 |
Projecte de Ciències
Naturals
|
|
|
El
Laboratori
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Linterès de lescola
per posar en funcionament el laboratori de lescola,
(molt poc utilitzat fins ara) juntament amb la
possibilitat de destinar un professional del centre a
organitzar el laboratori i preparar i coordinar experiències,
ens ha dut a elaborar aquest projecte.
També ha influït en la posada en marxa del projecte laugment
duna hora lectiva diària a Primària, que ens
permet aprofundir més en els temaris, dedicant-hi més
temps curricular. |
|
|
|
|
|
|
 |
El projecte
de Naturals pretén ser un complement de lassignatura
de Medi Natural que aplicarà, al laboratori i
algunes vegades "in vivo", els
coneixements que els alumnes hauran adquirit prèviament
a la classe. Es tracta que, mitjançant una sèrie
de pràctiques i experiments, els alumnes
aproximin més a la seva realitat allò que fins
ara llegien i aprenien als llibres.Repassant el
Currículum de Primària en làrea de
Coneixement del Medi Natural, aquest projecte
tindria cabuda en molts dels objectius
generals de làrea: 1, 2, 3, 4, ... però sobretot en el 6 "Manipular
correctament, i de forma cada vegada més
acurada, els materials, aparells i instruments de
laboratori i de camp previstos per a laprenentatge
experimental"
(pàgina 47).
|
|
|
|
El Currículum també
destaca en els continguts el Treball
experimental (objectius de l1.1 fins al 1.13, pàgines
47 i 48). I com a objectius terminals destacar del
nº 1 al 13 de les pàgines 48 i 49. De les orientacions
didàctiques és important laprenentatge de
procediments en el coneixement del medi natural. |
|
|
|
|
|
Així cal:
- Promoure activitats amb lobjectiu
densenyar el procediment com a tal,
sobretot quan sintrodueixen tècniques o
estratègies que lalumne mai ha fet servir.
- Dissenyar activitats que
proposin la utilització de procediments de
diverses menes quan hagin de realitzar un treball
experimental.
- Dedicar temps a les activitats
experimentals, que fan possible la comprensió
persistent dels conceptes i afavoreixen ladquisició
de processos científics.
|
|
|
Amb tot el destacat
anteriorment, hem elaborat aquest projecte que començarà
aquest curs. I es tindran en compte els següents
aspectes: |
|
|
|
|
|
- Saplicarà a tota letapa
de Primària: de 1r a 6è.
- Sintentarà fer el màxim
de pràctiques possibles, dacord amb el
temari de làrea de Medi Natural. Al
Cicle Inicial aquest temari també inclou
medi social i per tant aquests temes no es
treballaran en aquest projecte. Als altres
cicles CM i CS, es treballen els dos medis
per separat, i ens centrarem a fer experiències
del medi natural, intentant fer-ne de cada
tema.
- Els grups seran dentre
12 i 14 alumnes.
- Hi haurà dos mestres al
laboratori: la mestra que ha preparat lexperiència,
els materials i les fitxes, i el/la mestre/a
que imparteix lassignatura de medi
natural.
- El material necessari es
traurà del laboratori, de les demandes als
alumnes (ampolles buides, envasos de plàstics,
...) i/o del que hagi de comprar lescola.
|
|
|

|
|
|
El mètode a seguir
per la realització de les pràctiques sempre serà el
mateix, seguint les passes del Mètode Científic: |
|
|
|
|
|
- Conèixer lexperiència
a realitzar
- Preparació del material
necessari
- Explicació del
procediment a seguir
- Formulació dhipòtesis
- Realització de lexperiment
- Recull dels resultats
- Elaboració de les
conclusions
De cada experiència lalumne
omplirà una fitxa que consta dels següents
apartats (que són els mateixos sigui el curs que
sigui):
- Nom, curs i
data (a omplir)
- Títol de la pràctica (ja
donat)
- Material (ja donat)
- Procediment (ja donat)
- Esquema o dibuix (per
omplir)
- Conclusions (per omplir)
Amb aquest projecte ens volem
assegurar que tots els alumnes realitzen les mateixes pràctiques,
coneixen el funcionament de diferents aparells i sacostumen
a treballar duna manera diferent (treball en petit
grup) i en un lloc no habitual per a ells.
|
|
|

|
|