CEIP PUIG D’AGULLES
QUÈ ÉS, QUI SÓN L’APA
L'APA
és l’Associació de Pares d’Alumnes del CEIP Puig d’Agulles. Per tant la
resposta a aquesta pregunta seria que l’APA som tots els pares i mares
de l’escola. Una altra cosa és que s’acostuma a parlar de “l’APA” fent
referència a la Junta de la mateixa. La Junta està formada per un
conjunt de pares i mares que ha decidit dedicar una part del seu temps
lliure a tirar endavant tota una sèrie de projectes i iniciatives.
QUE FA l'APA?
La feina de l’APA segueix 4 línies bàsiques:
1. Recolzament del projecte
educatiu de l’Escola
Tenim
la gran sort de tenir a l’escola un claustre de professors (amb l’equip
directiu al capdavant) amb capacitat i voluntat de dur a terme un
projecte educatiu engrescador pels nostres fills i filles. Un projecte
que no només busca que la nostra canalla s’eduqui i es formi com a
persones sinó que sigui feliç mentre ho fa. Un exemple del que hom
entén per “escola pública de qualitat”.
Malauradament
els recursos que en aquest país es destinen a l’ensenyament estan molt
lluny de ser els òptims. És per això que l’APA, més enllà del nostre
recolzament moral i personal, ha adquirit un compromís per recolzar
econòmicament la seva tasca educativa en la mesura de les nostres
possibilitats. Això es tradueix en el traspàs de més del 40% del que
ingressem en quotes dels nostres associats a l’escola. Aquests diners
es dediquen a diverses partides d’acord amb el que estableixen les
seves prioritats: Festa de comiat als alumnes de 6è., adquisició de
material inventariable, biblioteca, projecte lingüístic, material de
música, informàtica, educació especial, ...
Al
marge d’aquesta aportació material directa, també mirem de descarregar
a l’escola d’alguns aspectes administratius. Així, ens encarreguem de
gestionar els cobraments i pagaments de paper, material escolar,
sortides i excursions.
2. Conciliació de la vida laboral
i familiar
És
un tema del que se’n parla molt darrerament per part de les
administracions, però en el qual es fa ben poca cosa. A ningú no se li
escapa que l’horari laboral de la majoria dels pares i mares i l’horari
escolar no són gaire compatibles.
Per
mirar d’apropar una mica més aquestes realitats tan diverses, l’APA
organitza activitats extraescolars i serveis, sotmesos a l’aprovació
del Consell Escolar del centre i que intenten que si és necessari
allargar la permanència dels infants a l’escola més enllà de l’horari
escolar sigui de la manera més entretinguda i adequada a les seves
necessitats i interessos.
• Activitats:
A partir de P4: Teatre, calaix de sastre, tastaballs, piscina, futbol,
basquet... Per les tardes de 17’15h. a 18’15h.
• Serveis:
A partir de P3: Servei d’acollida pel mati de 8 a 9 i per la tarda de 16:30 a 18:15h.
També
ens encarreguem, per delegació del Consell Escolar, de la gestió del
servei de menjador. Donat l’eleva’t nombre d’infants que en fan ús (al
voltant del 84% dels nens i nenes de l’escola) tenim especial cura
d’aquest apartat. Ens encarreguem de contractar l’empresa dels monitors
que els acompanyen al menjador i l’empresa de cuina que prepara els
dinars (tot el dinar es prepara a l’escola, sense cap tipus de
precuinats) i de gestionar les incidències que s’hi puguin produir.
3. Foment de la participació
de pares i mares
Els
membres de la Junta de l’APA entenem la nostra dedicació a la mateixa
com una tasca de representació del conjunt de l’Associació. En aquest
sentit procurem donar-vos compte de les notícies, afers i iniciatives
relacionades amb l’àmbit educatiu i de la nostra associació a través
d’un butlletí periòdic, el Fil a l’Agulla. No cal dir que estem oberts
a qualsevol suggeriment que tingueu a bé fer-nos per tal de millorar el
seu contingut.
Amb un
caràcter més lúdic organitzem les Festes de l’APA. Però enteses sempre
com un vehicle de participació en la vida de l’escola. És per això que
fem la primera connectada amb la Setmana Cultural de l’escola, en la
qual s’emfatitza el treball sobre l’eix transversal del curs. I la
segona, la Festa de Fi de Curs, que ens permet trobar-nos a passar una
estona molt agradable, sopant i ballant tots plegats. I, sobre tot, ens
permet visitar les exposicions que l’escola fa sobre el treball que els
nostres nens i nenes hi han desenvolupat al llarg de tot el curs
escolar.
D’una manera més
genèrica mirem de propiciar la participació a les eleccions al Consell
Escolar del centre. Aquest és el màxim òrgan col·legiat de participació
en el control i la gestió de l’escola. Entre les seves funcions
figuren, per exemple, formular propostes a l’equip directiu sobre la
Programació Anual del Centre; aprovar el Projecte Educatiu de Centre i
el Reglament de Règim Intern; elaborar informes, a petició de
l’Administració, sobre el funcionament del centre; participar en el
procés d’admissió d’alumnes; conèixer la resolució de conflictes;
aprovar el pressupost del centre i la seva liquidació; promoure la
conservació i renovació de les instal·lacions; analitzar i valorar el
funcionament del centre, l’evolució del rendiment escolar i els
resultats de les avaluacions; proposar mesures que afavoreixin la
convivència. Entenem que la presència exclusiva de membres de la Junta
a les candidatures propicia una excessiva endogàmia, i que és bo obrir
aquestes candidatures a altres persones. Tot i que entenem que el
treball d’aquestes persones en el si del Consell com representants dels
pares ha de coordinar-se, necessàriament, amb el de la Junta de l’APA.
També
tenim en funcionament des de fa dos cursos l’Escola de Pares en la que,
organitzada per trams d’edat una professional de dilatada experiència
proposa temes de debat, atén els nostres dubtes, preguntes, ..., un cop
al mes.
Volem recuperar
iniciatives en aquesta línia de fomentar la participació. Una seria la
reunió de delegats de classe. El delegat de classe és un pare o mare
que té la responsabilitat d’endegar el Pla d’evacuació del centre
(pensat bàsicament pel cas de nevada). La nostra idea seria reunir-los
un cop per trimestre per mirar de recollir els seus (i els que els hi
hagin fet arribar) suggeriments i opinions sobre els serveis i
activitats que cauen sota la responsabilitat de l’APA, així com noves
iniciatives que es podrien dur a terme.
4. Representació institucional
Els membres de la Junta de l’APA exerceixen la representació dels seus associats a diferents òrgans col·legiats com ara:
• Consell Escolar del centre
(1 representant designat).
• Consell Escolar Municipal
No
cal dir que en tots aquests àmbits és molt important que ens feu
arribar les vostres inquietuds i suggeriments, amb l’objectiu que
puguem exercir aquesta tasca d’una manera plenament representativa.
Nosaltres sempre procurem copsar l’opinió dels pares i mares d’una
manera informal, a través de les converses i comentaris que podem tenir
a les entrades i sortides de l’escola. Però si no se’ns diuen sempre
se’ns poden escapar elements importants a l’hora de prendre iniciatives
sobre el que és l’opinió dels pares i mares de l’escola.
|