Itinerari de geometria
barcelona@kube-comenius.eu

Lliçó 1: El plànol de classe

Lectura d'un plànol
Interpretació de signes convencionals (ex.: portes)
Importància de la conservació de la proporció

Fotocòpia del plànol de cada classe

La mestra demana als alumnes que ubiquin diferents element de la classe al plànol (per exemple: la pica, les finestres, la taula de la mestra) i a l'inrevés (quin espai de la classe correspon el lloc assenyalat al plànol?).

La mestra demana als alumnes que dibuixin al plànol la posició de certs elements de la classe (per exemple: els penjadors, la taula del Quim, la prestatgeria del material). Cal fer una reflexió al voltant de la proporció dels elements dibuixats pels alumnes en relació a altres elements del plànol.

Es fa un posada en comú de la feina dels alumnes .

Els alumnes han trobat més dificultats amb la mida dels elements dibuixats que amb la seva ubicació dins del plànol.
Hem trobat a faltar incloure preguntes d'ubicació d'objectes en posició relativa a altres objectes (exemple: col·locar una senyal a la dreta de la pissarra tenint com a punt de referència l'observador o l'objecte, en aquest cas, la pissarra).

Lliçó 2: Els plànols de l'escola

Llegir un plànol interpretant signes convencionals (ex.: portes, escales, lavabos, etc.).
Localitzar en la plànol llocs concrets (donats per una fotografia) i localitzar la posició del fotògraf.

Fotocòpia dels plànols de les diferents plantes de l'escola.
Fotografies de diferents racons de l'escola.

Soterrani, planta baixa, planta primera, segona, tercera. Vista aèria.

Es presenten els plànols de les diferents plantes de l'escola i es comenten en forma grupal.

Es presenta una sèrie de fotografies i en petits grups es localitza físicament l'espai fotografiat, així com també la posició del fotògraf. Es convida els nens a moure's per l'edifici.

Cada grup registra sobre el plànol, utilitzant dos colors diferents, les dues localitzacions esmentades anteriorment.

Els alumnes s'han trobat principalment amb dos tipus de dificultats:
- de lectura del plànol (exemple: orientar correctament el plànol respecte a referències significatives com el carrer, el pati, etc., ubicar un lloc a la dreta o a l'esquerra d'una escala, confondre plantes)
- registrar al plànol una localització que ja havien ubicat físicament.

Lliçó 3: Elements geomètrics dins l'escola

Associar termes geomètrics en objectes que els envolten.

Fotografies de diferents racons de l'escola

Cub, prisma, piràmide, con, cilindre, etc.
Rectangle, quadrat, triangle, cercle, etc.
Línies corbes, rectes, perpendiculars, paral·leles.

Es demana als alumnes que observin les imatges, que hi identifiquin el màxim de figures geomètriques i les etiquetin.

La següent fotografia és un exemple de les imatges que havien d'identificar:

S'avalua la correcció de les etiquetes col·locades, comentant especialment la precisió del lèxic emprat segons es tracti de figures de dues o tres dimensions.

Davant d'un mateix objecte alguns alumnes es centren en diferents aspectes fet que implica que els assignin etiquetes diferents que s'han de discutir grupalment. Per exemple, davant de la fotografia d'un porta llapis alguns veuen un prisma i altres un rectangle referint-se a una de les cares laterals d'aquest prisma.

Lliçó 4: Itineraris

Representar sobre paper recorreguts que els alumnes fan habitualment quan es mouen per l'escola o pel barri.

Paper i llapis.

La mestra presenta l'activitat a partir d'un exemple senzill: com representaríeu el recorregut des d'aquesta aula fins al lavabo? A partir de les aportacions dels alumnes es fa un possible esquema a la pissarra.

Se'ls proposa que individualment representin el recorregut des de l'aula fins al gimnàs i des de l'escola fins a la piscina (aproximadament un quilòmetre fora del recinte escolar).

Es verifica la correcció de les diferents representacions fetes pels alumnes i es comparen quins elements han tingut en compte per facilitar la comprensió de la representació.

En la primera part de la lliçó hi ha alumnes que necessiten reproduir físicament el recorregut proposat abans de plasmar-lo al paper. D'altres necessiten incloure referències externes (per exemple: les escales, columnes, portes).
Aquests alumnes són els que tenen més problemes al moment de realitzar la representació del recorregut fora de l'escola. Hem vist que aquests alumnes necessitarien abans treballar sobre un plànol del barri, per tant ens proposem incloure aquest aspecte a la mateixa lliçó quan la realitzem el curs vinent.

Lliçó 5: També fem itineraris a la classe d'educació física.

Estructurar l'espai i orientar-se segons els elements que el composen i en relació al seu propi cos.
Desenvolupar el sentit de la lateralitat en sí mateix i en els demés, en estàtic i en moviment.
Potenciar i afavorir l'atenció i l'observació com a mitjà per resoldre amb èxit una dificultat.

Plànol amb les instruccions del recorregut.
Cons, estaques, pilotes, pals i altres objectes que distribuïts al terra del pati serveixin com punts de referència als alumnes.

El mestre porta els alumnes al pati on hi ha distribuïts molts objectes (cons, estaques, pilotes, pals) i els explica que hauran de fer un recorregut seguint les instruccions registrades al plànol i respectant la informació que dóna la posició dels objectes repartits pel terra.

Els alumnes de manera individual fan el recorregut. Mestres tant el mestre anota el número d'errades, observa si hi ha dubtes, si hi ha anàlisi o precipitació. Si hi ha errades apareix una pregunta tipus: “Estar segur/a? Torna-ho a provar”. És una activitat avaluativa i coma tal, la valoració depèn del número d'errades observades i l'actitud que mostra el nen/a.

Es tracta d'una activitat d'avaluació de les capacitats d'orientació de l'alumnat, per tant, generalment no hi ha un moment de cloenda en aquesta activitat. Només amb els grups on s'observa una dificultat molt comuna i generalitzada es fa un comentari grupal.