> Alimentació

LA IMPORTÀNCIA DELS HÀBITS ALIMENTARIS EN ELS NENS

El que els nens mengen influeix en el seu creixement i desenvolupament, afecta la seva salut i pot contribuir a la prevenció de malalties com l’obesitat, el colesterol elevat i la diabetis, entre d’altres.

Una jornada escolar, des del punt de vista de l'alimentació, s'inicia amb l’esmorzar a casa, abans d'anar a l’escola. L’esmorzar ideal consisteix en un lacti (llet o iogurt), cereal (cereals, pa o torrades amb algun acompanyament) i fruita. Es podria dir que l’es-morzar és l’àpat més important del dia, ja que és el que ens permetrà, després d'un llarg període de dejuni nocturn, ingerir l'energia necessària per començar l'activitat del dia. Si és possible, tota la família ha d’esmorzar asseguda, no calen més de 10 o 15 minuts. Implica un petit esforç per deixar la taula parada la nit anterior i llevar-se 10 minuts abans.

A mig matí, a l'hora del pati, és recomanable completar l’esmorzar del matí amb un entrepà petit o una peça de fruita, per arribar al dinar sense una gana voraç.

Quan arriba el migdia, resulta interessant assegurar-se que el nen té prou temps per dinar: més de 20 minuts i menys de tres quarts d'hora. Dinar en menys temps fa que el nen no mastegui prou els aliments i que no li doni temps a assaborir el menjar i gaudir d'altres valors socials que es desenvolupen al voltant de la taula. Excedir-se és fer que el nen avorreixi el menjar. Quan el menjar s'ingereix molt de pressa, el cervell no rep el senyal de sacietat proporcionat pels aliments, i el nen pot menjar més del compte.

Després del dinar i quan acaba la jornada escolar, el berenar. Ha estat una jornada llarga, s'ha gastat molta energia i encara queden deures per fer... fins al sopar i el merescut descans nocturn.

A la família, i també a l’Escola, s’han d’afavorir i fomentar uns hàbits alimentaris encaminats a l'obtenció d'una dieta saludable.

ALGUNS CONSELLS PER A UNA ALIMENTACIÓ INFANTIL EQUILIBRADA

·         Fer el seguiment del menú escolar i complementar-lo amb els altres àpats del dia.

·        Evitar el consum excessiu d'aperitius, refrescs, embotits i brioixeria. Productes que hauríem de reservar només per a ocasions especials.

·         El menjar necessita un temps ni massa curt ni massa llarg.

·         Els pares han de parar esment quan el nen menja amb excés o, al contrari, evita el menjar.

·         Respecte a la televisió: al menjador escolar els nens no miren la televisió, i quan el nen dina a casa tampoc ha de mirar-la; és un moment per gaudir del menjar i de la companyia dels altres comensals.