Objectius |
Descobrir l'evolució i la funció dels retaules al llarg de la història.
Conèixer el procés d'elaboració i l’estructura dels retaules gòtics.
Possibilitar als alumnes el coneixement i l’ús de tècniques i materials emprats a l'edat mitjana, de pintura sobre fusta.
|
|
Àmbit
curricular: |
Ciències Socials, Educació visual i plàstica, Tecnologia.
|
|
Lloc on es realitza: |
Camp d’Aprenentatge.
|
|
Nivell
educatiu: |
ESO i Bat |
|
Estacionalitat: |
Tot el curs escolar. |
|
Activitat: |
|
Tipus: |
Taller.
|
Descripció: |
S’inicia l’activitat amb l’estudi de la història del retaule, des del seu naixement com a frontal d’altar fins a la seva desaparició en la litúrgia actual. Posteriorment parlarem de les parts del retaule –cimals, carrers, etc.-, de les persones que l’encarregaven –els donants- i ens centrarem en el procés de construcció d’un retaule gòtic -materials, tècniques, etc.- i dels artistes o artesans que intervenien en aquesta elaboració, com el fuster, el guixaire, el daurador i el pintor. Acabarem l’activitat demanant als alumnes que realitzin el seu propi retaule: encaixin les fustes, les encolin, clavin els travessers, l’endrapin, l’enguixin, estergeixin el dibuix, el daurin i a la fi el pintin.
|
Material: |
Guia didàctica per als mestres, quadern dels alumnes, diferents tipus de fustes, cola de conill, pa d'or, terres de colors, pinzells, punxons, etc., col·lecció de diapositives.
|
Durada: |
Mig dia.
|
Desplaçament: |
En autobús.
|
|
Observacions |
L’activitat es pot complementar amb una visita al Museu Diocesà de la catedral i treballar-hi els retaules exposats. El grup no pot superar els 25 alumnes. |
|
|