> Polls

Saps què és un poll?

Segurament a l'escola has sentit parlar dels polls; potser algun dels teus amics en té o n'ha tingut, o potser n'has tingut tu!!!!!! Com piquen, eh?

I és que els polls a l'escoles s'ho passen molt bé, perquè hi ha molts nens i nenes i molts caps per instal·lar-s'hi. A continuació t'explicarem com són i com viuen els polls.

La grandària d'un poll varia entre 2 i 4 mm. Els mascles són més petits que les femelles. Pertanyen a la família dels insectes. Són hematòfags, això vol dir que s'alimenten únicament de sang i s'aprofiten de nosaltres, mengen la nostra sang i viuen en el nostre cap, per això en diem paràsits. Els polls, quan tenen gana, xuclen la nostra sang, molt a poc a poc i molt sovint, i això fa que quan tenim polls ens piqui tant el cap.

A part de molt petits, els polls són de color grisós, de vegades groc, i quan acaben de picar són vermells perquè tenen la sang a dins. Tot i que un poll és molt petit, té de tot: cap, cos i potes. El cap és molt més petit que el cos. Al cap hi tenen dos ulls, dues antenes i un aparell bucal.
El llavi superior és una minúscula trompa. Amb aquest aparell, el poll segrega saliva i una substància anticoagulant, i a continuació succiona la sang. Podríem dir que els polls són petits vampirs!!?
.

Del tòrax en surten tres parells de potes que acaben en una garra premsora (com una pinça) amb la qual es fixen als cabells o la roba. Quan les femelles s'han fixat als cabells o la roba, dipositen els ous (llémenes).

Als costats de l'abdomen hi tenen els orificis respiratoris i l'aparell genital,  que els serveix per reproduir-se. Les femelles tenen un parell de gonopodis (aparell que segrega una substància com el ciment) que els permeten fixar-se al cabell o la roba i segregar un líquid per subjectar els ous, generalment a l'arrel del cabell. Aquest líquid és resistent a l’aigua i al sabó, i això és el que fa que sigui tan difícil eliminar els polls.

Un poll viu en tres estats: ou o llémena, nimfa i adult. I acostuma a viure entre 30 i 40 dies (Si no se'l mata abans!).

Un poll femella posa uns 10 ous al dia, la qual cosa significa que en tota la seva vida en pot posar uns 200.

Entre 5 i 11 dies després d'haver posat els ous apareixen les nimfes, que al cap de 15 dies, ja són polls adults.

L'escalfor del cos humà (37ºC) va molt bé als polls per al seu desenvolupament. Els adults s'alimenten de sang que xuclen a poc a poquet però molt seguit. La saliva que el poll diposita a la petita ferida de la picada és la responsable de la irritació i de la picor.

Encara que siguin molt petits, es poden veure perfectament. També les llémenes o els ous que són encara més petits que els polls (0.6-1 mm) es poden veure amb facilitat. De vegades poden semblar caspa. Però, a diferència de la caspa, si sacseges el cap o raspalles els cabells, les llémenes o els ous no cauen. També podem distingir entre els ous plens i els buits. Els plens són de color blanc i no brillen, en canvi els buits són quasi transparents.

Abans dèiem que potser havies tingut alguna vegada la visita d'un poll; el que potser no saps és com va poder arribar al teu cap. Els polls estan molt a gust als cabells del cap de les persones, perquè hi ha una escalforeta que els agrada molt; per això van de bòlit buscant un cap on poder-se instal·lar còmodament.

Els nens d'entre 6 i 10 anys són els preferits dels polls, perquè generalment tenen els cabells fins i nets... i, mmmm!, aquests són els que més els agraden.
És molt fàcil que un poll pugui passar d'un cap a l'altre.
Però, de vegades, som nosaltres mateixos els que facilitem el seu transport. Com? Doncs quan ens intercanviem la pinta o els raspalls del cabell amb els nens i nenes de l'escola, o quan ens canviem els barrets o les gorres.

La picor és el símptoma més comú de la presència de polls, i s'explica perquè és la nostra resposta al·lèrgica a la saliva que el poll ens injecta quan ens xucla la sang (quan ens pica). És per això que quan tenim polls ens passem el dia gratant-nos. I gratar-se, i gratar-se, i gratar-se no soluciona el problema dels polls. Al contrari, gratant, gratant et pots fer petites ferides que no ajuden gens a no tenir picor.

Quan hi ha l'evidència que tenim polls caldrà actuar fent:

Prevenció (per no contaminar els altres): ho haurem de comunicar a l'escola i a més a més seguir unes mesures higièniques:

• Deixar-nos revisar el cap pels pares, sobretot darrere de les orelles, al clatell i al serrell.

• Rentar-nos amb freqüència els cabells: dues o tres vegades per setmana.
  • Pentinar-nos diàriament els cabells. Netejar les pintes i els raspalls sovint.
  • No deixar els estris de neteja als germans o companys de classe.

Tractament (per eliminar-los): Es fan servir insecticides de contacte que produeixen la mort del poll per paràlisi. Aquests productes els trobarem a la farmàcia. Els nens que no tinguin polls no s'han de tractar.

És recomanable que quan un alumne estigui parasitat no assisteixi a l'escola fins que no segueixi el tractament.

RECORDA: EL MILLOR DELS POLLS ÉS NO TENIR-NE !!!