
És molt important
integrar i diposar dels recursos necessaris perquè l'alumne amb
deficiència visual pugui evolucionar com la resta dels seus companys.
Per això és imprescindible que l'escola cobreixi les necessitats
educatives especials que tenen aquest nen, que provenen de les seves característiques
dels canals sensorials que substitueixen a la visió: L'orientació
i la mobilitat i l'accés a l'informació escrita
Els recursos que s'estableixin
per aquests alumnes poden ser de dos tipus:
1) Adaptacions en
els elements bàsics- adaptant objectius, continguts, criteris metodològics
i d'avaluació. Dins d'aquestes adaptacions es podrien incloure
objectius com: aprendre el Braille si és necessari, conèixer
el propi cos i l'entorn proper.
2) Adaptacions en
els elements d'accés al currículum- fa referència
als espais, materials, recursos personals, adaptaacions de l'aula necessaries
per a la correcte integració de l'alumne amb deficiència
visual.
-Pel que fa l'aula
serà important que:
- L'alumne amb deficiència
visual no ha de tenir un lloc específic en l'aula però
si que és millor que estigui situat en espais on pugui utilitzar
la visió residual, acostant-se a la pissarra i material comunment
empreat, evitant situacions de contrallum. Si l'alumne tingués
ceguesa total es posat situar en un lloc en el que li resulti fàcil
situar-se, és a dir, que tingui referents.Serà imprescindible
que l'alumne conegui la col.locació del mobiliari i que la seva
situació no es modifiqui en accés.
- Les portes hauràn
d'estar sempre obertes o tancades per evitar accidents.
- L'il.luminació
és imprescindible per els alumnes afectats per deficiència
visual. Necessitaran de més il.luminació. Tota la zona
que envolta l'alumne ha de tenir una il.luminació difosa, sense
reflexes.
- La superfície
de les parets ha d'evitar els reflexes però sense reduir l'il.luminació.
- Les pissarres és
millor que siguin blanques i que s'escrigui amb retulador negre ja que
és més visible, si no pot ser així cal que a la
pissarra s'escrigui amb lletra gran. Serà important que les pissarres
disposin de sistmes de llum rasant per evitar els reflexes.
- És necessari
que el material estigui ben col.locat, que el pugui trobar fàcilment,
sobretot el material que utilitzi l'alumne amb deficiència visual.
- L'aula on estigui
situat l'alumne amb deficiència visual és millor que no
sigui massa sorollosa ja que la vía auditiva és una de
les seves principals vía d'accés als aprenentatges.
A part de totes aquestes
adaptacions del currículum i modificacions dels espais, materials,
l'aula... per els alumnes amb deficiència visual es disposa també
de recursos i ajuts tècnics que li permeten un millor accés
als aprenentatges.
Tornar
a la pàgina principal
|