El
Parvulari comporta uns canvis respecte a la Llar d'Infants; els grups
poden ser més nombrosos i sovint forma part d'una comunitat educativa
més àmplia, l'etapa de Primària, a la qual ha de
vincular-se de forma coherent. No obstant, ha de mantenir la seva funció
de suport i cooperació educativa amb la família.
El
parvulari té la seva pròpia identitat i les seves característiques
pròpies, que el diferencien de les següents etapes.
Objectius:
Els
objectius s'expressen en termes de capacitats que s'haurien d'assolir
al final del parvulari.
Capacitats
a assolir
-
Progressar
en el coneixement i el domini del cos i les seves possibilitats, adquirint
hàbits de salut i benestar.
-
Assolir
el grau de seguretat afectiva i emocional que correspon al seu moment
de maduresa, i anar-se formant una imatge positiva d'ells mateixos
i dels altres. (Des de compartir les joguines fins a aprendre a relacionar-se
amb tothom de la mateixa manera).
-
Comportar-se
d'acord amb uns hàbits i normes qque els portin cap a una autonomia
personal i cap a una col.laboració amb el grup social. (Des
de posar-se la bata tots sols fins a participar en activitats col.lectives).
-
Observar
i explorar l'enetorn inmediat amb una actitud de curiositat i respecte,
identificant característiques i propietats significatives dels
elements que el conformen i apreciant positivament manifestacions
artístiques i culturals adients a la seva edat.
-
Relacionar
i retenir dades sensoriaals. (Des de distigir els colors i les formes
fins a saber de quin costat prové un so).
-
Establir
relacions entre els objectes aplicant les estructures del pensament
intuïtiu, elaborant una primera representació mental de
l'espai i, a partir ded les pròpies vivències, una representació
mental del temps. (Des de saber diferenciar la pròpia dreta
i esquerra fins a conèixer l'ordre de les accions habituals
del dia: aixecar-se, anar a l'escola, anar a dinar, etc.).
-
Representar
i evocar aspectes de la realitat viscuda, coneguda o imaginada, i
expressar-los mitjançant el joc i altres formes de representació.
-
Comunicar-se
i expressar-se de forma ajustada a les diferents situacions de comunicació
habituals, per mitjà dels diversos llenguatges: corporal, verbal,
gràfic, plàstic, musical i matemàtic. (Ballar,
explicar un conte, dibuixar, etc.).
-
Conèixer,
mitjançant la participació en manifestacions culturals,
tradicionals i folklòriques, els signes d'identitat propis
de Catalunya.
Àrees
d'aprenentatge
El
curriculum de l'educació infantil s'organitza en tres grans àrees,
en relació amb les quals es realitzen aprenentages significatius,
observables i avaluables per l'educador. Les àrees d'aprenentatge
són:
-
La
descoberta d'un mateix.
Fa referència al coneixement de la pròpia persona i
a la noció d'identitat que es constitueix en interacció
amb l'entorn.
-
La
descoberta de l'entorn.
És la descoberta de l'entorn natural i social. En sentit ampli,
l'entorn es defineix com el conjunt de condicions ambiental que configuren
el marc on es desenvolupa l'existencia d'un ésser o d'una comunitat.
En relació amb els infants de menys de 6 anys, té com
a referència els elements, els espais, les condicions, les
situacions i les relacions que formen part del seu context i que incideixen
en el seu desenvolupament.
-
Els
llenguatges. Intercomunicació i llenguatges. S'inclouen
tots els continguts relacionats amb la comunicació i els diferents
llenguatges que l'home ha anat creant: llenguatge verbal, musical,
plàstic i matemàtic. Amb el treball d'aquest continguts
es pretèn que l'alumne pugui expressar-se, comprendre i comunicar-se
per tal que li sigui més fàcil l'accès als diferents
sistemes de representació i comunicació que utilitza
la nostra societat.
|