A l'inici d'aquells anys que per a Catalunya foren plens d'esperança i que es començaren tantes obres de renovació cultural, es constituí a Sabadell, una Comissió encarregada de crear una entitat que es preocupés de l'organització d'unes colònies escolars per a infants sabadellencs que, a l'estiu, no podien sortir de la ciutat. L'entitat que es creà fou denominada Lliga d'Higiene Escolar i quedà constituïda definitivament el dia 8 de novembre de 1912. En fou el primer President J.B. Ponsà, i el primer Secretari, el Dr. Fusté Campderà.
Al quadre següent consta la marxa dels primers anys de les colònies sabadellenques:

POBLACIÓ ANYS COMPOSICIÓ
Sentmenat
1913
nois
Moià
1914-1916
per a noies
Castellterçol
1914-19221
per a nois

A partir del 1923, Enric Casassas, com a Secretari- de la Junta, s'encarregà de l'organització de les colònies de la Lliga d'Higiene Escolar de Sabadell. Ell i la seva muller tingueren cura de les colònies "de terra". D'altres mestres s'encarregaren de la direcció de les colònies " de mar", que ja s'havien començat a organitzar uns anys abans de l'arribada dels Casassas a Sabadell.
La tasca del matrimoni Casassas-Simó en l'organització de les colònies fou extraordinària. Els infants, a part de l'esbarjo i el contacte amb la natura, hi aprenien la pràctica de la higiene, de la gimnàstica, del joc col·lectiu... Però, al mateix temps, hi estudiaven ballets i cançons, redactaven el "Diari" de la Colònia, col·leccionaven plantes, bestioles i fòssils que recollien en llurs sortides, escenificaven contes i rondealles, celebraven la seva "Festa Major", es preocupaven de tots els problemes del món que els rodejava i en redactaven, estudiaven i dibuixaven murals al·legòrics ("No volem més guerres", "Cent anys de Renaixença Catalana", "La vida a pagès",...).
Un altre aspecte de la labor formativa, a la qual Enric Casassas era particularment afeccionat, era establir relacions de companyonia i amistat entre "la Colònia" i els habitants del poble on aquesta radicava: pagesos, menestrals, pastors, el mestre, el metge, el capellà, ...
L'organització de les Colònies fou remarcada pels pedagogs del moment i comentada amb lloança.
Després de la guerra civil, que representà l'ensulsiada de tantes coses, no es va reprendre més l'obra de les Colònies Escolars.

LES COLÒNIES ESCOLARS