.........Collaret de boles..........
6-7 anys.

LLIÇÓ 1

• Familiaritzar-se amb el nombre i la quantitat.
  • Ubicar nombres en el collaret de boles seguint difrents estratègies.

• Collaret de 10 boles, 5 de cada color.
  • Tires plastificades amb el dibuix de 5 cercles grocs i cinc cercles blaus.

La mestra agafa el collaret de 10 boles i observa que el nombre de boles d’un color i de l’altre són 5.
Amb la mà fem com si fos un “ganivet màgic” es talla el collaret per algun lloc i es compten les boles que queden a l’esquerra. Després la mestra diu un nombre i els alumnes han de dir on s’ha de col·locar el “ganivet” perquè quedin tantes boles a l’esquerra com indica el nombre dit.

Es fa èmfasi en la discussió d’estratègies usades pels alumnes. Per exemple: no cal comptar les boles d’una en una, per ubicar nels ombres més grans sinó que quan canvia el color de les boles es pot continuar comptant a partir del 5.

Un cop treballat amb els materials agafem les tires plastificades on hi ha el dibuix i amb un retolador anem marcant diferents nombres.

La recreació de l’ús del ganivet màgic quan passen al paper permet convenir en ubicar el nombre 6 el que els nens indiquen és l'espai entre les boles 6 i 7 i no la sisena bola. Això és molt important per evitar errors quan fan servir estratègies de cpl·locació a partir del final del collares. Per exemple, per ubicar el nombre 9 "compto una bola des del final".

LLIÇÓ 2

Ubicar nombres en una representació sobre paper del collaret de boles

Fulls amb vuit collarets dibuixats

El mestre va dictant nombres i els nens i les nenes els van marcant al full amb una línea on col·locarien el “ganivet màgic”.
Després hi escriuen la grafia del nombre.

En acabar l’activitat la mestra recull el treball i el corregeix individualment. Així pot analitzar si cada alumne sap col·locar correctament els nombres entre 0 i 10, però no pot saber quina estratègia ha fet servir per fer-ho. Per tenir informació sobre les estratègies emprades resulta molt important realitzar activitats com la de la lliçó 1.