POJECTE: idiomes |
Projecte
d’innovació en llengües estrangeres
Ubicació en
el projecte curricular de centre i projecte lingüistic
Argumentació a favor de l’aula
d’idiomes
En l’Àrea de Llengües Estrangeres caldrà realitzar un tractament de la
llengua oral més intens, diversificat i adaptat a les necessitats, nivell i
ritme d’aprenentatge de cadascú. Una llengua per aprendre-la cal utilitzar-la,
fer-la servir en diferents situacions.
Com que les tecnologies de la informació i de la comunicació juguen un
paper rellevant a la nostra societat, també ho hauran de fer a l’escola, per la
qual cosa creiem doncs que els suports tecnològics han de formar part de la
vida quotidiana escolar i les activitats que es realitzin han d’estar
especificades en la programació.
En el nostre Projecte d’Innovació en Llengües Estrangeres
proposem: que per reforçar el treball oral amb els/les alumnes a nivell de
Comprensió i Expressió
Cal fer:
-
Una redistribució del grup
classe en algunes sessions.
-
Crear un espai al Centre:
L’AULA D’IDIOMES.
El treball podria estar organitzat en racons on els alumnes podrien
treballar d’una manera autònoma sota la supervisió del/la mestre/a.
Els possibles racons en petit grup, per parelles, individualment
…podrien ser:
-
El laboratori d’idiomes.
-
El vídeo.
-
“L’act out” i la videocàmera.
-
Multimèdia.
-
Jocs.
-
Activitats de reforç dels
continguts treballats en gran grup a l’aula.
-
Biblioteca ( préstecs de llibres
graduats per nivells , llegir i escoltar a la vegada).
També queda contemplada la possibilitat d’usar-la en gran grup per
activitats puntuals.
Els objectius primordials serien:
1- Afavorir la comprensió i expressió oral
dels alumnes.
2- Perdre la por a parlar en una llengua no
habitual.
3- Tenir més autonomia per a realitzar
activitats de tipus oral.
La diversitat organitzativa en petit grup, per parelles i
individualment, de nivells i la diversitat procedimental són mitjans per
atendre i tractar la diversitat dins l’aula. Dissenyar activitats de comprensió
oral i escrita diversificades i graduades amb varietat de textos, altres veus i
registres diferents de les del/la mestre/a ajuda a la diversitat d’alumnes.
És important respectar els diferents ritmes de reball.
RECURSOS DE QUE DISPOSA EL CENTRE
MATERIALS:
-
Una aula.
-
Dos laboratoris d’idiomes.
-
Aula d’informàtica.
-
Una televisió.
La referència en el PLC per a l’aprenentatge de la llengua anglesa podem
trobar-la a la pàgina 12, punt e d’aquest document.
Pel que fa a la segona llengua estrangera: francès se’n parla en la pàgina
13, punt 6.
Un dels marcs referencials per a elaborar aquest projecte ha estat el PCC (
Segon Nivell de Concreció , continguts de procediments, conceptes i actituds,
apartat: comprensió i expressió oral).
- El fet d’ofertar als/les alumnes el màxim de possibilitats d’escoltar,
veure i parlar valorant sempre l’esforç realitzat per part d’u/a alumne/a
millora els aprenentatges..
- El poder disposar d’una aula específica per a les llengües facilita
l’aprenentatge auditiu i visual en moltes ocasions.
- L’ambientació de l’aula és propiament d’allò que més interessa: pòsters,
frases, expressions d’ús corrent, decoració en relació a les festes i fets
culturals del propi país, etc.
- Dins de l’aula habitual és dificultós portar-hi i preparar els
laboratoris així com un ordinador, televisió, etc., si es disposa d’una
aula específica tot és allà a punt i l’estalvi de temps és important i
encara ho és més el que els/les nens/estan atents i no es dispersen.
- En petit grup els/les alumnes perden la por de parlar.
- El gaudi en l’aprenentatge de les Llengües estrangeres és més intens.
- Els/les alumnes poden autocorregir-se.
- S’incrementa el contacte de l’alumnat amb diferent material: audio
i multimèdia.
- Donada la flexibilitat d’agrupaments i la graduació de les activitats,
s’afavoreix el tractament de la diversitat.