......Quants punts hi ha?......
Escola Básica 2,3
D. João de Portel
Edat:
6 anys
 

Objectius:
•  Establir relacions numèriques.
•  Fer comptatge cap endavant i cap enrere.
• Comparar i ordenar nombres.
• Memoritzar fets bàsics de la suma, treballar els dobles i utilitzar altres estratègies de càlcul mental.
• Formular i comprovar conjectures relacionades amb operacions matemàtiques senzilles.
• Comunicar-se oralment i per escrit, utilitzant el llenguatge natural i llenguatge matemàtic, interpretar, expressar i discutir els resultats, els processos i les idees matemàtiques.

Materials:
Daus de diferents colors, tires de paper, fitxa de treball, llapis de color.

Introduction: 

  • Explicació per part del mestre del treball a realitzar (han de llançar dos daus, anotar en les tires de paper els punts que obtenen en cada dau i la suma d'aquest dos nombres)
  • Formació de cinc grups compostos per quatre alumnes cadascun.

Aclariment d'algunes qüestions que poden sorgir després de l'explicació de la tasca.

  • Els alumnes hauran d'esbrinar quantes possibles combinacions de punts es poden obtenir en llançar els dos daus. Hauran d'assegurar-se que no s'han oblidat de cap combinació comparant els seus resultats amb els dels seus companys.

Part central:

  • Exploració de la tasca per part dels alumnes treballant en grups. Els alumnes han de resoldre la tasca de forma autònoma, però sota la supervisió del professor i guiats per una fitxa de treball.

(20 minuts)

  • Presentació del registre realitzat per cada grup del llaçament dels dos daus.

 

  • Discussió amb tota la classe dels resultats obtinguts.
    • El resultat no varia si s'obté un 4 en el dau vermell i un 3 en el blanc o a l'inrevés ( 4+3=7 i 3+4=7).
    • Hi ha 36 combinacions de punts i les seves sumes oscil·len entre 2 i 12. El nombre 1 no es pot obtenir perquè no hi ha cares del dau sense punts.

(55 minunts)

Cloenda:

  • Sistematització dels continguts treballats.

(10 minuts)

Observacions:
Els alumnes poden resoldre amb facilitat aquest repte i les conclusions que assoleixin els permeten adquirir un cert coneixement de les qüestions matemàtiques involucrades.