| |

EL TREBALL PER RACONS
- Aquesta organització és una resposta a la necessitat de cercar estratègies per
donar resposta a la diversitat que ens trobem a l'aula (diferents llengües, capacitats,
interessos, ritmes...) En programem de joc i de treball.
Aquesta mesura organitzativa potencia l'autonomia de l'infant, l'ajuda a
responsabilitzar-se del que fa, ja que és protagonista del seu procés
d'aprenentatge; l'ajuda a aprendre a organitzar-se i a prendre decisions; és un element
motivador que respecta les característiques dels infants i els seus ritmes propis tot i
afavorint la interacció i fomentant les relacions.
Ens permeten fer un treball individual
i personalitzat o treballar fent diferents agrupacions ( parelles, petit grup) depenent
dels objectius que ens plantegem. Hi ha racons que es desenvolupen a l'aula i d'altres que
es fan en espais comuns, ja sigui amb l'alumnat de la pròpia aula, del mateix nivell o
internivells.

|

L'avaluació es fa mitjançant graelles de doble
entrada, en elles correspon a l'infant el control i al/
a la mestr@ la valoració. |
A P3 normalment els racons són més
globalitzats i a P4 i P5 les sessions són més concretes. Cada trimestre es canvien els
materials o activitats que es proposen a cada racó. La decisió sobre quins racons són
trimestrals o quins duraran tot el curs la pren l'equip docent sobre una planificació
pactada a inici de curs.

|
EL TREBALL PER PROJECTES
- El treball per projectes és una pràctica més basada en
l'aprenentatge significatiu i la globalització; entenent la globalització com a treball
a l'entorn del desenvolupament d'una tasca, temàtica, dubte o problema que tingui sentit
per l'infant, la qual cosa vol dir desenvolupar una sèrie d'accions o activitats que van
dirigides a aconseguir algun objectiu que s'ha pactat prèviament entre el/la mestr@ i
l'alumnat.
El desenvolupament d'un projecte crea diversitat de
situacions, cal fer un buidatge dels coneixements que ja té l'infant, planificar el que
cal fer, buscar informació, fer una tria, representar els nous coneixements...
Normalment el primer projecte sorgeix a partir del
moment en que es s'acorda un nom de la classe, posteriorment se'n pacten d'altres.
Les activitats que s'han dut a terme es recullen en
el que anomenem producte final, que pot tenir l'aspecte d'un dossier, pot ser la
realització d'una sortida, la celebració d'una festa, la confecció d'un mural,
una exposició... A final de curs fem LA SETMANA DELS
PROLECTES en què l'alumnat de cada grup pacta, treballa i explica què ha
treballat, com ho ha fet, què sap ara... a la resta de grups.
En aquesta manera de treballar té molta
importància el treball cooperatiu, el professorat, l'alumnat i també les famílies
treballen conjuntament per arribar a assolir un objectiu comú. La implicació dels pares
i les mares és essencial, vital i imprescindible.
ELS TALLERS
- L'organització i programació de tallers ens permet
treballar aspectes concrets d'una manera globalitzada i facilita la inteacció i
cooperació entre nivells.
LES TIC
- Les noves tecnologies són cada dia més presents en el
nostre món i l'escola com a reflexe de la societat on vivim ha d'incorporar-les i
fer-se-les seves.
A l'escola cal
aprendre a utilitzar aquestes eines, no solament com a un mitjà per adquirir coneixements
, o com a font d'informació, sinó fer que aquestes noves eines ajudin l'alumnat a potenciar
les seves capacitats (anàlisi, relació, contextualització, comunicació
) i a
desenvolupar les habilitats de pensament.
A classe plantegem diferents activitats on la tecnologia ( ordinadors,
PDI, càmera digital...) són presents i ens ajuden a assolir els nostres objectius o a deixar
petjada d'allò que estem fent.
Cada aula disposarà d'ordinadors amb connexió
ràpida a internet. La proposta de projectes telemàtics i d'activitats online va creixent
cada dia, cada curs decidirem quines activitats es duran a terme. |

|
LA RIQUESA LINGÜÍSTICA I CULTURAL
- De la mateixa manera que en el punt anterior hem comentat
la presència de la tecnologia en la vida diària, hem de coincidir en que cada dia
s'incrementa la pluralitat cultural en el nostre entorn.
 |
Segons la hipòtesi del període crític, de
Lenneberg(1967), existeix un període privilegiat per aprendre el llenguatge, que
comprèn des dels dos anys fins a la pubertat. Per extensió, aquest seria també un
període privilegiat per aprendre altres llengües a més de la llengua materna.
Les recerques realitzades amb nens bilingües i
monolingües han mostrat que els primers assoleixen millors resultats que els monolingües
en certes tasques. Per exemple, lexperiència lingüística precoç que tenen els
nens bilingües dutilitzar constantment mecanismes dinhibició (un dels
components de latenció) per "desatendre" una de les llengües mentre
estan utilitzant laltra, sembla transferir-se a daltres tasques cognitives no
lingüístiques (per exemple, tasques de resolució de problemes numèrics, Bialystok
2001).
A les nostres aules hi assisteixen alumnes de diferents nacionalitats,
sens dubte, una riquesa cultural i lingüística que hem d'aprofitar. L'educació del
segle XXI és i ha de ser plurilingüe. |
CURRÍCULUM
|
|

|