Trets d'identitat

 

És un recull de principis ideològics i educatius que l'Escola Granullarius assumeix com a seus i que marquen la identitat singularitzada i diferenciada del Centre, donant-li un caràcter propi.

Ens definim respecte a:

  1. El caràter públic
  2. L'aconfessionalitat
  3. La llengua
  4. La metodologia
  5. L'Educació com a procés integral
  6. El pluralisme i els valors
  7. La coeducació
  8. La gestió institucional

 

EL CARÀCTER PÚBLIC:


L'Escola Granullarius es defineix "per se" com un servei públic per als habitants de Granollers.
Pel seu caràcter públic, l'ensenyament és gratuït i correspón a l'Administració posar al nostre abast els mitjans adients per a cobrir les necessitats educatives i de funcionament bàsiques. Altres aspectes econòmics, no coberts per l'Administració, no podran ser causa de discriminació.

L'ACONFESSIONALITAT:


L'Escola Granullarius es manifesta pel respecte a totes les confessions, pel pluralisme ideològic i, per tant, respectuosa amb les diverses creences religioses i maneres de pensar, oberta a tothom i contrària a qualsevol tipus d'adoctrinament, proselitisme i/o sectarisme.
Cap família, cap alumne, cap treballador no podrà ser discriminat per raó de la seva confessionalitat o aconfessionalitat.
Cal dir, però, que creient que les festes populars regeixen la vida quotidiana de la societat que ens envolta i, malgrat ser conscients de les seves relacions amb la religió, aquestes festes les celebrem a l'Escola sense excloure'n cap contingut fonamental, encara que aquells alumnes, pares o mestres amb creences contràries a aquestes celebracions són lliures de participar o no en elles.


LA LLENGUA:


Considerem la llengua com un dels trets més importants que identifiquen un poble i, tanmateix, un instrument fonamental d'integració social a la realitat que ens envolta. Per tant, el Català és la primera llengua de l'Escola.
A nivell d'organització d'escola, utilitzem el Català com a llengua de comunicació (oral i escrita) en les nostres relacions amb els alumnes, pares, administració i altres institucions, entitats i/o organismes.
A nivell educatiu, el Català és la llengua en què els alumnes fan els seus primers passos, reforçant l'aprenentatge d'aquesta llengua mitjançant processos d'immersió que permetin la inserció social efectiva de tots els nostres alumnes, sigui quina sigui la seva procedència.
La llengua castellana, com a segona llengua, s'introduirà al primer nivell d'Educ. Primària.
L'Escola vetllarà en tot moment per adequar els seus mitjans i recursos en potenciar en els alumnes el domini efectiu de les dues llengües oficials i el coneixement d'altres, com a vehicle de comunicació amb el món que ens envolta.

LA METODOLOGIA:


Com a punt de partida, l'Escola accepta com a tals els fets diferencials de cada persona, assumeix aquesta singularitat i valora la diversitat com a condició positiva i enriquidora per al conjunt de la comunitat educativa.
Així, doncs, considerem que la nostra actuació s'ha de fonamentar en un tracte personalitzat dels alumnes, adequat a la diversitat de ritmes evolutius i de capacitats intel.lectuals de cada persona.
Això implica, inevitablement, una metodologia flexible, subjecta a la diversitat i als diferents ritmes evolutius.
Aquest tracte s'articularà en l'aprenentatge mitjançant sistemes d'instrucció actius, que impliquin la participació dels alumnes en el propi procés d'aprenentatge, que desenvolupin i reforcin el seu interès i motivació envers l'estudi, així com el seu esperit crític.
En aquests sistemes jugaran un paper primordial les diferents tècniques d'aprenentatge basades en la recerca i en l'adquisició de coneixements mitjançant l'experimentació directa, per tal que no hi hagi cap desconexió entre teoria i pràctica, entre treball i estudi.

L'EDUCACIÓ COM A PROCÉS INTEGRAL:


L'Escola Granullarius entén el procés educatiu no només com un fet mèrament instructiu a la recerca d'un bon rendiment avaluatori, des del punt de vista logocèntric.
Tot al contrari, considerem l'educació com un procés integral que es desenvolupa tot tenint en compte totes i cada una de les diverses dimensions que conformen la personalitat de l'alumne, tant a nivell individual com a nivell social i en àmbits diversos: físic, intel.lectual, moral...
Així, doncs, l'Escola donarà molta importància a l'educació del pensament, coneixement i domini del cos, de l'expressió dels sentiments, de les capacitats sensitives i intel.lectuals, de la vida en grup i de l'oci.
Per aconseguir això, l'Escola proporcionarà als alumnes la formació i informació més àmplia i útil perquè puguin incorporar-se de forma activa a la societat.

EL PLURALISME i ELS VALORS:


Considerem que l'Escola té la responsabilitat de formar els seus alumnes en el marc d'un conjunt d'actituds, valors i normes.
Té l'obligació de formar-los en el respecte als drets i llibertats fonamentals, en l'exercici de la tolerància i la solidaritat, tot dins dels principis democràtics de convivència.
Això implica:
-El respecte i acceptació de les diferències que puguin donar-se entre les persones, a nivell social, cultural, lingüístic, religiós, ètnic, ideològic, físic, psicològic...
-El respecte a les diverses maneres de pensar.
-El respecte a les diverses concepcions filosòfiques del món i de la vida.
-El respecte a les diverses ideologies polítiques.
Dins d'aquest marc de respecte, les llibertats acadèmiques les exercirem subjectes a la coordinació derivada de la mateixa existència d'equips educatius.
L'altra vessant de la llibertat i el respecte és l'educació vers la solidaritat i tolerància com a única forma d'articular el respecte als altres, just a partir del límit de la llibertat i iniciativa personal.
En aquest sentit, l'Escola vetllarà pel compliment d'unes normes positives i implícites a la societat democràtica, que es concretaran en una disciplina basada en el respecte a un mateix, als altres i a tot allò que ens envolta, i en l'adquisició i pràctica d'uns hàbits de comportament que facilitin la convivència dins d'aquest marc de valors aquí descrit.
Finalment, l'Escola ha de facilitar l'eclosió de la personalitat dels alumnes, basada en aquests valors democràtics, per introduir-se a la realitat social dotats d'una capacitat d'anàlisi per entendre les diferents opcions i acceptar-les i treballar en la transformació d'aquesta realitat per arribar a una societat més democràtica, tolerant, solidària, responsable, crítica, respectuosa i dialogant amb els altres.


LA COEDUCACIÓ:


D'acord amb els principis de respecte i igualtat de drets i no discriminació que inspiren la nostra activitat educativa, l'Escola Granullarius proporciona un ensenyament igual als nens i a les nenes, desenvolupat en un marc de coeducació.
La coeducació ens imposa un sistema de treball orientat cap a l'eliminació de discriminacions contra la dona, la superació de mites, tabús i rols diferenciats entre l'home i la dona.
Eduquem per la igualtat sense cap mena de discriminació per raó del sexe, mitjançant una metodologia superadora d'un simple enfocament d'ensenyament mixt, que mira d'evitar conductes que posin l'èmfasi en els papers tradicionals atribuïts a l'home i a la dona i que intenta proporcionar als alumnes imatges diversificades i no convencionals d'un sexe i l'altre.

LA GESTIÓ INSTITUCIONAL:


Partint de la idea d'una escola democràtica, l'Escola Granullarius potencia, amb els mitjans adequats i al seu abast, la participació real i efectiva en la gestió de l'Escola de tots els estaments que la componen (mestres, alumnes, pares, personal no docent...) per mitjà dels representants elegits per cada un d'aquests estaments i d'acord amb allò que els permet la legislació vigent.