La rapidesa dels animals

Aboe Da'oedschool
Utrecht (Holanda)

Lliçó No. 1: Els regals del Rei Lleó

Donar a conèixer faules africanes.

La faula “Els regals del Rei Lleó” extreta del llibre “The Madiba Book, Nelson Mandela's favourite stories”.
La mestra explica breument qui és Nelson Mandela, que aquest llibre recull les seves faules africanes favorites i que la paraula Mandiba que apareix al títol del llibre és un tractament afectuós per a Nelson Mandela en la seva llengua materna.
També explica que les faules són contes amb un missatge moral involucrat. La faula triada per introduir aquesta activitat és una història protagonitzada per animals amb característiques humanes que busca explicar per què els animals tenen el aspecte que tenen.

La mestra llegeix la faula als alumnes i en acabar discuteixen sobre:

• Quins animals participen en el conte?
  • Quin és el paper del lleó?
  • Quines característiques humanes tenen els animals?
  • Quin és el missatge del conte?
  • Coneixen altres faules?

La mestra explica què faran a la propera lliçó i demana als alumnes què pensen quin animal els agradaria ser.

Lliçó No. 2: Quin animal vol ser?

Fer una màscara que representi a l'animal triat per cada nen o nena.

Fotografies d'animals.
Paper, cartró, llapis de colors, pintures i altres materials necessaris per fer manualitats.

La mestra recorda als alumnes la faula que havien llegit la lliçó anterior i els dóna l'oportunitat de tornar a comentar-la.
A partir d'ensenyar-los fotografies de diversos animals, parlen dels seus animals favorits.

La mestra els presenta els materials de que disposen per fer les màscares dels animals que han triat i els convida a fer un disseny de màscara anotant quins materials faran servir.
S'organitzen i reparteixen els materials i els alumnes comencen a treballar.

Els alumnes ensenyen als seus companys les seves màscares acabades i les comenten. La mestra explica què faran la següent lliçó.

Lliçó No. 3: Com és de ràpid el teu animal preferit?

Mesurar el pati de l'escola.
Mesurar el temps que triguen en travessar el pati segons vagin: caminant, corrent o anant de quatre grapes.

Les màscares construïdes la lliçó anterior.
Fitxa de treball fotocopiada.
Cinta mètrica i cronòmetre.

La mestra explica la fitxa de treball, divideix el grup en parelles i dóna cada parella una cinta mètrica.

Els alumnes es col·loquen les seves màscares i surten al pati per mesurar la seva longitud. També mesuren quants temps triguen en travessar-lo si van caminant, quants temps triguen en travessar-lo si van corrent, o si ho fan movent-se com ho fa el seu animal preferit. Anoten les mides preses en la fitxa.
Per acabar, mesuren quan temps triguen en recórrer la meitat del pati, la quarta part i una distància de 10 metres.

La mestra discuteix amb el grup com han pres les mides i com han omplert la fitxa.

Lliçó No. 4: Taules de distància i temps

Aprendre a utilitzar una taula de distància i temps calculant les raons de proporcionalitat.

La fitxa de treball que havien omplert la lliçó anterior.
Una nova fitxa de treball fotocopiada.

La mestra repassa el que havien fet la lliçó anterior.

La mestra presenta la nova fitxa de treball i discuteix amb el grup com s'ha d'omplir fent servir la informació que havien recollit a la fitxa de la lliçó anterior. Explica com es fan servir aquestes taules per calcular la velocitat i com es converteixen metres per segon en metres per hora i els indica que comencin a treballar.