Regularitats entre dígits

7 - 12 anys

Lliçó 1: Dígits que sumen set

· Descobrir regularitats de càlcul.
· Treballar la diferència entre nombre i xifra.
· Organitzar bé les dades.

· Paper i pissarra

· Nombre, xifra i dígit

La mestra demana que els alumnes trobin nombres de tres xifres en que la suma de les xifres doni 7.

Els nens/es van dient-ne i la mestra els va situant a la pissarra seguint el següent criteri: per columnes els cent..., els dos-cents..., els tres-cents....

Mentre es fa l'activitat poden sorgir preguntes com: es poden repetir xifres? es pot començar amb un 0? Si no en sorgeixen espontàniament la mestre ha de suggerir-les.

A partir del quadre, quan ja s'han escrit tots i amb una organització correcta, els nens/es se'l copien..

Lliçó 2: Anàlisi del quadre

· Trobar regularitats i justificar-les.

· Parells i senars.

· Paper i pissarra.

Es recorda el quadre fet durant la lliçó anterior i a partir d'aquí es demana als alumnes que busquin relacions. La mestra pot provocar-los fent preguntes com les següents:

• Quina xifra es repeteix més?
  • Quants nombres tenen xifres repetides?
  • Quina és la columna més llarga? I la més curta?
  • Qunats nombres comencen amb una xifra parell?

Els alumnes anoten les conclusions. Per exemple:

O d'altres:

• Les columnes es van fent més curtes d'esquerra a dreta.
  • El dígit que més es fa servir és l'1.
  • HI ha 28 nombres en total: 16 parells i 12 senars.

Ha anat força bé i es bo veure com e s van engrescant. Inicialment només s'hi posen els que els agrada però mica en mica van encomanant l'entusiasme a tots.

És bo veure també com investiguen una mateixa situació nensi nenes de diferents edats.

Amb els nois i les noies més grans es repetirà l'activitat però comparant si sumant 8, passa el mateix? I amb quatre xifres?