Les fraccions i nosaltres

8° circolo didattico - Brindisi
Primary school “E. De Amicis” - Tuturano

LLIÇÓ 1

• Recuperar els coneixements i habilitats adquirides pels alumnes en els últims anys relacionats amb el concepte de fracció
  • Reflexionar sobre l'ús de les fraccions en la vida quotidiana.

Cartolines per fer murals, retoladors, targetes.

Per recuperar els coneixements i habilitats adquirides pels alumnes en els últims anys relacionats amb el concepte de fracció, la mestra proposa organitzar una discussió en rotllana per promoure l'intercanvi d'informació de manera col·lectiva. També els convida a pensar sobre l'ús de fraccions en la vida quotidiana i a escriure en un mural algunes expressions utilitzades en situacions concretes relacionades amb fraccions.

Cada alumne reflexiona sobre situacions reals en què cal utilitzar fraccions.

En aquesta lliçó, els alumnes han parlat majoritàriament de les fraccions com a operadors, que és la interpretació més comú en la seva vida quotidiana.

LLIÇÓ 2

• Recuperar entre les idees dels alumnes situacions comuns que poden representar exemples de l’ús de fraccions
  • Consolidar el concepte de fracció com a operador.

La mestra suggereix als alumnes que vegin que el seu propi grup de classe pot ser considerat com un "tot" del qual és possible obtenir diferents fraccions.

Els demana que s'agrupin d'acord a alguna característica triada per ells mateixos.

Els alumnes assignen a cada agrupació feta la fracció que indica la seva mida en relació al grup classe.

Un quart dels alumnes
fan servir ulleres
Dos quarts dels alumnes
porten bata blava
La meitat dels alumnes
són noies

Entendre els conceptes matemàtics no és fàcil per als nens. Per aquesta raó, és útil fer referència constantment a situacions concretes, despertant el seu interès per tal de descobrir i donar significat a idees abstractes.

LLIÇÓ 3

• Fomentar la relació entre el concepte de fracció i alguns aspectes de la vida quotidiana
  • Fomentar la cooperació entre els alumnes

Fotografies relacionades a situacions concretes
:

La mestra proposa als alumnes un joc d'equip. Divideix la classe en tres equips i dóna a cada equip una de les fotografies anteriors.
El joc consisteix en observar les fotografies, trobar en ells algunes fraccions i lliurar les seves propostes per escrit.

La mestra dóna als alumnes la possibilitat d'observar les tres fotos per comparar totes les respostes i decidir junts l'equip guanyador.

A través de l'observació de les fotos, els alumnes s'adonen que les fraccions es poden aplicar a diferents contextos reals i, a més, s'adonen que la realitat pot ser vista a través dels ulls de matemàtiques