Guia didàctica Destinataris: Tema i subtemes: Objectius: -Adonar-se dels enfrontaments entre individus i grups humans a tots els nivells: entre membres d'una mateixa comunitat per raons d'imposició d'idees i pautes de comportament; i entre subjectes de comunitats diferents. Continguts que es poden treballar: -La Primera Guerra Mundial.
1. Motivació inicial. Un debat amb els alumnes sobre la llibertat de l'individu i la seva limitació deguda a les imposicions de diversos col.lectius humans, sobretot amb connotacions ideològiques, pot encetar de forma crítica l'activitat. 2. Visionament i treball posterior. 2.1.Després d'una breu presentació del film, se'n fa el visionament. Posteriorment: - Ubicar els esdeveniments narrats a la pel·lícula en el context històric, a partir de l'ús de fonts diverses i de documentació històrica. - Estudiar l'època. - Confeccionar un esquema de treball a partir de les pautes que es donen:
# Fases i desenvolupament de la guerra.
# Inici de la guerra. # Fases d'aquesta.
# Escenari geogràfic on va tenir lloc la guerra. # Localització dels principals focus de la guerra de trinxeres.
# Polítiques, socials i econòmiques, etc. - Estudiar el militarisme i l'imperialisme del moment. - Cercar informació sobre la vida dels europeus de l'època. - Un cop obtinguda la informació, analitzar-la i elaborar un text que reculli la informació dels documents analitzats. - Obrir un col·loqui sobre l'imperialisme i el militarisme expansionistes. Extreure'n conclusions.
Analitzar la pel·lícula en els aspectes següents: # Què passa? Quin és el tema. Explicar l'argument. # On passa? En quins escenaris té lloc l'acció, quin ambient s'hi descriu, quin és el context... El paper dels escenaris naturals i la seva relació amb moments dramàtics concrets del film. El contrapunt entre la casa de la protagonista -espai relacionat amb l'amor- i el front. # A qui passa? Quin són els personatges principals, quines situacions hi viuen, quin paper hi desenvolupa cadascun d'ells, quins valors hi mostren... Tant els personatges principals com els secundaris, quines característiques físiques i psíquiques tenen? Com són tractats? # Quan passa? En quina època històrica. Com hi és tractat el temps narratiu..? # Com passa? Com s'hi desenvolupa l'acció, quines estratègies s'utilitzen..?
- Quins fets descrits a la pel·lícula es poden relacionar amb valors educatius i amb aspectes quotidians? - ...amb esdeveniments actuals marcats per la cursa de les armes?
- Fer un joc de simulació reproduint el judici dels soldats.
|