PRISMES I PIRÀMIDES
barcelona@kube-comenius.eu

Lliçó 1: Reconeixement i definició

•  Recuperar els coneixements previs sobre prismes i piràmides.
•  Construir aquests cossos a partir d'un material idoni.
•  Analitzar característiques d'aquests cossos relacionades amb cares, arestes i vèrtexs.

· POLYDRON

• Prismes i piràmides
  • Figures tridimensionals, figures planes, polígons
  • Cares, vèrtexs, arestes, bases

La mestra demana als alumnes que construeixin amb peces de POLYDRON prismes i piràmides, sense més indicacions, apel·lant només al record que ells poguessin tenir de les experiències prèvies amb aquests cossos.

La mestra demana als alumnes que classifiquin els cossos construïts segons siguin prismes o piràmides. A partir d'una sèrie de cossos construïts pels alumnes que impliquen situacions problemàtiques al moment de ser classificats (un octaedre, un prisma de base triangular, un cub) s'evidencia la necessitat de disposar d'una definició acurada de prisma i de piràmide.

A partir dels atributs comuns a cadascun dels dos grups de cossos es redacta una definició de prisma i una definició de piràmide. Amb aquestes definicions es classifiquen o es fan fora dels grups els cossos que havien resultat problemàtics en un primer moment.

Els alumnes presenten dificultats en veure que cal més d'un atribut per definir aquests cossos i les limitacions de vocabulari específic pròpies de l'edat fan que visualitzin les situacions molt abans de saber explicitar-les, la qual cosa representa un obstacle per trobar definicions adients.

Lliçó 2 : Identificació

· Identificar cossos a partir de les definicions elaborades la lliçó anterior .

· La caixa de cossos geomètrics de fusta

· Prismes i piràmides
· Cares, vèrtexs, arestes, bases
· Triangles, quadrilàters, pentàgons, etc.

La mestra demana als alumnes que treguin de la caixa prismes i piràmides i grupalment s'avalua la correcció de la tria feta pels alumnes d'acord a les definicions consensuades abans. Després es controla que a la caixa realment no quedi cap cos que sigui prisma o piràmide.

La mestra demana als alumnes que identifiquin dins dels cossos ja seleccionats aquells que tinguin un determinat nombre de cares, arestes o vèrtexs que la mestra explicita en cada cas.
Durant el desenvolupament d'aquesta activitat es motiva als alumnes a relacionar el nombre de cares, arestes i vèrtexs d'un cos amb la forma de la base (per exemple: un prisma pentagonal tindrà 5+5+5 arestes, 5+2 cares, 5+5 vèrtexs).

Reafirmar la necessitat d'esmentar diversos atributs d'un cos al moment de definir-lo i admetre com a prisma o com a piràmide cossos que compleixin la definició encara que a cop d'ull no ho sembli (per exemple: el cub, o un prisma amb molt poca alçada).

Els alumnes presenten dificultats en classificar com a prismes i piràmides aquells que tenen bases que no són polígons regulars. Per altra banda els passa el mateix en descartar piràmides truncades.
Alguns alumnes arriben a deduir patrons entre el nombre de cares, arestes i vèrtexs amb la quantitat de costats del polígon que forma la base (per exemple: en un prisma el nombre de cares coincideix amb el triple del nombre de costats del polígon que forma la base).

Lliçó 3: Característiques

· Identificar i anomenar les característiques de cadascun dels cossos amb relació a les cares, arestes i vèrtexs.

· Fitxa per enregistrar observacions.
· La caixa de cossos geomètrics de fusta

• Prismes i piràmides
  • Vèrtexs, arestes, cares (laterals i bases)
  • Triangles, quadrilàters, pentàgons, etc.

La mestra demana als alumnes que recuperin de la caixa els cossos amb els que havien treballat la lliçó anterior. Es reparteixen les fitxes d'observació i es fa una lectura grupal per acordar els objectius de la lliçó.

Els alumnes omplen la fitxa al seu ritme i amb disponibilitat de manipulació del material. La mestra els acompanya en el procés, intervenint tant amb els alumnes amb dificultat per tirar endavant la feina amb suggeriments com amb els alumnes que puguin deixar el material i fer-ho mentalment.

Es posen en comú les observacions fetes pels alumnes i s'arriben a unes generalitzacions guiades per la fitxa en relació a la forma de les cares laterals i les bases dels diferents cossos observats .

Alguns alumnes arriben més enllà que la resta, troben patrons de relació entre el nombre d'arestes i vèrtexs de cada cos.