ELS POLLS

Cada curs escolar les famílies es troben amb el problema dels polls i cada curs es pregunten com solucionar-ho? Aquí trobaran consell que poden ajudar a eliminar aquest problema. El Col·legi de Farmacèutics de Barcelona ens ofereix aquesta informació.

Què són els polls?: Els polls són uns insectes que viuen exclusivament en l'ésser humà.

La pediculosi: La pediculosi és la infestació produïda per polls. El símptoma principal de la pediculosi produïda pel poll del cap és la picor del cuir cabellut, ocasionada per la irritació de la saliva que l'insecte diposita a la petita ferida de la picada. La irritació pot ser tan intensa que, en gratar-se, es poden produir pelades a la pell i infeccions bacterianes.
La pediculosi és corrent en escolars, sigui quin sigui el seu nivell social.

El contagi: La forma de transmissió més corrent dels polls és el contagi directe. A més del contacte persona-persona, l'ús de raspalls, pintes, gorres i bufandes també és una via de transmissió.
La infestació és molt normal entre els nens, preferentment entre els 4 i 6 anys, i amb menor incidència entre nens d'edat compresa entre els 6 i els 10 anys.

Els polls passen molt fàcilment d'una persona (d'un cap) a un altre; per tant, cal mantenir mesures higièniques adequades:

MESURES HIGIÈNIQUES:

· Revisar el cap dels nens, sobretot darrere de les orelles, al clatell i al serrell.

· Rentar-los amb freqüència els cabells: dues o tres vegades per setmana.

· Pentinar-los diàriament els cabells. Netejar les pintes i els raspalls sovint.

· Evitar compartir els estris de neteja personal.

OBLIDI'S DELS XAMPÚS I LES LOCIONS PER A LA PREVENCIÓ

Es desaconsella l'ús de locions i xampús com a prevenció per quatre raons:

1. El temps de contacte és curt.

2. La concentració del fàrmac és baixa.

3. La penetració de l'insecticida és reduïda quan el poll està immers en l'aigua.

4. Les aplicacions inadequades poden afavorir la creació de resistències.

La presència de polls: Quan el nen es rasca insistentment o bé l'escola avisa de la presència de polls, podem comprovar-ne la infestació. És fàcil detectar els polls. Si s'inspecciona el cuir cabellut buscant-los, tot i la petita mida dels polls (2-4 mm), és fàcil trobar-los; l'aspecte de caspa que tenen els ous, sobretot darrere de les orelles, al clatell o al serrell, també és fàcil d'apreciar.

Si sembla que hi ha polls, el millor mètode per comprovar-ho és raspallar els cabells o passar una pinta de pues fines sobre un paper blanc. Els ous o llémenes cauran sobre el paper i es veuran petits punts blancs. Si comprovem la presència d'ous molt provablement hi haurà polls.

Normes d'actuació: Així que es té constància de la infestació, cal consultar el farmacèutic i seguir unes pautes d'actuació.

Prevenció del contagi a altres persones:

1. Cal comunicar-ho a les persones que conviuen amb l'infestat o tenen contacte amb ell. Cal doncs comunicar-ho a l'escola.

2. S'han de desinfectar la roba i els llençols, les pintes i raspalls, les joguines i les estores i entapissats.

Roba i llençols: rentar a 55 graus C almenys durant 20 minuts.
Roba que no es pot rentar: netejar en sec o aplicar insecticida químic en pols.
Pintes i raspalls: rentar a 55 graus C durant 5-10 minuts o submergir-los 30 minuts en solució peliculicida.
Joguines (sobretot les de drap): rentar a 55¼C durant 5-10 minuts o segellar-les en una bossa de plàstic hermètica durant 2 setmanes.
Netejar el terra, estores i entapissats de l'habitació.

El tractament: El tractament és només per a després d'una infestació. Mai per a una prevenció. Una vegada produïda la infestació, cal:

- Adquirir en una farmàcia una loció antiparasitària a base de piretrines. Cal seguir estrictament les instruccions dels diferents productes comercialitzats, tenint en compte que, amb molts d'aquests, s'haurà de repetir el tractament diverses vegades per tal de matar els polls que van sortint dels ous.

- Mullar els cabells amb la loció. No estalviar-ne a la zona de darrere de les orelles i al clatell. Millor no cobrir el cap, però si es fa, fer-ho amb una gorra de plàstic.

- Després del temps esmentat en les instruccions del producte, rentar el cap amb xampú.

- Esbandir el cap amb aigua i vinagre (la proporció és d'una part de vinagre per dues d’aigua).

- Treure les llémenes (ous) amb la mà o amb l'ajuda d'una pinta.

- El tractament s'ha de repetir 10 dies més tard i 20 dies després, per seguretat.

- No oblidar de submergir en la loció pediculicida els objectes relacionats amb els cabells (pintes, raspalls, passadors, ornaments, etc.).

ATENCIÓ: És important que, a les escoles, tots els alumnes parasitats siguin tractats simultàniament, ja que es poden produir contagis entre nens afectats encara no tractats i nens ja tractats. Els nens no parasitats no s'han de tractar. Els familiars afectats es tractaran també al mateix temps, perquè podrien contagiar els nens sans i disseminar els polls a l'escola.
Seria recomanable que quan un alumne estigui parasitat no assisteixi a l'escola fins que no segueixi el tractament.

Recordi:

El tractament de la pediculosi necessita temps i perseverança.

Respecti les normes i les pautes.

La pediculosi no té res a veure amb la falta d'higiene, ni ha de ser motiu d'avergonyiment.

Si es respecten les normes d'actuació i les pautes del tractament recomanat pel farmacèutic, els polls desapareixen.

Per trobar més informació sobre aquest tema es poden consultar aquestes pàgines web:

- Programa de TV3 sobre els polls:

- Pàgina del Col·legi de Farmacèutics:

- Informació sobre els polls en versió per als nens:

- Mares contra polls: http://www.madrescontrapiojos.com/

- Els polls: informació per a pares i mestres:

- Els polls del cap:http://www.ajvilafranca.es/html/salut/infancia/salut/polls.html