h Operant amb el temps h

10 - 11 anys

• Entendre l'enunciat d'un problema complex i organitzar les dades que hi apareixen.
  • Apropar-se a la mesura del temps
  • Fer servir el sistema sexagesimal relacionat amb les unitats estàndard de la mesura del temps.

La mestra presenta presenta la tasca al alumnes i llegeix l'enunciat d'un problema complex que intentaran resoldre.

En Gabriel i l'Helena es troben en una casa de camp, al mig del bosc i lluny del poble. Estan gaudint d'uns dies de vacances, tranquils, sense ràdio ni televisió. Tenen un rellotge de paret al qual mai no donen corda perquè durant les vacances l’hora no és cap preocupació.

En Gabriel de sobte recorda que demà a primera hora ha d’agafar el cotxe de línia. L’Helena que té sempre bones idees, li diu: No et preocupis, aniré al poble a comprar algunes coses hi ho miraré.

Abans de sortir cap al poble, dóna corda al rellotge i anota l’hora que marca: 8 h 27 min. Baixa al poble a pas constant. Arriba i mira l’hora: Són les 5 h 19 min. Abans de surtir del poble torna a mirar l'hora i veu que han passat exactament 43 minuts. Torna al mateix pas cap a casa.

En arribar a la casa mira el rellotge que marca les 9h 57 min. S’ho anota i comença a calcular. Quan ja sap el temps transcorregut en el camí, han passat 10 minuts més. Ràpidament posa el rellotge a l’hora, abans no passi més temps.

A quina hora va posar el rellotge l’Helena? Quant temps ha emprat comprant?  A quina hora real ha arribat a casa?

Es fa una primera lectura per tenir una idea general de la situació plantejada, però es faran noves lectures per entendre els detalls i identificar la informació.

Es conformen grups d'alumnes per intentar resoldre el problema al mateix temps que fan una crònica detallada del procés de resolució.

Els alumnes posen en comú les seves solucions, describint els procediments que han seguit per arribar a aquestes solucions i relatant les les dificultats que han trobat i la forma de solucionar-ho.

Observació:
Les solucions dels alumnes passen majoritàriament per calcular que l'Helena ha estat una hora i mitja fora de la casa. Com que 43 minuts els ha passat al poble, dedueixen que l'Helena ha estat caminant durant 47 minuts, o sigui 23 minuts i mig d'anada e igual quantitat de temps de tornada. Això vol dir que quan el rellotge de la casa marca les 8h 50' 30" (= 8h 27' + 23' 30") són en realitat les 5h 19' i a partir d'allí es pot calcular el desfasament que ha de corregir l'Helena, posant el rellotge a les 6h 35' 30" quan acaba de fer els càlculs.