Quantificant nombres grans

8° circolo didattico - Brindisi
Escola “E. De Amicis” - Tuturano

LLIÇÓ 1:
Lectura i escriptura de les puntuacions obtingudes en un joc d'ordinador

• Tenir en compte l'ús de nombres en la vida quotidiana.
  • Llegir i escriure nombres més grans que 1000.

Ordenador, joc en CD, guixos, pissarra.

Durant els anys anteriors els alumnes havien tingut a l'escola moltes experiències amb l'agrupació i el canvi en la base 10, utilitzant materials concrets i representant els nombres amb dibuixos i símbols. Per tant, a fi d'evitar una caiguda en la motivació, s’ha  fet ús d’un videojoc, que és una de les coses que més fascinen als nens. Molts d'aquests jocs requereixen la suma de les puntuacions i aquestes s'expressen sovint amb nombres de tres dígits o més.

Després de dur a terme el joc d'ordinador, cada alumne va escriure la puntuació obtinguda a la pissarra i la va llegir en veu alta.

Durant aquesta primera activitat el focus ha estat situat en l'escriptura i la lectura de nombres que són a la vida quotidiana.

LLIÇÓ 2:
Crear un esquema per recollir les puntuacions aconseguides

• Una millor comprensió del sistema decimal posicional.
  • Conèixer el valor posicional dels dígits.

Paper d'embalatge, regle, llapis, retoladors.

La mestra demana als alumnes que creïn un esquema amb la mateixa estructura d'un àbac, on incloure un nombre elegit pels alumnes.

Treballant junts, el nombre elegit es posa en l’esquema, ocupant un quadrat amb cada un dels dígits, a partir de les unitats.

Cada alumne llegeix la seva puntuació i diu el valor de cada dígit.

Els alumnes s'ajuden entre ells en l'escriptura i la lectura de cada número treballant cooperativament. Per exemple, s'ajuden en la decodoficació de cada dígit en el seu valor: 5 unitats = 5, 7 desenes = 70 o 8 centenes = 800.

LLIÇÓ 3:
La quantificació dels grans nombres

• Comptar
  • Quantificar grans nombres.

Tisora, paper quadriculat, cola, cordill.

abacus b.a.m. (blocs aritmètics multibase) paper quadriculat

La mestra demana als alumnes que trobin una manera fàcil de representar quantes unitats es necessiten per formar un nombre tan gran. Alguns alumnes suggereixen utilitzar l'àbac, els altres pensen en els BAM, mentre que una altra alumna proposa utilitzar paper quadriculat perquè permet comptar fàcilment un gran nombre d'elements. Tots els companys estan d'acord amb l'última proposta comencen a treballar.

A cada grup de 4 o 5 alumnes se li dóna la tasca de representar un nombre.

Els alumnes decideixen repartir-se les tasques: el primer grup retallarà les unitats, la segona les desenes, la tercera les centenes i l'últim els milers.

L’activitat ha estat profitosa perquè ha donat als alumnes l'oportunitat de veure representat un nombre molt gran sense recórrer a símbols abstractes als que resulta difícil donar significat, especialment per a aquells alumnes amb necessitats especials.

Ha estat emocionant per als nens l'observació de que les unitats de milers  necessitaven un gran nombre d'unitats per ser representades. Al final, van decidir formar una tira amb paper quadriculat i es van posar d'acord en doblegar-les i lligar-les amb una corda.

Rèplica