Actualitzat 20-6-2012
Cavall Fort i Sant Jordi
Escola de Bordils

La idea

Curs rere curs, per celebrar la Diada de Sant Jordi, tota l'escola es reuneix al Casal del poble per recitar poemes. Sempre es procura treballar un poeta català, que durant aquell any tingui algun reconeixement especial (aniversari de naixement, de mort, publicacions...) o que pugui venir a l'escola a compartir els seus poemes amb els alumnes. L'any 2011 la revista Cavall Fort celebrava el cinquantè aniversari i ens va semblar adequat recitar poemes publicats en les seves revistes.
Des de feia dos cursos, els alumnes de 4t eren els encarregats de fer l'obertura de la recitació mitjançant una petita representació ambientada en la vida del poeta o poetessa escollits. Els alumnes, en saber que es tractava de l'aniversari de la revista Cavall Fort i que la presentació havia de ser relacionada amb la revista, van plantejar molts dubtes de com fer-ho, ja que acostumats a treballar la vida d'un personatge, la revista els hi oferir un ventall molt ampli de possibilitats.
La primera tasca que vam realitzar va ser analitzar el contingut de les diferents revistes al llarg dels anys. La més antiga que teníem era de l'any 80, així que vam observar el contingut de la revista al llarg dels últims 30 anys. Vam posar en comú semblances i diferències del tipus de reportatges, els apartats, els personatges dels còmics, els concursos,... D'aquest buidatge en va sorgir la idea: representar un petit teatre mitjançant els personatges més populars dels còmics.

La creació del text

Personatges. Vam agafar una mostra representativa de diferents revistes al llarg dels anys per poder valorar quins eren els personatges més significatius: ens vam basar en la quantitat de temps que havien estat apareixent a les revistes i en les preferències dels propis alumnes (de les revistes actuals).
L'argument. Teníem clar que volíem utilitzar els personatges dels còmics, però com? Quins? Per què? La primera proposta fou que diferents personatges sortissin a presentar les diferents recitacions dels cursos, però als alumnes els semblava poca feina, ells volien donar més vida als personatges.
La següent idea fou muntar una història amb tots els personatges, quelcom que els hi pogués passar, però trobàvem que quedava descontextualitzat de la realitat i no els acabava de convèncer.
Finalment va sorgir la idea de relacionar els personatges del còmic amb el món real, és a dir, amb alumnes de l'escola. Un grup de tres alumnes serien el nexe d'unió amb la realitat i els personatges dels còmics interactuarien amb ells gràcies a un forat en la revista a través del qual coneixerien el món dels humans.
El text i els diàlegs. Per crear el text primer vam definir clarament tota l'estructura de la recitació, és a dir, una introducció de la celebració, la presentació de cada poema i la cloenda. A partir d'aquí calia elaborar uns diàlegs que connectessin els personatges amb els nens,que també formaven part de l'obra i amb els poemes recitats. Per poder-ho aconseguir vam demanar a cada grup quin poema de les revistes havien triat. Els vam llegir tots vàries vegades per tal de seleccionar de cada un d'ells fragments o informació significativa que ens permetés entrellaçar les diferents recitacions.

La nostra portada de Cavall Fort

Tots tenien molt clar que el decorat havia de representar una revista, ja que els personatges havien de sortir d'allà, així que van proposar fer una portada gran. Abans d'endinsar-nos en la seva creació analitzarem portades de diferents anys i ens adonarem que cada mes d'abril estava dedicada a la diada de Sant Jordi, així que la nostra havia de mantenir la tradició. També ens adonarem que l'estructura de la portada (distribució, lletra, tipus d'imatges) havia anat variant al llarg dels anys i decidirem imitar el format dels últims números.
Prèviament a l'elaboració de la portada per l'escenari, cadascú va crear la seva pròpia portada combinant la plàstica amb l'ús de l'ordinador (el Paint Shop Pro). Pel que fa a la portada pel decorat, va ser pintada i pensada entre tots. Per parelles anaven passant a crear seguint el que la parella anterior havia iniciat però deixant volar la seva inspiració. Ja que vam dissenyar la portada personal i la grupal abans de que aparegués la revista d'abril, els nens van estar motivats perquè tenien la incògnita de saber com seria la portada real i poder comparar-la amb la seva. Veure totes les portades.

La representació

Aquesta representació tenia una essència especial ja que havia d'interactuar amb els alumnes dels altres cursos que sortien a recitar. En els assajos estaven sols, no hi havia els altres alumnes, així que el dia de la representació era la primera i única pressa de contacte amb la resta de l'escola. Això els inquietava lleugerament, però també va afavorir que ells estiguessin més concentrats i atents a com s'anava desenvolupant l'obra.
El resultat final va ser molt positiu ja que van gaudir molt creant i donant vida a uns personatges que van esdevenir el nexe d'unió de la recitació dels diferents poemes. Va ser un petit teatre d'escola i ells se'n sentien els directors d'obra. Podeu veure un resum en aquest video.

Alumnes de quart, Curs 2010-2011.