El treball per racons és una manera idònia d'organitzar els espais de treball del grup classe.
Cal delimitar un espai per a cada racó i dotar-lo dels materials i estris necessaris per realitzar les activitats d'ensenyament-aprenentatge que haurem programat.
En els racons, els nens i nenes treballen individualment, en parella o en petit grup, simultàniament, i ho fan tot manipulant, fent hipòtesis, experimentant, verbalitzant i enregistrant gràficament el procés i els resultats.
Aquest plantejament de treball per racons sorgeix de la necessitat d’establir estratègies organitzatives per donar resposta a les diferències d'interessos i de ritmes d'aprenentatge de l'alumnat i permet a cada nen i nena sentir-se protagonista del seu propi procés d'aprenentatge.
L'alumnat més petit treballa simultàniament en les propostes que es fan a cada sessió de:
RACONS DE LECTURA:
-
Lectura col·lectiva
-
Lectura comprensiva
-
Lectura personal
-
Lectura TAC
RACONS DE DICTAT I GRAFISME- ORTOGRAFIA
-
Dictat col·lectiu
-
Dictat per parelles
-
Dictat TAC
-
Grafisme - Ortografia
RACONS DE GRAMÀTICA I LÈXIC:
RACÓ DE COMPRENSIÓ ORAL:
Comprensió oral per parelles, amb material.
RACONS D'EXPRESSIÓ ESCRITA:
L'alumnat més gran té 4 propostes de treball diferents en ortografia, comprensió lectora, expressió i comprensió oral:
RACONS D'ORTOGRAFIA I EXPRESSIÓ ORAL:
-
Ortografia TAC
Racó orientat a treballar l’ortografia a partir de les normes ortogràfiques corresponents a cada nivell.
Racó orientat a potenciar la memòria visual partint de la memorització d’un llistat de vocabulari bàsic
Recull de dictats en què es treballa la percepció i interpretació fonètica a través de la transcripció del dictat online.
Dinàmica que ens permet d’una forma més lúdica potenciar la seva expressió oral. Enregistrament amb la tauleta i visionat per a la seva revisió.
RACONS DE COMPRENSIÓ LECTORA I ORAL
Recull de lectures breus de diferents tipologies i organitzades progressivament segons la seva dificultat, en quant a extensió i vocabulari.
Racó orientat a potenciar la lectura individual i comprensiva de textos temàtics, acompanyats d’unes preguntes de comprensió ja formulades.
Treball complet d’una lectura amb activitats prèvies a la lectura, durant la lectura i posteriors a la lectura.
Racó que pretén desenvolupar la comprensió oral a partir de diferents àudios referits a situacions de la vida quotidiana.
ÚS DE LES TAC (Tecnologies per l'Aprenentatge i el Coneixement)
Les TAC ofereixen un amplíssim ventall de possibilitats motivadores i que es poden adaptar al ritme individual d'aprenentatge de cada criatura, alhora que fa conscient l'alumnat del seu propi progrés.
L'escola disposa de Pissarres Digitals Interactives (PDI) a totes les aules, més els ordinadors portàtils que permeten el treball individual o per parelles.
PAPER DEL PROFESSORAT
El professorat supervisa totes les activitats mentre l'alumnat treballa sol. Intervé sobretot en els racons on la tasca a desenvolupar té certa complexitat, quan vol fer un seguiment acurat de l’alumnat en el desenvolupament de la seva feina o bé quan s’introdueix un racó nou o quan un que ja funciona perd cert interès, en aquest cas per dinamitzar-lo.
Sempre que es pot, la sessió de racons es fa amb dos mestres a l'aula.
El professorat treballa abans en la programació prèvia i en la graduació i seqüenciació de les diferents activitats proposades a l'alumnat.