hhhhhhPotèncieshhhhh

11 - 12 anys

• Presentar la potència com a una nova operació .
  • Representar-la amb materials
  • Entendre el significat d'expressions com ara " al quadrat” o “al cub”
  • Memoritzar els 20 primers quadrats
  • Investigar altres quadrats

Taps, regletes, calculadora

Base, exponent, multiplicació repetida, quadrat, cub, "elevat a"

La mestra presenta la potència com una manera d'abreujar una multiplicació en que el mateix factor es repeteix. Proposa uns quants exemples i els alumnes fan els càlculs de vegades amb llapis i paper i de vegades amb la calculadora.

La mestra proposa representar el càlcul de potències d'exponent 2 amb regletes (per exemple, per representar 8 elevat a la 2 cal representar 8x8 i això es pot fer amb 8 regletes de longitud 8).

Quan els alumnes acaben de representar els deu primers nombres elevats a la 2, anoten la seva representació matemàtica i el resultat.

Observant que tots són quadrats es dóna sentit a l'expressió "8 al quadrat" per indicar "8 elevat a la 2". Es fa el mateix per a potències d'exponent 3, construint cubets amb els reglets.

La mestra proposa la memorització dels 20 primers quadrats. Per ajudar-los fan una taula a la pissarra i observen que els deu primers quadrats els saben de les taules per la qual cosa la tasca no és tan feixuga.

Per reforçar la memorització dels primers quadrats perfectes, la mestra proposarà a la següent classe un treball d’investigació: Buscar la descomposició de tots els nombres (fins al 200) com a suma de quadrats.