Sucs per tastar i mesurar

8° circolo didattico - Brindisi
Primary school “E. De Amicis” - Tuturano

LLIÇÓ 1

• Recuperar els coneixements adquirits pels alumnes en els últims anys relacionats amb la mesura.
  • Utilitzar unitats arbitràries i estàndard per mesurar.
  • Entendre l'ús de la mesura de capacitat en la vida quotidiana.

Ampolles de suc i gots.

En els darrers anys, els alumnes ja van realitzar diverses experiències de mesura, de manera que, per evitar la perdua de motivació, la mestra ha decidit partir d'una situació propera als alumnes.

Aprofitant que aquell dia un dels alumnes celebra el seu aniversari, la mestra li proposa que doni una mica de suc als seus companys de classe.

La mestra pregunta als alumnes què havia de fer el seu company:
- Ens donarà una mica de suc!
- Fraccionarà el "tot" que és el contingut de l'ampolla!
La mestra porta als alumnes a adonar-se que una ampolla de suc pot ser considerada com una quantitat mesurable i els recorda algunes experiències prèvies de mesura amb diferents magnituds i unitats: llapis, gomes, peus, metre, etc

Aquesta experiència ha permès als alumnes considerar un got com a una unitat de mesura i recordar el significat de mesurar objectes: calcular quantes vegades hi cap la unitat.

LLIÇÓ 2

• Fer servir diferents unitats per mesurar una mateixa quantitat
  • Fer conversions entre diferents unitats de mesura.

Ampolles de suc, tasses petites i una xeringa.

La mestra canvia intencionadament la unitat que havien fet servir els alumnes en la lliçó anterior, ara havien de mesurar la capacitat de l’ampolla fent servir com a unitat una tassa petita (un got equivalia a dues tasses) i també havien de mesurar la capacitat de les tasses fent servir com a unitat una xeringa.

Els alumnes havien de relacionar la capacitat de l’ampolla mesurada en gots o en tasses i per últim, havien de pensar quina seria la capacitat de l’ampolla mesurada en funció de la xeringa, per la qual cosa calia fer una multiplicació.

En observar els resultats dels experiments, els alumnes han entès que és possible establir una equivalència entre unitats diferents.

Fent referència constant a les situacions concretes ha afavorit la comprensió dels alumnes d'alguns conceptes matemàtics que no són fàcils d'assimilar. En particular, els alumnes s'han adonat que quan la unitat és més petita, augmenta el nombre de cops que aquesta unitat cap en la quantitat que volien mesurar.
A més, aquests experiments han afavorit la comprensió del concepte de capacitat que es continuarà treballant en properes lliçons.