Actualitzat:
1 de febrer del 2007
|
ANELLAMENT D'AUS
|
El 21 d'octubre de 2005 va ser un dia molt calorós. Vam
visitar una estació d'anellament en el massís de
les Gavarres, en concret a (Cassà de la Selva).
A la masia de "Can Vilallonga" ens esperaven dos monitors.
Amb un monitor vam escoltar els cants i reclams d'alguns ocells
de la zona (pit-roig, merla, puput,
.) i vam distingir i
reconèixer els diferents estrats de la natura: arbres,
arbustos i herbes.
L'altre monitor ens ensenyà a distingir les diferents plomes
de l'ocell , com es fa l'anellament i com es col·loquen
les xarxes per capturar-los.
La sortida ens tenia emocionats però ens va decepcionar.
En el lloc de les xarxes no hi vam tobar cap ocell perquè
no era bona hora al migdia. La nostra participació va ésser
molt d'observar i nosaltres ens hagués agradat anellar
algun ocell.
|
Hem comprovat que cal tenir bons coneixements d'ornitòleg
i ser expert per ser anellador d'ocells. L'ofici d'ornitòleg
és dur, cansat i no sempre quedes satisfet amb els resultats.
 |
|
NO ELS TORNAREM A VEURE
|
Des que érem ben petits,
havíem vist als arbres del carrer Torrentó. Les mèlies.
Quan vam començar a l'escola ja eren grans i macos. Recordem
que a la primavera feien unes flors petites, però molt maques,
també recordem la pudor que feien les boletes quan les xafàvem.
Els avis d'alguns de nosaltres recorden encara quan els van plantar
però ara aquests arbres ja formen part del passat i de la
nostra memòria.
El curs passat van començar a tallar una filera i a començament
d'aquest curs els que quedaven. Quan els van tallar érem
al pati i ens va fer molta pena.
Ara sense arbres sembla un polígon industrial i hi han plantat
altres arbres petits que nosaltres potser ja no veurem quan siguin
grans.
A tots els nens de l'escola ens ha sabut greu que els tallessin,
ens agradaven molt i també ens feien molta ombra quan feia
calor.
|
Pensem que podien haver fet la vorera
igualment i conservar els arbres.
Us posem una foto perquè tots recordem com eren les mèlies
del carrer  |
|
UN PASSEIG PEL CROSCAT I LA FAGEDA D'EN JORDÀ
El dimarts 25 d'octubre de 2005 vam anar a Olot , comarca de
la Garrotxa a visitar els volcans. Quan vam arribar, vam esmorzar
i després vàrem anar caminant fins al volcà
Croscat. Aquest volcà és el més jove i el
més alt de la zona i té forma de ferradura .Nosaltres
estàvem situats a la part de darrere del volcà,
al lloc on fa uns anys els homes van treure una part d'aquest,
per construir cases . Es veien molt bé els colors de dins
del volcà . Era curiós i maco veure'l tan a prop.
La Montse, que era la nostra monitora, ens va explicar moltes
coses sobre el Croscat i després vam fer un joc d´enganxar
cartolines.
Mes tard l'autocar ens va portar a la Fageda d'en Jordà,
un bosc de faigs que va créixer sobre la lava del Croscat
. Allà vam dinar i després vam fer un passeig per
aquell silenciós i tranquil bosc.
Va ser un dia molt divertit!!!

|
|
ECLIPSI DE SOL
El 3 d'octubre de 2005, vam observar un eclipsi de sol espectacular
perquè va ser visible des del nostre planeta i sobretot
des del lloc on estàvem (l'escola).
Què ens va sorprendre?
-que va canviar la llum del dia però no vam quedar a les
fosques.
-que els ocells anàvem esverats.
-que vam observar l'eclipsi solar protegits amb unes ulleres especials
(de soldador).
-que vam experimentar i observar l'evolució del moviment
que feia la Lluna davant del Sol. (teníem una cartolina
amb un petit forat i vam fer coincidir els raigs de Sol pel forat;
la llum es reflectia a la paret o al terra i deixava visible el
recorregut que feia la Lluna sobre el Sol, no va quedar totalment
tapat).
-també vam estar pendents d'imatges d' Internet que enviaven
els observatoris preparats.
-que és el primer fenomen d'aquestes característiques
que es veu a Espanya des del segle XVIII.
-que no tots els eclipsis de Sol són iguals. Hem estudiat
que poden haver-hi diferents eclipsis de sol (total, parcial i
anul·lar) segons la distància de la Lluna.
Conclusió d'un eclipsi de Sol: Sabem que la Lluna
gira al voltant de la Terra , però de tant en tant, s'interposa
entre el Sol i la Terra. Això provoca que la llum solar
durant un període curt de temps no arriba en algunes zones
del món i es fa fosc de cop.
|


|
|
|
BORDILS ESTA INUNDAT D'AIGUA(Alumnes de P5)
A Bordils va ploure molt i els carrers es van inundar. No vam
anar a l'escola. La Riera porta molta aigua! No se si podré
sortir de casa! Volen les papareres!
|
|
CURS 03-04
|
DIA DEL MEDI AMBIENT
|
|
|
P3
ENS AGRADA QUE TOT ESTIGUI NET:
PASSAR L'ESCOMBRA
RECOLLIM EL PATI I ELS PAPERS
TIREM ELS PAPERS A LA PAPERERA
NETEGEM
ENFLAIREM PERÒ NO AGAFEM LES FLORS.
|
|
P4
-SI TIREM ELS PAPERS AL CONTENIDOR BLAU,
TINDREM UN MÓN ÉS BONIC. HI HAURÀ MÉS ARBRES
I ELS CARRERS DELS POBLES ESTARAN NETS.
-SI NO TENIM ARBRES SEMBLA UN DESERT. NO PODRIEM RESPIRAR I ES ENS MORIREM
DE SED.
|
|
P5
-ENS AGRADARIA QUE NO ES LLENCESSIN ESCOMBRARIES
AL MAR, NI VERÍ, NI GASOLI I QUE L'AIGUA SEMPRE ESTIGUI NETA.
-VOLDRÍEM QUE NO ES POGUÉS CAÇAR, NI POSAR TRAMPES
ALS ANIMALS QUE ESTAN EN PERILL D'EXTINCIÓ, COM EL LINX.
-VOLDRÍEM QUE NO S'ENCENGUÉS FOC AL BOSC, NI ES FUMÉS,
PERQUÈ NO ES CREMI.
-ENS AGRADARIA QUE NINGÚ TIRÉS PAPERS AL BOSC, NI ALS CARRERS,
PER NO EMBRUTAR-LOS.
-DEMANEM QUE NINGÚ FACI MAL ALS ARBRE, NI A LES PLANTES, NI ALS
ANIMALS.
-MIRAREM DE CUIDAR LES NOSTRES COSES, PER NO FER-LES MALBÉ I HAVER
DE TORNAR A COMPRAR-LES I MALGASTAR EN COSES NOVES I DINERS.
|
|
1R
-ENS AGRADARIA VIURE EN UN MÓN EN
EL QUE TOTHOM CUIDES BÉ LES PLANTES, ELS ANIMALS, L'AIRE, L'AIGUA.
-SI NO TRACTEM BÉ EL NOSTRE MÓN, NO TINDREM ON VIURE.
|
|
2N
-A NOSALTRES ENS AGRADARIA QUE NINGÚ
LLENCÉS LES COSES QUE ES PODEN APROFITAR AIXÍ NO AGAFARIEM
TAMBÉ COSES DE LA NATURA.
-TAMBÉ ENS AGRADARIA QUE NO TALLESSIN TANTS ARBRES I NO DESTRUISIN
LES MONTANYES.
|
|
3R
VOLEM CRÉIXER I VIURE BÉ
RECICLANT TOT EL PAPER
SI LES PLATNES RESPECTEM
MOLT MÉS OXÍGEN TINDREM
ÉS MÉS SA EL CAMINAR
QUE ANAR EN COTXE I EMBRUTAR
LA NATURA ÉS EXCEL·LENT,
RESPECTEM EL MEDI AMBIENT
L'ENTORN NET HEM DE TENIR,
I RES NO ENS FARÀ PATIR
I SI VOLEM PROSPERAR
HEM D'APRNEDRE A RECICLAR.
|
|
4T
POSEM CADA COSA AL SEU CONTENIRDOR, PERQUÈ
SIGUI MES FÀCIL EL RECICLATGE
DIGUEM ALS PARES, MARES I FAMILIARS QUE SI FUMEN NO TIRIN ELS CIGARRETS
AL PATI NI AL TERRA.
NO FEM SERVIR GAIRES PAPERS, NOMÉS ELS NECESSARIS.
NO EMBRUTIM LES PARETS AMB GUIXOTS.
QUAN ESTEM AL PATI NO FEM MALBÉ ELS ARBRES.
|
|
5È
NO MALGASTAREM ELS GOTS DE FLUOR PER VEURE
AIGUA.
QUAN ESTREM A CLASSE OBRIREM LES FINESTRES I TANCAREM ELS LLUMS.
NO GASTAREM TANT PAPER ALS LAVABOS, A L'HORA DE FER TREBALLS I QUAN IMPRIMIM.
TANCAREM L'ORDINADOR EL DIVENDRES A LA TARDA PER A QUE NO QUEDI OBERT
TOT EL CAP DE SETMANA.
|
|
6È
ENS AGRADARIA QUE:
TOTHOM RESPECTÉS LA NATURA.
REUTILITZEM MÉS ABANS DE RECICLAR.
PODER RESPIRAR AIRE NET.
QUE CADA ARBRE QUE ES TALLES, TORNES A REBROTAR.
QUE CADA FÀBRICA QUE CONTAMINÉS ES CONVERTÍS EN UNA
FLOR QUE TINGUES PODERS PER MENTALITZAR A LES PERSONES DE LA COSERVACIÓ
DE LA NATURA.
ENS AGRADARIA TORNAR A BEURE AIGUA DE L'AIXETA.
|
L'HORT
DE L'ESCOLA |
Els alumnes de P5 de l'escola de Bordils hem fet un hort.
Vam treure les herbes.
Vam barrejar terra bona i adob.
Els avis ens van donar plantes: Escarola, enciam, cebes i alls.
També hem plantat grana de pensaments i purus.
Ara ja hem collit les escaroles que eren molt maques i grans.
Nens i nenes de P5
|
 |

|
SOM
ESCOLA VERDA!!! |
El 10 d'octubre de 2003 tingué lloc a la localitat de Viladrau
l'atorgament del distintiu d'Escola Verda a un conjunt de centres de Catalunya,
entre els quals es troba el nostre. L'acte comptà amb la presència
de l'alcalde de Viladrau, representants dels departaments de Medi Ambient
i Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, i del conseller de Medi
Ambient, Sr. Ramon Espadaler.
Tota l'escola, he rebut orgullosos el distintiu, ates ell compromís
que hem adoptat i seguirem adoptant en la generació d'iniciatives
d'educació ambiental amb l'alumnat, les famílies, la localitat
i els altres centres educatius.
A partir d'ara hem de mantenir el distintiu, que s'atorga cada dos anys,
complint els compromisos que ens hem fixat en el nostre Programa d'Acció
Ambiental per als cursos 2003-2005.
|
CURS 02-03
|
REUTILITZACIÓ DE LLIBRES DE TEXT
El centre, juntament amb l'AMPA promovem la reutilització
dels llibres de text de primària que els alumnes utilitzen a
l'escola, exceptuant aquells llibres que són tipus fitxa.
L'escola està dins un projecte d'escoles verdes
i una de les seves actuacions és la "reutilització
de llibres de text" que s'ha començat el curs 03-04.
Els objectius que ens vam proposar són:
- aprofitar els llibres de text,
- generar un estalvi econòmic i de paper,
- crear un fons de llibres de text a l'escola,
- conscienciar l'alumnat i els seus pares de la Reducció de residus,
i la Reutilització i Reciclatge de material,
- responsabilitzar als alumnes del bon ús del material escolar.
El mes de juny de 2003 es va fer una assemblea de pares
per explicar el projecte. Es va passar una circular i una autorització
per saber quants alumnes s'acollirien a la proposta.
La reutilització de llibres de text ha estat un
èxit, ja que han participat en el projecte totes les famílies,
excepte dues.
Els alumnes també han respost positivament i durant
el curs han procurat conservar al màxim de bé els seus
llibres amb la intenció que altres alumnes els utilitzin. Tot
i així cal comprar alguns llibres per compensar la diferència
d'alumnes d'un curs a un altre i per canviar els que estant en molt
mal estat.
Els llibres del curs 03-04 han costat a cada alumne la
quantitat de 45 €. Tots han pagat la mateixa quantitat.
Pel curs 04-05 tenim la intenció d'incloure els
diccionaris de consulta de català i castellà.
Sense la col·laboració dels pares i dels
mestres no es podria portar a terme i és important explicar bé
a tots els avantatges econòmics i ecològics d'aquesta
proposta.
|
VISITA A LA DEIXALLERIA I A LA PLANTA DE TRIATGE
DE CELRÀ.
El dilluns 16 de juny vam anar a veure la deixalleria i la planta de
triatge de Celrà.
A la deixalleria hi ha diferents contenidors, molt grans, amb un número
i el nom de la deixalla a què està destinat.
Vam veure contenidors de : runes, ferralla, fusta, plàstic, vidre
i miralls, matèria orgànica, piles i bateries, cables, neveres
, rodes i un de productes químics.
Ens van explicar que era molt important reciclar les neveres, ja que contenen
un gas anomenat CFC que destrueix la capa d'ozó, i cal recuperar-lo.
També ens van dir que les ampolles de cava no es reciclen, sinó
que es netegen i es reutilitzen.
Després vam visitar la planta de triatge. En aquesta planta hi
treballen persones descapacitades, i és una manera d'integrar-los
en la societat. La seva feina consisteix en separar els productes que
nosaltres portem als contenidors. Les deixalles van passant per una cinta
i els operaris les separen segons siguin ampolles, llaunes, plàstic,
etc. Al final un electroiman agafa tots els elements metàl·lics
i els porta a un altre contenidor.
Les deixalles que un cop passades per la cinta no s'han pogut recuperar
són portades a l'abocador.
Al final ens van regalar un joc del tres en ratlla on les fitxes són
els diferents contenidors de colors.
ÉS TAN FÀCIL QUE QUI NO RECICLA ÉS PERQUÈ
NO VOL !
|
A l'escola ja fa anys que reciclem el paper. A cada classe
hi ha una paperera de cartró que ens va portar el Consell Comarcal
del Gironès i quan la tenim plena la buidem al contenidor blau
que aquest curs ens han posat al costat de l'escola i ens va molt millor.
Aquest curs al menjador hem començat a reciclar els pots de iougurt
i els brics de llet que els portem al contenidor groc que hi ha al costat
de l'Ajuntament i esperem que aviat ens en posin un al costat de l'escola.
Els mestres també reciclen els cartutxos de les impressores i els
tonners de les fotocopiadores.
I vosaltres recicleu a casa vostra?
|

Alumnes de cinquè i sisè observant el procès
que realitzen les aigues residuals a la depuradora.
|
VISITEM UNA DEPURADORA
Els alumnes de cinquè i sisè del CEIP de
Bordils vam anar , el dimecres, 20 de novembre a veure la planta depuradora
de La Bisbal d'Empordà per què en el nostre projecte estem
estudiant l'aigua i també perquè la nostra escola vol ser
una escola verda i treballem aspectes del medi ambient.
A la planta depuradora hi ha diferents processos: Primer
l'aigua que ve de les clavegueres passa per un canal on una pala recull
la sorra que s'ha dipositat al fons, després l'aigua passa per
un reixat on unes punxes recullen tot tipus de coses: rates, draps....
A continuació vam veure l'espesseïdor de fangs i tot seguit
el decantador secundari i finalment vam comprovar com l'aigua que anava
a la riera era neta.
Llàstima que encara hi ha pobles, com el nostre
mateix que no tenim depuradora d'aigües residuals i aquestes van
brutes cap el riu.
|
|
|
|