LLENGUA CATALANA i LLENGUA CASTELLANA |
En acabar el Cicle Superior els nens i les
nenes haurien de tenir competència en les dues llengües
oficials per:
* Participar activament en les converses de classe i usar
un llenguatge comprensible per funcions bàsiques
com relacionar-se, aprendre, expressar experiències
i imaginar. Així mateix han de saber escoltar i respectar
els torns de paraules.
* Comprendre oralment conferències, exposicions i
explicacions provinents de qualsevol mitjà i tenir
capacitat per fer una síntesi oral a partir de les
idees principals que s'han exposat.
* Esposar temes de producció pròpia oralment
adaptant l'entonació, el to de veu o el gest a la
situació comunicativa.
* Comprendre el sentit global i informació específica
dels textos escrits de diferents tipologia i format, tot
elaborant síntesis.
* Comprendre autònomament contes, poemes, articles,
fullets informatius, etc., i saber respondre i formular
preguntes referides als textos que s'han llegit o mirat.
* Escriure textos funcionals, narratius i literaris a ma
o amb les TIC , ben construïts i presentats, amb riquesa
de llenguatge i amb correcció ortogràfica
inclosa l'accentuació gràfica. A més
han de tenir capacitat per revisar i millorar els propis
escrits o els dels altres.
* Mostrar seguretat en l'ortografia de base i de les normes
ortogràfiques constants i d'algunes excepcions. Memoritzar
l'ortografia del vocabulari d'ús freqüent de
qualsevol àrea curricular.
* Conèixer la terminologia gramatical i la funció
de cada element en un enunciat.
* Conèixer els mecanismes per crear significat com
derivació, composició, sentit figurat i tots
els treballats durant el curs.
* Mostrar comprensió dels llibres de literatura que
llegeixen: saber explicar com són els protagonistes,
la trama i els escenaris, tot gaudint de les lectures. |
MATEMÀTIQUES |
En acabar el Cicle Superior els nens i les
nenes haurien de:
* Usar i comprendre fraccions i decimals. Així mateix
haurien de reconèixer les relacions entre els dos.
* Reconèixer i cercar fraccions equivalents, comparar-les
i ordenar-les.
* Situar en la recta numèrica els nombres decimals,
fraccionaris i percentatges.
* Cercar característiques dels nombres (primers,
múltiples, divisors, etc.).
* Operar amb nombres naturals, fraccionaris i decimals.
* Interpretar alguns nombres quadrats i cúbics i
relacionar-los amb les mesures de volum i superfície.
* Desenvolupar agilitat mental en els càlculs aproximats
i exactes.
* Reconèixer un problema i utilitzar taules i gràfics
per representar-lo. Seleccionar i organitzar les dades.
Desenvolupar la resolució, tot expressant-la verbalment
i comprovar la validesa de la desposta.
* Formular problemes de situacions conegudes.
* Identificar, reconèixer i descriure figures i cossos
geomètrics, tot fent classificacions segons característiques
com diagonals, vèrtex, angles, cares, etc.
* Interpretar i usar gràfics. Mitjana, mediana i
mode.
* Seleccionar l'instrument, fer estimacions prèvies
i fer mesures. Expressar els resultants amb unitats de longitud,
massa, capacitat, temps, superfície i amplitud angular. |
|
|