...Minicomputador de Papy..

8° circolo didattico - Brindisi
Primary school “S. Pertini”

• Aprendre conceptes matemàtics per experimentació.
  • Comparar el sistema binari amb el sistema decimal.

Una sèrie de taulers com el que apareix a la figura.

Els colors de cada part del tauler corresponen al de les regletes Cuisenaire associades als nombres 1, 2, 4 i 8.

S’explica als alumnes les regles del joc (una variant del joc que els alumnes havien realitzat amb “l’àbac humà)

• Col·locar 2 peces al quadrat blanc equival a una peça al quadrat vermell (1 + 1 = 2).
  • Col·locar 2 peces al quadrat vermell equival a una peça al quadrat púrpura (2 + 2 = 4), etc

La mestra posa una peça en el quadrat marró: “Són vuit”, diu un alumne. I la mestra pregunta: "Com podem representar el número vuit d'una manera diferent?". "Vuit és igual a quatre més quatre", respon un altre alumnes i intercanvia la peça que estava al quadrat marró per dues que col·loca al púrpura.

La mestra repeteix la situació però ara representant el nombre 7 amb 7 peces al quadrat blanc. Els alumnes comencen intercanviant dues peces del quadrat blanc per una al quadrat vermell.

I després intercanvien dues peces del quadrat vermell per una al púrpura.

Cloenda (representació d’altres nombres en el minicomputador de Papy):
La representació de nombres més grans de deu es porta a terme afegint a l'esquerra del  primer tauler, un segon tauler on els quadrats representen el 10, 20, 40, 80.

Per exemple, el 95 es representa així:

Es pot realitzar el mateix procediment per a representar nombres amb centenes o milers, afegint taulers a l'esquerra dels anteriors. I per als nombres decimals, es poden afegir taulers a la dreta del tauler d'unitats, separant-los per un tros de fusta.