- EXAMEN DE MOSTRA UP 6-

Llengua catalana i literatura. 3r d'ESO                                   EXAMEN FINAL

Nom i cognoms: _____________________________               3r d'ESO A(N1)

Estimades i estimats alumnes,

Sabeu que aquest examen és important perquè ha de reflectir el treball de tot un any i això no és fàcil ni de bon tros... Us demanem  que l'afronteu amb ganes i que hi dediqueu l'esforç que creieu que l'assignatura es pot merèixer. Ja sabeu que desitgem, de cor, que us vagi molt i molt bé.

TEXT  (llegiu-lo ben atentament)

" Qualsevol que conegui una mica el nostre món, i tingui l'experiència d'arribar a algun país de l'anomenat Primer Món, des de qualsevol part del planeta, o sigui  l'experiència de passar , en molt poc temps, d'una misèria insuportable a una opulència adormidora, comprèn de seguida que una situació així no pot durar gaire.

La presència de molts periodistes durant aquests dies a l'Afganistan els ha permès viure una temporada en situacions similars ( tot i que millorades)  a les que viu el poble allà.(...)

Doncs bé, en aquesta situació,  és irracional que nosaltres gastem bilions de dòlars en defensa, posant en perill les nostres pròpies economies  amb aquest malbaratament, quan amb menys de la meitat d'aquestes xifres es podria posar remei a totes les causes de la desesperació dels pobles. (...)

Els Estats Units d'Amèrica (EUA) s'han negat a signar el tractat contra les armes biològiques i només ho han fet en forma de declaració de bones intencions. Per això resulta patètic veure ara el president Bush tractant de recaptar adeptes per a la seva violència, amb l'argument que els terroristes poden tenir aquestes armes. La idea que nosaltres sí que podem armar-nos perquè som "els bons" i defensem el bé absolut i ells no perquè són "els dolents" és una forma de fonamentalisme ideològic.

El món ja no tindrà seguretat mentre el problema de les armes no quedi reservat a una autoritat mundial elegida democràticament, i es tregui de les mans dels estats . Sabem que aquesta proposta pot semblar il·lusa. Només volem afegir que l'alternativa a ella és que el terrorisme tingui armes nuclears. Ens toca a nosaltres "elegir entre la vida i la mort".

A. COMPRENSIÓ DE TEXT i LÈXIC:

1. Digues quin tipus de text és aquest i justifica la resposta (0'25)

2. Per què se'ns parla d'una situació irracional ? (0'25)

3. Quin és el tema i quina és la tesi del text ? (0'25)

TEMA:

TESI:

4. Explica el significat de les dues paraules requadrades "misèria" i "opulència". Quina relació hi ha entre elles ? (0'25)

misèria:

opulència :

RELACIÓ:

5. Escriu un sinònim o una expressió sinònima per a cadascuna de les paraules subratllades del text.(0'25)

insuportable

remei

recaptar

adeptes

elegir

         

B. MORFOLOGIA:

6. Busca en el text dos substantius i flexiona'ls. (0'25)

   
   

 

7. Escriu un determinant (fent atenció al gènere) per a cada substantiu del llistat. Digues després quin tipus de determinant és. Has d'utilitzar, com a mínim, quatre tipus de determinants diferents... (1 )

Determinant

Substantiu

Tipus de determinant

 

postres

 
 

deute

 
 

senyal

 
 

anàlisi

 
 

dent

 
 

front

 
 

llegums

 
 

pendent

 

 8. Explica la diferència que presenten els següents mots si es presenten en un o altre gènere: (0'25)

pols

 

llum

 

9. Flexiona correctament  aquestes paraules: (0'25)

dolç

     

pobre

     

feliç

     

gros

     

A quina categoria gramatical pertanyen ? _________________________(0'25)

10. Escriu aquestes adjectius en grau superlatiu (0'25)

bo

 

baix

 

alta

 

ple

 

11. Conjuga els següents temps verbals (1,5)

PARLAR

Pretèrit imperfet d'indicatiu

CAMINAR

Pretèrit perfet perifràstic d'indicatiu

TÉMER

Pretèrit imperfet d'indicatiu

DORMIR

Pretèrit perfet d'indicatiu

       

PARTIR

Present de subjuntiu

PARTIR

Condicional simple

DORMIR

Pretèrit plusquamperfet d'indicatiu

SALTAR

Pretèrit imperfet de subjuntiu

       

12. Explica el que sàpigues sobre  ELS PRONOMS (0'25)

13. Defineix un ADVERBI i  indica els tipus que hi ha (0'25)

C. SINTAXI

14. Analitza correctament les oracions següents i indiqueu quin tipus de composta són: (2 )

En Lluís explica la lliçó als companys del grup i la Neus no l'escolta atenta

Tipus de composta: __________________________

Dóna sempre la raó als contraris . Després  demana favors amb cara de penediment

Tipus de composta: __________________________

La noia pensava en les vacances i no li sortia cap problema correctament

Tipus de composta: _____________________________

Els especialistes demanen que els portin material modern

Tipus de composta: ________________________

D. NORMATIVA LINGÜÍSTICA

15. Posa els accents diacrítics allà on convingui: (0'25)

"Ell no es pas una persona mes correcta que l'altra. Els problemes no venen per aquesta banda. Son com son i només els resoldrem si ell te serenitat i sap dir que si quan li demanin."

16. Posa em/hem / amb segons convingui: (0'25)

___  porten embolicat ____ una manta perquè ____ de fer veure que estic ferit.

17. Escriu e o a segons convingui: (0'25)

l'altr__ dia va venir a casa nostr__  a portar el vostr__ regal : una altr__ cafetera.

18. Escriu el gerundi dels verbs següents: (0'25)

Caminar _____________,  sortir ____________, tornar ____________

19. Col·loca els apòstrofs  i/o guionets correctament: (0'25)

dónamen ________________ senva___________ senanirà_____________

den Rafel ______________ telmires___________ dónam___________

 

20. Posa l'article LA o L' segons correspongui: (0'25)

___ Índia, ___ universitat, ___ història, ___ única,  ___ illa, ___ imaginació

VALORACIÓ DELS ESQUEMES PRESENTATS:  1 punt