Projecte Compartit ECOSISTEMES HUMANITZATS A L'EMPORDÀ Cicle de dos cursos amb 1r i 2n de batxilleratPer als centres propers es pot estudiar de fer-los en sortides d’un dia, amb la realització dels tallers al mateix centre. Curs 1Estada de 3 dies: 1r dia.- Aiguamolls de l’Empordà del mas Matà fins a la gola del Fluvià. Estudi de la sedimentació del riu, formació dels aiguamolls i de la plana al·luvial. Visita a tres ecosistemes: closes i basses d’aigua dolça; llaunes i salsures; platges i sorrals. Estudi de les dunes. Observacions i identificacions botàniques i ornitològiques. Determinació de la salinitat a tots els punts per tal de fer el taller del darrer dia. Localització dels punts de presa de mostres amb el GPS. Adaptacions dels becs i potes de les aus. Adaptacions dels vegetals al medi. Utilització de claus dicotòmiques i guies de camp. 2n dia.- El Cap de Creus. Pel camí podem parar per tenir una visió de conjunt de la plana empordanesa i el golf de Roses. Una vegada al cap de Creus, farem l’itinerari següent: Far, cova de s’Infern, cala Fredosa, cala Jugadora, cala Culip est, cala Culip oest i torrent del club Med. En un paisatge de roques ígnies i metamòrfiques amb erosió alveolar, es poden estudiar quatre ecosistemes diferents: Penya-segats rocosos i replans vora mar; brolles i matollars halòfils; recs, torrents i aiguamolls; brolla d’estepes i brucs. Utilització de guies de camp. Observació i identificació d’elements de botànica i de geologia. Mesura de salinitats al mar a cala Culip o cala Jugadora i a alguna bassa o torrent que es trobi amb aigua. 3r dia.- Taller de salinitat: anàlisi de les mostres preses el primer dia, posada en comú dels resultats i localització (amb el GPS i el Compegps) sobre el mapa dels punts on s’han pres aquestes mostres. Conclusions sobre la localització dels diversos valors de salinitat i sobre la meteorologia dels dies anteriors a la visita a l’Alt Empordà i la Garrotxa. Taller de botànica III (adaptacions de les plantes al medi). Podeu veure el flash de suport que porta associat un taller manipulatiu a l’aula on es classifiquen fotografies de flors –en funció del sistema de pol·linització que utilitzen- i fruits –en funció del mètode de dispersió de llavors- de diverses espècies vegetals. Curs 2Estada de 3 dies (recomanat fer-la a la tardor, quan les fulles comencen a caviar de color per tal de poder observar les diferents pigmentacions): 1r dia: Geologia granítica; terrenys àcids. Boscos de les Salines (alzinar, castanyeda, sureda i estudi de la pineda talada). Mugues frontereres i localització amb GPS. Utilització de guies de camp. 2n dia: Camins de calç al Montgrí. Estudi d’un karst. Botànica i geologia calcària; terrenys alcalins. Elements antròpics: producció de calç i construccions amb pedra seca. Utilització de guies de camp. 3r dia: Taller de botànica I (estudi dels anells de creixement i càlcul de biomassa d’un bosc de pi insigne) i taller de botànica II (determinació de clorofil·la i altres pigments en fulles de diversos arbres).
Llistat general d'activitats / Sortides d'1 dia / Estades de 2 dies / Estades de 3 dies / Estades de 4 dies / Estades de 5 dies
|
|