EL PARVULARI

El Parvulari forma part de l'anomenada Etapa Infantil que comprèn sis cursos, de 0 a 6 anys, i té caràcter voluntari. S'organitza en dos cicles educatius de tres cursos acadèmics cadascun, que s'anomenen Llar d'Infants (de 0 a 3 anys) i Parvulari (de 3 a 6 anys), respectivament.

El Parvulari comporta uns canvis respecte a la Llar d'Infants; els grups poden ser més nombrosos i sovint forma part d'una comunitat educativa més àmplia, l'etapa de Primària, a la qual ha de vincular-se de forma coherent. No obstant, ha de mantenir la seva funció de suport i cooperació educativa amb la família.

El parvulari té la seva pròpia identitat i les seves característiques pròpies, que el diferencien de les següents etapes.

Objectius:

Els objectius s'expressen en termes de capacitats que s'haurien d'assolir al final del parvulari.

Capacitats a assolir

• Progressar en el coneixement i el domini del cos i les seves possibilitats, adquirint hàbits de salut i benestar.
  • Assolir el grau de seguretat afectiva i emocional que correspon al seu moment de maduresa, i anar-se formant una imatge positiva d'ells mateixos i dels altres. (Des de compartir les joguines fins a aprendre a relacionar-se amb tothom de la mateixa manera).
  • Comportar-se d'acord amb uns hàbits i normes qque els portin cap a una autonomia personal i cap a una col.laboració amb el grup social. (Des de posar-se la bata tots sols fins a participar en activitats col.lectives).
  • Observar i explorar l'enetorn inmediat amb una actitud de curiositat i respecte, identificant característiques i propietats significatives dels elements que el conformen i apreciant positivament manifestacions artístiques i culturals adients a la seva edat.
  • Relacionar i retenir dades sensoriaals. (Des de distigir els colors i les formes fins a saber de quin costat prové un so).
  • Establir relacions entre els objectes aplicant les estructures del pensament intuïtiu, elaborant una primera representació mental de l'espai i, a partir ded les pròpies vivències, una representació mental del temps. (Des de saber diferenciar la pròpia dreta i esquerra fins a conèixer l'ordre de les accions habituals del dia: aixecar-se, anar a l'escola, anar a dinar, etc.).
  • Representar i evocar aspectes de la realitat viscuda, coneguda o imaginada, i expressar-los mitjançant el joc i altres formes de representació.
  • Comunicar-se i expressar-se de forma ajustada a les diferents situacions de comunicació habituals, per mitjà dels diversos llenguatges: corporal, verbal, gràfic, plàstic, musical i matemàtic. (Ballar, explicar un conte, dibuixar, etc.).
  • Conèixer, mitjançant la participació en manifestacions culturals, tradicionals i folklòriques, els signes d'identitat propis de Catalunya.

Àrees d'aprenentatge

El curriculum de l'educació infantil s'organitza en tres grans àrees, en relació amb les quals es realitzen aprenentages significatius, observables i avaluables per l'educador. Les àrees d'aprenentatge són:

1. La descoberta d'un mateix. Fa referència al coneixement de la pròpia persona i a la noció d'identitat que es constitueix en interacció amb l'entorn.
  2. La descoberta de l'entorn. És la descoberta de l'entorn natural i social. En sentit ampli, l'entorn es defineix com el conjunt de condicions ambiental que configuren el marc on es desenvolupa l'existencia d'un ésser o d'una comunitat. En relació amb els infants de menys de 6 anys, té com a referència els elements, els espais, les condicions, les situacions i les relacions que formen part del seu context i que incideixen en el seu desenvolupament.
  3. Els llenguatges. Intercomunicació i llenguatges. S'inclouen tots els continguts relacionats amb la comunicació i els diferents llenguatges que l'home ha anat creant: llenguatge verbal, musical, plàstic i matemàtic. Amb el treball d'aquest continguts es pretèn que l'alumne pugui expressar-se, comprendre i comunicar-se per tal que li sigui més fàcil l'accès als diferents sistemes de representació i comunicació que utilitza la nostra societat.