempre un model de persona jove i bella, saludable i eficient. Els publicistes del gran consumisme venen valors utòpics positius: alegria, família, infants, sensualitat, sexe, vida..., totes són imatges d'un univers virtuós i ideal que remeten a les promeses d'una marca. Aquesta marca vol fer oblidar el món real: la publicitat és immune al drama i, per això, a la realitat.
El més habitual és que cap mestressa de casa anunciï productes de bellesa, sempre són personatges d'una bellesa impossible en escenaris de luxe. Això provoca un lligam entre el fet de ser bell i jove i el fet de tenir valors com l'èxit professional, el triomf personal i l'acceptació social. En els anuncis s'encoratja cap a la consecució de l'èxit, l'ambició, la perfecció física, la joventut, la competitivitat, el treball i la intel·ligència; per contra, s'obvien valors com la compassió i la solidaritat (...).
En resum, mirada des d'aquesta perspectiva, la publicitat pot influir sobre els valors i les aspiracions de cadascú. Pot generar frustració perquè mostra un model dins el qual no s'hi cap, i pot moldejar la visió de les altres persones fent que se'ls qualifiqui només en funció dels paràmetres que ofereix la publicitat.
Si hom no adopta una postura crítica davant els missatges, aquests poden arribar a ser un instrument de despersonalització social al servei dels interessos econòmics i polítics dels grups socialment privilegiats; perpetuant la insatisfacció i la desigualtat social, creant necessitats més psicològiques i sociològiques que reals o bé afavorint la concentració de recursos en mans de pocs, els grans anunciants, els únics que disposen de mitjans per aconseguir el consum massiu. "
Ma Antònia Martí, El llenguatge publicitari
A. COMPRENSIÓ DEL TEXT
1. Què és el que mostra sempre la publicitat ? (0'5 p)
2. Què provoca l'associació entre bellesa i joventut ? (0'5 p)
3. Per què es diu que la publicitat pot generar frustració ? (0'5 p)
4. Què pot passar si un no és crític amb la publicitat ? (0'5 p)
5. Explica per què el text és argumentatiu. Digues, també, quin és el tema i quina és la tesi . (1'5 p)
B. LÈXIC
6. Busca un sinònim o una expressió sinònima per a les paraules següents (subratllades en el text ) (0'5 p)
encoratja |
qualifiqui |
privilegiats |
perpetuant |
7. Explica les expressions següents: ( 1 p)
poder adquisitiu |
|
jugar-te el coll |
|
les dones eren jutjades segons la seva indumentària |
|
fan una vida totalment endogàmica |
C. MORFOLOGIA i SINTAXI
8. Defineix ELS PRONOMS i digues els tipus en què es classifiquen (1 p)
9. Analitza les oracions següents: (2 p)
La publicitat proposa sempre un model de persona jove i bella
Cada dia pensa en ella
En Lluís duia la sabata descordada
La Carla li serveix el café amb molta cura
D. NORMATIVA LINGÚÍSTICA
10. Posa accent allà on convingui: ( 1 p )
No vull mes diners, ja me'ls donaràs el mes que ve . Et va be ? Si, te, vols
una tassa de te ? Ara ve el meu net , que es el fill gran de mon germà.
11. Escriu en català correctament aquestes frases escrites en castellà. ( 1 p)
Al salir de mi casa me encontré con tu hermana
Hay muchos chicos nuevos en el instituto.