Padrins i padrines de lectura

CEIP de Bordils

Que són els padrins i padrines de lectura? Els inicis.

A l’escola vam inicar l'activitats de padrins o padrines amb els nens més grans de l'escola que voluntàriament feien llegir, un cop per setmana i a l’hora de l'esbarjo, als nens i nenes de P5. Aquesta activitat, iniciada el curs 05-06, tot i que es tractava d’una tasca voluntària i que es feia a l’hora del pati, tenia molt d'èxit entre els nens grans i petits.

Per això, cada vegada hem anat introduint millores fins al curs actual en el qual fem tres apadrinaments:

- Els alumnes de 6è apadrinen cadascú a un nen o nena de 1r i llegeixen un cop a la setmana.

- Els nens i nenes de 5è, en parelles o grups de 3 alumnes, llegeixen contes a mig grup d'alumnes de P5.

- Els nens i nenes de 4t, en parelles o grups de 3 alumnes, es preparen lectures pels nens de P4.

Els nens i nenes grans que"apadrinen" a nens més petits, es preparen les lectures, busquen estratègies de lectura per captar la seva atenció, perquè entenguin bé el llibre i a més, es preparen jocs amb paraules pel final de la lectura. Cal deixar clar que els padrins i padrines no ensenyen a llegir, sinó que motiven i serveixen com a models de lectura als nens i nenes que estan en el procés d'aprenentatge de la lectura.

Abans d'iniciar l'activitat s'ha de tenir en compte que cada nen de 6è ha de tenir el mateix padrí o padrina al llarg del curs per tal de potenciar una relació personal i afectiva entre ells dos. És important tenir en compte algunes característíques personals, tant dels fillols com dels padrins, per evitar possibles conflictes.

Com s'organitza l'activitat?

L'activitat s'inicia explicant i fent publicitat de l'activitat als alumnes dels cursos més grans. Se'ls explica en què consisteix, com s'organitzarà i quines són les pautes i consignes a seguir durant l'estona de lectura. De seguida entre els alumnes de quart, cinquè i sisè es va generar una curiositat i unes ganes de conèixer el seu fillol o fillola abans que s’iniciés l’apadrinatge lector. D’altra banda, entre els petits també sorgeix la curiositat pel padrí o padrina que els correspondrà.

Finalment arriba el gran dia en què es troben els fillols, filloles, padrins i padrines per fer les presentacions i per conèixer els seus gustos i preguntes respecte de l’activitat conjunta que inicien. I a partir d’aquell dia, l’activitat ja comença!

Els nens i nenes grans van a buscar al seu fillol o fillola i junts busquen un espai del pati o de la biblioteca on es sentin a gust. Allà porten el llibre que han preparat abans, per llegir aquell dia. Ensenyen la portada, el llegeixen i després fan alguna activitat amb paraules o relacionada amb el llibre. Abans d'acabar, acorden quin llibre faran la propera setmana i s'acomiaden.

Amb la intenció de facilitar qualsevol assesorament que necessitin, el padrins i les padrines realitzen amb la mestra o en petit grup la preparació del llibre (lectura, estratègies, paraules difícils, com motivar al padrí...). La mestra i els companys els ajuda a escollir els llibres o contes a les sessions de preparació. La mestra segueix l'activitat, anota si funcionen les parelles, si els agrada els llibres que van escollint els seus padrins i quin tipus de llibres o contes són els que agraden als fillols.

Per què fem aquesta activitat?

Les escoles que porten anys realitzant aquesta activitat han valorat que:

- es dóna un valor afegit a la lectura, perquè va acompanyada d'una relació personal,
- s'assegura la regularitat de llegir,
- s'educa en el respecte com a persones entre companyes i companys de diferents edats, tenint en compte les diferències pròpies de l'edat i les peculiaritats de cadascú
- s'accepta la diversitat. No tots els fillols i filloles ni tots els padrins i padrines són simpàtics, macos, carinyosos, ..però ni l'un ni l'altre s'escullen i cal acceptar el que t'ha tocat.
- es potencia la generositat perquè es tracta d'un servei en el temps de lleure.
- s'assumeix un compromís i una responsabilitat. De la mateixa manera que aquest servei és voluntari, una vegada acceptat s'ha de mantenir fins a final de curs; no es pot defraudar el fillol o la fillola.
- la feina es pren seriosament. Encara que vinguin enjogassats, saben ser responsables i els sembla que en part depèn d'ells el progrés del seu fillol o la seva fillola en la lectura.
- fa créixer l'autoestima. Els nens i nenes de sisè que no tenen un bon concepte d'ells mateixos i creuen que no seran capaços de fer-ho bé, se n'adonen que poden ajudar les criatures més petites tan bé o més que els altres.
- el fet de relacionar-se amb nens d'infantil els fa adonar de coses que ja havien deixat enrere, els fa reviure records i els fa sentir grans.

L'experiència al llarg dels anys a la nostra escola ha estat molt profitosa i ens ha servir per constatar el que cada vegada compartim més en tots els àmbits de l'escola: que els aprenentatges sorgits de la relació entre els mateixos infants són més efectius que moltes intervencions de la persona adulta.

Segur que els petits que han estat fillos, quan siguin més grans seran......padrins i padrines de lectura!