"Home amb cap d'ocell" (Lascaux, Dordonya-França)
És de suposar que l'art rupestre que representa animals de caça tenia com a objectiu i significat servir per a cerimònies rituals dirigides pels bruixots abans de la partida dels caçadors. Si en aquesta pintura i moltes d'altres es dóna tanta preponderància a la representació dels grans animals de caça és perquè s'hi cerca un acte de bruixeria adreçat a obtenir la multiplicació de la caça i l'èxit de les expedicions.
Es tracta de la màgia simpàtica. Les representacions eren el parany en què la caça hi havia de caure. La pintura era la representació i la cosa representada, l'anticipació del desig i la satisfacció d'aquest. Hom pensava que amb el retrat de l'objecte havia adquirit el poder sobre l'objecte; pensava que l'animal de la realitat patia la mateixa mort que s'executava sobre l'animal retratat.
Aquest art era
un art de caçadors primitius, que vivien
en un nivell econòmic de subsistència. Un art d'éssers
que vivien dins de motlles socials inestables, inorganitzats, en petites
hordes aïllades. Les pintures són un reflex social de les necessitats
més primàries, de la lluita per la supervivència.
Cronologia
Glossari
Mediateca