Multiplicant a la
manera turca

Yunus Emre Primary School
Karaman

Aprendre una manera diferent de multiplicar.

El mestre demana que els seus alumnes multipliquin 18 x 19 pel mètode que els ja coneixen. Quan li diuen el resultat, l'anota en un racó de la pissarra i comença a explicar un nou mètode per fer aquesta multiplicació

Part central :
Es fa una creu i es col·loquen els dos factors en la part superior e inferior de la creu. Es descomposen els dos factors en desenes i unitats. Es multipliquen les desenes dels factors i es col·loca el resultat a la part esquerra de la creu, es multipliquen les desenes del primer factor i les unitats de l'atre i escol·loca el resultat a la part superior de la creu, es multipliquen les desenes dels segon factor i les unitats de l'atre i es col·loca el resultat a la part inferior de la creu, per últim, es multipliquen les unitats de cada factor i es col·loca el resultat a la dreta de la creu.

El resultat de la multiplicació és la suma dels quatre resultats intermedis: 100 (10x10) + 80 (10x8) + 90 (9x10) + 72 (8x9) = 342

Els alumnes practiquen el mètode après amb altres multiplicacions.