Actualitzat 20-6-2012
L'avet de Nadal
Escola de Bordils

El context de l'escola i de l'aula

En el projecte lingüístic de l'escola, es deixa constància de la utilització de la llengua catalana a través del currículum. Fer teatre és un recurs amb un alt grau de motivació que encaixa en el projecte d'escola que hem anat definint, on la llengua és present com a eix transversal de tots els aprenentatges. L'organització de l'escola que potencia la intervenció de dues mestres a l'aula i els projectes de treball com a manera d'entendre l'ensenyar i aprendre partint d'un vertader treball transdisciplinar, integren al teatre com una de les proposta didàctiques contemplades en el PEC de l'escola de Bordils.

Aquest curs, els alumnes de quart inicien l'espai del teatre a partir del llibre: "L'arbre de Nadal" de Hans Christian Andersen, la mestra en llegia fragments cada dia. Un cop llegit, en gran grup, es fa una reflexió sobre el que han après i les escrivim. Com a treball a casa han de buscar informació de l'autor i els contes que ha escrit, per després exposar-ho a classe.

Els alumnes proposen fer-ne una adaptació per representar-la a final de trimestre. Es posen d'acord en fer-la sempre i quan hi afegim una part dels pastorets. Com que a la classe hi ha alumnes procedents d'altre nacionalitats, s'acorda que cada un d'ells buscarà informació de com celebren el Nadal en el seu país per incloure-ho dins l'obra de teatre que escriuran i representaran.

La creació del text

Abans de començar a elaborar el text de l'obra, vam planificar les escenes: on passa, quins personatges hi surten i les accions més importants.

Decorem l'escenari
Aprofitant el treball de dos mestres dins l'aula vam començar a preparar els decorats amb mig grup. Primer de tot, cadascú va escriure a la seva llibreta quina idea tenia sobre el decorat, quin material voldria utilitzar, com s'imaginava la distribució,... Vam fer una posada en comú amb cada mig grup i posteriorment una valoració grupal, fins arribar a la conclusió que la millor proposta era utilitzar ampolles de plàstic. Totes les fotos

Vestuari
Pel vestuari se'ls hi va demanar que fessin un dibuix de com s'imaginaven el seu vestuari, els colors, el maquillatge,... A continuació vam anar al quartet on s' hi guarda la roba pel teatre i cada nen/a va poder escollir el seu vestuari, tenint com a referència que la roba havia de representar correctament el seu personatge.
Com que a l'obra hi surten molts animals van acordar fer màscares de cada un d'ells entre tots els de la classe.

Música
Per enriquir la representació i ajudar a mantenir l'atenció dels més petits de l'escola, als nens els va semblar interessant introduir petits fragments de música, concretament petites peces instrumentals de nadales conegudes i cançons de Nadal típiques d'altres països.

Assajos
Durant les dues setmanes prèvies vam anar a assajar amb la finalitat de treballar l'expressió, la pronunciació, l'entonació, la posada en escena,... Mentre un grup estava a l'escenari els companys anotaven a la llibreta aspectes de millora. Quan fèiem una parada per descansar aprofitàvem per posar en comú els suggeriments dels companys. El dia abans es va fer un assaig general amb els elements del vestuari que podien ocasionar distracció, així tots s'anaven familiaritzant en el seu ús.

Representació
El dia 22 de desembre van representar l'obra, en el casal del poble, davant de tota l'escola. Podeu veure'n un resum en aquest vídeo.

Reflexió posterior a la representació

Mitjançant el bloc de la classe cadascú va poder realitzar la seva valoració i expressar les emocions viscudes a la representació.

Alumnes de quart, Curs 2011-2012.