INAUGURACIÓ OFICIAL DE L'ESCOLA
Discurs inaugural de la nostra directora Sra. Montserrat Vilageliu

Visita del Conseller

Sr. Ernest Maragall

Benvingudes/benvinguts

Benvingut Honorable Conseller d’Educació Sr. Ernest Maragall,

Il·lustríssim Alcalde de Torelló Sr. Miquel Franch,

Sra. Flora Vilalta Regidora d’educació

Sra. Dolors Collell, Directora dels SSTT de Catalunya Central

I tots els presents que heu estat convidats en aquest acte d’inauguració del nou edifici del CEIP Dr. Fortià Solà.

Per la meva part, em sento agraïda i il·lusionada de representar la nostra escola en un dia tant important, que penso és com un punt de confluència en un procés iniciat fa molt temps. La nostra és una escola amb història i des de fa molts anys ha lluitat per un ensenyament públic de qualitat. Ho demostra el fet d’haver estat guardonada el curs 84-85 amb el premi Baldiri Reixach per dos motius:

  • l’aportació a la normalització lingüística i cultural
  • l’endegament d’activitats d’àmplia projecció cultural a la Vall del Ges

Avui en aquesta confluència hi som molts, vinculats tots al sistema educatiu des d’àmbits i responsabilitats diferents, i això deixa de manifest que l’educació, igual que a l’any 84, és una tasca de país. Aquest fet ens vincula a tots en un compromís comú i avui els dos motius del Premi Baldiri Reixach, són encara vius. És per això que l’actual projecte d’escola dóna una gran importància a la llengua i al seu ús, i a la relació amb l’entorn.

Aquest curs el nostre centre ha celebrat els 25ens Jocs Florals. Aquest certamen ha estat un eix que ha servit per potenciar el treball literari a tots els nivells de primària, i més endavant ha incorporat també el premi de dibuix i la part musical amb la realització de concerts el dia del lliurament dels premis, que és naturalment per Sant Jordi.

Pel que fa a la relació amb l’entorn, des de l’any 2001 la nostra escola té el distintiu d’Escola Verda, i durant els cursos 2005-2008 va dur a terme un pla d’innovació mediambiental amb el tema “Coneguem i fem nostre l’entorn”.

El curs 1996 la nostra escola va obrir un horitzó nou. Va participar, conjuntament amb l’Equip d’Assessorament Psicopedagògic de la comarca i cinc escoles més de Catalunya, en un Projecte sobre l’escola Inclusiva. Va ser un aprenentatge important i una anticipació en sintonia amb uns canvis que en aquell moment només s’intuïen. A partir d’aquí, l’atenció a la diversitat i la cohesió social han estat els reptes més rellevants que ens han fet avançar en el camí d’una millora en l’acció educativa.

Per altra banda, des de fauns quinze anys, la nostra escola dedica una part considerable del temps curricular de lliure disposició a la música, i la competència artística i cultural es treballa a consciència en el nostre currículum.

Avui inaugurem un edifici nou, molt esperat i necessari. Crec que ens facilita continuar avançant en els àmbits esmentats. L’espai condiciona l’acció educativa i el nostre és un edifici obert a l’entorn. El seu disseny ho manifesta. Permet realitzar-hi tot tipus d’activitats, escolars i extraescolars. No ens hem quedat enrera, i encara que hem conviscut amb l’acabament de les obres, aquest curs ja hem dut a terme moltes iniciatives en aquest sentit: hem obert la biblioteca en horari extraescolar a tot el públic infantil de Torelló, hem iniciat activitats esportives, activitats adreçades a l’AMPA, la cuina és un espai on es farà un curs d’Inserció socio-laboral, i tot, naturalment, amb la col·laboració de l’AMPA que gestiona aquestes activitats. Cal remarcar també la col·laboració amb la Regidoria d’Educació de l’Ajuntament que dóna un gran suport a aquest tipus d’iniciatives.

Pel que fa a aquest aspecte, que afecta de ple a la cohesió social, la col·laboració il’intercanvi entre totes les escoles del Municipi és una plataforma que ens ha de facilitar una tasca tan complexa.

També l’Escola Municipal de Música de Torelló està ubicada a l’edifici del nostre centre des del curs 97/98. El nou equipament ha permès una millor gestió dels espais i aprofundir la relació entre les dues escoles.

Parlava abans de confluència en un procés, avui, i per deixar evident que el procés de la nostra història és viu, em vull referir a l’anagrama de l’AMPA, per mi és molt significatiu perquè diu: ”construïm escola”.

Construir implica actuar, però amb una finalitat i una intenció determinada, calen estratègies i objectius clars, també demana un bon seguiment i una forta implicació. És crear quelcom que abans no existia. S’ha construït un nou edifici, i aquest fet evidencia l’interès per part de l’administració educativa de millorar l’educació, de dotar-la d’eines.En el nostre cas el resultat ha estat privilegiat, tenim uns equipaments excel·lents. I ara em vull referir, amb afecte, per tot el que hem compartit, a l’anterior directora del centre, Sra. Berta Faro i a l’anterior junta de l’AMPA, aquí present, que són els que, juntament amb l’Ajuntament de Torelló, van negociar amb el Departament d’Educació de la Generalitat la construcció d’aquest edifici que avui inaugurem. El resultat de les seves actuacions el tenim avui, i també vull manifestar l’entusiasme que hem compartit aquest últim curs tots els qui hem estat lligats amb l’ocupació de l’edifici i l’acabament de l’obra, i d’una manera especial remarcar la forta implicació de l’equip directiu i el claustre de professors, i la gran comprensió per part de totes les famílies. Crec que hem aconseguit fer-ho amb alegria i amb la consciència que els problemes s’han de resoldre però mai magnificarni convertir-los en impediments per a l’acció. Sé que comparteixo amb molts dels aquí presents aquest sentiment.

Naturalment, l’AMPA, amb el seu anagrama no es refereix només a la construcció material, i és ara quan encara m’agrada més la seva frase: construïm escola. Construir vol dir canviar, transformar, crear condicions per a la millora, i demana confiança, esforç, responsabilitat, reflexió, és a dir compromís.

I en un moment on el canvi es planteja a tots nivells: una nova Llei d’Educació, un canvi social, un canvi de costums..., l’escola ha d’educar a partir de la vivència, i la diversitat que posa de manifest el canvi, ens fa plantejar noves estratègies més efectives, ens exigeix eines com la col·laboració i la cooperació, ens demana que cal crear arrels, i és quan un equip docent implicat i compromèsempeny amb força cap a mètodes innovadors que ens permeten donar intenció i consciència a la nostra acció docent.

L’equip de mestres del CEIP Dr. Fortià Solà és divers, hi ha professionals que ja han viscut molta història en el nostre centre, i molts que en són novells, peròestà cohesionat i il·lusionat per afrontar la realitat educativa que se’ns presenta.

L’escola no està ni dins ni fora de la societat, és la societat i només a través d’un aprenentatge vivencial i conscient podrem fer país educant els nostres alumnes com a ciutadans de Catalunya. Per això preparem projectes relacionats amb la ciència,l’educació artística, l’educació física, el raonament i la reflexió, l’hàbit lector i el coneixement de la literatura i la cultura. Ens cal no deixar de banda el compromís i la responsabilitat i les ganes de compartir-hoentre les diferents escoles, i fer difusió de les iniciatives entre tots els professionals.

Espero que en aquest procés, al qual m’he referit a l’inici, s’hi projectin en un futur aquestes intencions i que, en algun altre punt de confluència com el d’avui, se’n puguin valorar bons resultats. Crec que tenim moltes eines.

Montserrat Vilageliu i Arqués

Directora del CEIP. Dr. Fortià Solà

Torelló