Preguntes al
Sr.Lluís de Can Tomàs sobre la seva afecció als trens.Bon dia!
Com es diu?
- Hem dic Lluís González.
A què es dedica?
Sóc enginyer.
Per què té aquest
"hoby"
Perquè m'agrada molt i per conèixer més els trens, i el seu funcionament.
Quants trens té?
De grans en tinc 5 més 7 màquines petites i 300 màquines.
Els tren els fabrica o els compra?
Els grans els fabrico i els petits els compro.
Té molt de
material sobre el tren?
-Sí, en tinc molt.
Quina seria la seva
fita?
Poder tenir un gran parc de trens.
Moltes gràcies.
Som
un grup de nens de Cicle Superior del C.E.I.P Sant Mateu de Riudecanyes. Estem buscant
informació sobre els trens i per aquest motiu hem fet una entrevista a un senyor que té
un circuit de tren a Riudecanyes i al qual hem anat a visitar.
Com es fan els trens?
Els trens es construeixen en grans tallers situats prop de
l'estació. En aquests tallers hi ha entre d'altres, aquests materials: torns, fresadores,
taladros i un pont grua que es desplaça.
Sobre un xasis, es
monta el motor. A partir d'aquí es fabrica la carroceria, les portes, les
finestres
..
Sobre la carrosseria
es monten els "pentàgrofs" que és el lloc on toquen a les catenàries del tren
durant el seu recorregut. Les catenàries són postes amb fil de coure. Fet
tot això es posen els vidres, es pinten i comencen a fer les proves, és a dir comencen a
fer-lo rodar.En els trens Diesel en lloc de catenària hi ha, entre el motor i les rodes
un variador hidràulic.
Com es condueixen els trens i quants
palanques té?
A la cabina del
conductor hi ha:
. La palanca de marxa que pot ser una palanca
giratòria o un volant graduat de 0 a 10 com a regulador de la velocitat.
. Palanca de fre que
serveix per frenar lentament o ràpidament si bé no és aconsellable fer-ho massa de
pressa pel seu perill.
. Palanca anomenada "de l'home mort". El
maquinista ha de tenir sempre el peu fent pressió damunt d'aquesta palanca, si
involuntàriament o per distracció el maquinista treu el peu el tren va frenant
lentament fins que es para.
Com s'instal·len les vies
Hi ha un
enginyer encarregat de buscar el lloc per on han de passar les vies.
Una excavadora
prepara el terreny aplanant-lo si es necessari.
Es col·loca una
sorra especial molt fina, anomenada: sorra de compactar.
Al taller es
preparen les travesses, que en l'actualitat són de ciment, sobre les quals s'hi posen les
vies per on circularà el tren. Aquestes vies estan subjectades amb unes grapes deixant,
de quan en quan, un espai per la dilatació de la via.
Fet tot això,
es carreguen les travesses en un tren espacial que les va deixant al lloc previst.
L'últim vagó d'aquest tren les anivella. Les rodes del tren no són totalment rodones ja
que tenen una pestanya que no permet que el tren surti de la via.
A quina velocitat van els trens?
La velocitat
depèn del tipus de tren. Per exemple l'AVE va molt més ràpid que un regional. La
velocitat màxima en proves pot arribar a ser 500 Km/h.
 Per què hi ha trens que porten carbó,
cotxes
.
Perquè hi ha
vagons adequats per a persones i per diferents mercaderies:
Trens per
mercaderies:Serveixen per transportar tot tipus de
material. Els vagons són diferents segons el que s'hi transporta

Trens amb vagons oberts:Aquests trens poden potar: cotxes, fusta, carbó.....

Trens amb vagons gàbia:Serveixen
per transportar animals.
Trens amb
furgons:Porta les cartes, és a dir el correu i paquets petits.
Trens amb plataformes:Es fan servir per
traslladar containers.

Trens amb vagons tolves:
Serveixen per transportar: cereals, adobs.....
Vagons per persones. Als trens de gran recorregut hi ha vagons-llit, vagons
restaurant,vagons guarderia.
|