L'ull del quadrat
Karlstad (Suècia)
karlstad@kube-comenius.eu
10-12 anys

- Evidenciar que la proporció aritmètica pot ser visualitzada geomètricament.
- Fer servir el regle de manera adient.
- Exhibir una situació en la qual línies rectes poden semblar corbes.

Un tros de paper de 20 cm x 20 cm, un regle, un llapis, llapis de cera.

La mestra dóna als alumnes un quadrat de paper amb marques sobre els costats de manera que cada costat està dividit en 20 parts d'1cm cadascuna. Els alumnes numeren les marques de cada costat des d'1 fins a 19 (seguint en tots el mateix sentit: horari o antihorari).
Fent servir el regle, fan línies des de cada marca d'un costat fins a una altra marca del costat adjacent de manera que els nombres de les marques unides sumin 20 (per exemple, la marca 2 d'un costat s'uneix mitjançant una línia recta amb la marca 18 del costat adjacent).

Acoloreixen el dibuix resultant de manera d'emfatitzar l'efecte visual de la construcció.

No va haver dificultats per entendre les instruccions i els alumnes es van sorprendre molt en veure aparèixer l'ull al centre del quadrat ressaltat per l'ús de colors forts durant la decoració. Alguns alumnes també van comentar que les línies rectes es veien com corbes.