És un unitat de programació del
programa de ciència 6/12 a coneixement del medi natural a
2CS.
Havent treballat l'energia des del punt
de vista conceptual es tracta de fer una aproximació al
món tecnològic i la seva utilització: Les
màquines com a instruments per a aprofitar millor l'energia.
Els alumnes ja coneixen diverses màquines
simples que formen part de la història de la humanitat,
també han construït mecanismes senzills.
No es tracta de fer una història
de la tecnologia o de les màquines antigues per entendre
el procés de millor utilització de l'energia. Es
tracta de construir models imitant màquines actuals treballant
els fonaments de les mateixes.
A més a més les noves tecnologies
de la informació permeten controlar aquestes màquines
i introduir-hi sistemes sensors que permeten un millor ús.
Objectius:
- Indicar i identificar mecanismes que
permeten transmetre un moviment de rotació.
- Veure que els moviments de rotació poden
ser més ràpids o més lents segons els
engranatges.
- Veure que els moviments de rotació poden
desenvolupar més força o menys segons els engranatges.
- Veure que un moviment de rotació vertical
es pot convertir en horitzontal i a l'inrevés.
- Veure que un moviment de rotació es
pot convertir en moviment alternatiu.
- Veure que des d'un ordinador (amb l'equip
necessari) és fàcil controlar una màquina.
- Veure que podem fer màquines una
mica intel·ligents (sensors).
Activitats:
- Construir i investigar el funcionament
de maquines amb motor senzilles.
- Construir i investigar el funcionament
d'un trepant.
- Construir i investigar el funcionament
d'una batedora.
- Construir i investigar el funcionament
d'un martinet.
- Construir i investigar el funcionament
d'una barrera de duana.
- Veure funcionar màquines amb sensors.
|