Descompondre nombres fins al 8

Escola Básica 2,3
D. João de Portel

6 anys

• Sumar i descompondre nombres.
• Identificar i donar exemples de diferents descomposicions d'un mateix nombre.
• Construir i memoritzar els fets bàsics de l'operació suma.
• Desenvolupar el raonament matemàtic i la comunicació: analitzar matemàticament una situació, formular i comprovar conjectures, explicar i justificar resultats (oralment i per escrit, utilitzant el llenguatge natural i llenguatge matemàtic).

Taps d'ampolla, fulls de paper, cartolines, llapis de colors.

• Organització dels alumnes en parelles de treball.
• Explicació oral de la tasca a realitzar.
(10 minuts)

La mestra donarà a cada parella 6, 7 o 8 taps i una fitxa on apareix una línia vertical. Els proposa que esbrinin com es poden organitzar els taps que els ha donat sobre la fitxa en relació a la línia que hi apareix. I els demana que expressin aquesta situació mitjançant una suma de dos sumands. Els alumnes han d'escriure i organitzar totes les descomposicions per assegurar-se que no en falta cap.
• Treball en parelles (registraran els resultats obtinguts en tires de paper)
(20 minuts).
Discussió amb el grup classe dels resultats obtinguts per les parelles i que han quedat registrats en les tires de paper
• Sistematització dels continguts treballats
(50 minuts)

– Hi ha moltes maneres diferents per descompondre els nombres i quan més gran són els nombres més maneres doferents n'hi ha.
– Existeix una relació numèrica entre el nombre a descompondre i la quantitat de maneres en que això es pot fer: el nombre 6 pot ser descomposat de 7 maneres diferents, el nombre 7 de 8 maneres diferents, el nombre 8 de 9, etc.

Els alumnes poden resoldre amb facilitat aquest repte i les conclusions que assoleixin els permeten adquirir un cert coneixement de les qüestions matemàtiques involucrades. Encara que resolen la tasca sota la supervisió del professor, ho fan de forma autònoma i per tant, són ells els constructors del seu propi aprenentatge.