REALITAT I FICCIÓ
ETAPA: Educació secundària.
ÀREES RELACIONADES: Ciències Socials, Educació Visual i Plàstica, Llengua.
Introducció:
El dia onze de setembre de 2001, el món va encetar una nova era. De l’era atòmica es va passar a l’era del terror. Uns brutals atemptats terroristes als Estats Units van ocasionar milers de víctimes, la immensa majoria a les torres bessones de Nova York. Les imatges dels avions estavellant-s’hi, les boles de foc consegüents i els edificis desplomant-se van donar la volta al món a través de tots els mitjans de comunicació. Els gratacels fumejant són ja part iconogràfica de la història.
No es tractava d’una ficció però, malgrat tot, era impossible defugir el record de diversos llargmetratges amb arguments sobre terroristes i catàstrofes. Però també l’evocació d’altres fonts com ara els videojocs, la pintura i fins i tot la literatura. Realitat i ficció es fonien en un malson en directe. La primera potència mundial, per primera vegada havia estat colpejada des de dins, com en alguns films…, però ara es tractava d’una història real. Els "dolents" de la pel·lícula saltaven de la pantalla i es materialitzaven.
Esdeveniments mediàtics que conviden a la seva anàlisi dins del marc escolar.
OBJECTIUS :
CONCEPTES QUE ES TREBALLEN:Obtenir informació rellevant a partir de diverses fonts d’observació indirecta (films, videojocs, còmics, pintura…) i de diferent tipus (documents escrits, internet…), analitzar-la i classificar-la. Comparar realitat i ficció, i quan ambdues es confonen. Reflexionar sobre com ha estat mostrat el terrorisme en diversos mitjans audiovisuals i en la literatura. Realitzar treballs de síntesi i interpretar totes les dades. Analitzar la importància dels diferents mitjans de comunicació, arts visuals i la literatura com a transmissors i definidors de valors i models de conducta determinats. Conèixer les causes històriques, polítiques, culturals, etc., dels fets. Quan la realitat supera la ficció. Imatge i realitat. La violència terrorista en diversos mitjans de comunicació i en la literatura. El poder arquitectònic atacat.
MATERIAL:
DESENVOLUPAMENT DE L’ACTIVITAT:
Fer-los visionar en grup un recull en vídeo amb les imatges televisives
dels esdeveniments del dia 11 en les diverses cadenes.
|
Connectar-se a internet i, en petits grups, a través d’un cercador potent buscar webs on es parl’hi dels fets.
Visionar en vídeo fragments de llargmetratges i/o un títol sencer sobre terrorisme.- Veure-hi quantes pàgines s’hi podrien consultar. Entrar-hi en algunes.
- En grup, analitzar-ne les sinopsis, situacions, grau de violència en les imatges, grau de possible realitat dels fets presentats, existència de similituds amb els atacs del 11-S…
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pánico en las torres (A.J.Levi, 1993, telefilm).
|
Proporcionar-los còmics publicats en èpoques diferents i analitzar en grup aquelles historietes on apareguin edificis o ciutats amenaçats o atacats per algun poder maligne exterior; sovint, es tracta de situacions salvades per algun superheroi.
|
Proporcionar-los fragments de la novel·la Órdenes ejecutivas (Tom Clancy, 1996), on uns terroristes islàmics estavellen un avió contra el Capitoli i ataquen els nordamericans fins al punt d’assassinar el president i la seva família.
Veure en grup pintures amb elements que recordin els fets que es tracten: edificis alts, atacs, foc, destrucció… Analitzar-les:- Comparar realitat i ficció, els fets narrats i els succeïts l’11-S. Fer un col·loqui sobre la influència o no de la ficció literària en la realitat quotidiana (pot arribar a donar "idees"?)
A partir de les imatges que se't presenten i de les informacions de què disposes en llibres, cal omplir l'esquema següent per a cada pintura: |
Quadres que se suggereixen:Detall de l’infern d’El jardí de les delícies (el Bosco, s.XV): L’indret on el Maligne turmenta als qui gaudiren del plaer. Edificis en flames i caos versus Torres Bessones de Manhattan en flames.
Lot i les seves filles (Lucas de Leyden, s.XVI): L’ira de Déu en forma de doll de foc cau sobre Sodoma. El foc ve del cel, de Déu versus atac aeri ordenat per Al·là.
La torre de Babel (Brueghel el vell, s.XVI): Símbol de la vanitat humana, havia d’arribar fins al cel. Confusió de les llengües. Torre de Babel versus gratacels.
La nit (Max Beckmann, 1919): El terrorisme dominà Berlín després de la I Guerra Mundial. Les figures hi expressen l’horror i la brutalitat versus l’horror dels ciutadans dels EE UU enfront les conseqüències dels atacs.
Capbussada sobre la ciutat (Tulio Crali, 1939): un avió encarat a una gran ciutat versus avions segrestats a punt d’impactar.
Anschluss-Alícia al país de les meravelles (Oskar Kokoschka, 1942): Europa en flames durant la II Guerra Mundial; nens amb màscares antigas. Paisatge de pànic bèl·lic versus atacs aeris i bacteriològics.