![]() |
![]() |
Des de l'escola ens agradaria que vosaltres com a pares
i mares contribuíssiu a apropar els vostres fills/es al món
dels llibres. Hi ha moltes investigacions que demostren que el nivell lector
aconseguit en els primers anys de l'escolaritat és bàsic pel
rendiment posterior de totes les assignatures i per al desenvolupament de
la capacitat de comprensió. És per això que, tots plegats,
hem d'afavorir el contacte amb els llibres com més aviat millor i
de manera constant. En les primeres edats l'adult pot llegir a l'infant els diferents tipus de text (contes, revistes, llibres, còmics...),els nens poden imitar la lectura feta, poden fer hipòtesis sobre el que diu recordant el que han escoltat o mirant les imatges, o qualsevol altra activitat que se us acudeixi... Mica en mica, el nen/a anirà descobrint el plaer que ens poden proporcionar els llibres però haureu de continuar motivant, potenciant i compartint el desig per llegir. S'ha d'evitar que els nens/es s'allunyin dels llibres o de la lectura a mesura que es van fent grans i es van apropant a l'adolescència. Cal que els nens/es us vegin a vosaltres llegir pel plaer de llegir, que hi hagin llibres a casa, que aneu junts a les biblioteques públiques on hi ha espais adequats pels infants, que aneu a sentir contes, rondalles, a veure teatre i qualsevol activitat que els pugui engrescar i fer descobrir la riquesa d'aquest món. |
· Llegir no és una obligació que cal imposar.
· Llegir no és un càstig alternatiu a la televisió,
videojocs o entreteniment en general.
· Llegir no és una activitat exclusiva de l'escola.
· Llegir no és una tasca que només impliqui als vostres
fills i filles.
· Una font d'estímuls. · Un entreteniment divertit. · Un plaer compartit i a compartir. · Una "eina" per a millorar el rendiment escolar, una eina que permet ampliar el vocabulari, millorar l'ortografia i també el nivell d'expressió oral i escrita. · Un hàbit positiu que cal reforçar. · Un moment per descobrir els propis gustos. · Un tema de conversa. · Una activitat familiar. · Una afecció que cal sentir propera. · Una clau per descobrir el propi món i el dels altres. |
· En definitiva, un "virus"
que ens obre la porta a la imaginació, al coneixement, a la comunicació i al diàleg del que convé CONTAGIAR-NOS. |
Setembre 2006
La Comissió de Biblioteca
Us convidem a participar amb nosaltres en la millora de l’hàbit
lector i de la comprensió lectora dels vostres fills/filles. Els
nens aprenen a llegir a l’escola, però el gust per la lectura
els ha de venir també de casa, i amb això podeu ajudar molt.
Us proposem participar en el projecte de la nostra biblioteca, la “Biblumeteca”
.
|
Rebeu una salutació,
Equip directiu
Equip de Biblioteca
Tutors i tutores
Els llibres desenvolupen la imaginació i el coneixement del món.
Estimulen la curiositat per allò que ens envolta, enriqueixen el
llenguatge i augmenten la nostra capacitat d’expressió. Busqueu un temps i un lloc per llegir cada dia amb els vostres fills i filles, llegir a la infància requereix la companyia i l’atenció dels adults. La lectura no s’ha d’imposar, s’ha de facilitar. Feu de la lectura un temps de diversió, jugueu, entoneu paraules i poemes, cançons... No doneu massa importància als errors que faci al principi, La lectura requereix un esforç però és divertida. Pregunteu als nens i nenes pels seus gustos lectors, i als mestres per les lectures més adients. Qualsevol motiu pot ser bo per llegir: preparar una sortida, fer una recepta de cuina, conèixer les regles d’un joc, la publicitat... Si un dia, no podeu participar de l’estona de lectura, no us desanimeu, torneu a intentar-ho el dia següent amb més ganes, ÀNIM!!!. |
El Pla de Foment de la Lectura estableix un decàleg per a pares en què es
recullen alguns consells que poden orientar a les famílies :
1. Llegeix un conte al teu fill/a cada dia. El millor moment és
al vespre. 2. No interrompis mai la lectura d’una història un cop començada. Per estructurar-la el nen necessita un principi, un desenvolupament i un final. 3. No tinguis por de llegir-li un conte de por si acaba bé. 4. No creguis que els contes d’animals són avorrits, els nens/es poden reflectir les seves vivències en els personatges. 5. Si viviu una situació familiar difícil, no dubtis en llegir una història que tracti el problema amb delicadesa, l’ajudarà a comprendre la situació a la seva manera. 6. No l’atabalis amb un munt d’històries “amb problema” El teu fill/a necessita també evadir-se, somiar, deixar volar la seva imaginació. 7. Transmet-li l’entusiasme quan llegeixis, canvia el to de veu, gesticula... tindràs assegurada la seva atenció. 8. No li facis sistemàticament preguntes per veure si ha comprès bé tot. Desapareixerà la màgia. 9. Si el nen/a vol parlar amb tu després d’escoltar un conte, fes-li cas, perquè un llibre és sovint un peu per al diàleg. 10. Per a ell/a i per a tu, la lectura ha de ser un plaer compartit. |
1. Donar exemple: les persones adultes són un model de lectura
per als nens. Llegim davant d’ells gaudim llegint. 2. Escoltar: en les preguntes dels nens està el camí per continuar aprenent. Estiguem pendents dels seus dubtes. 3. Compartir: el plaer de la lectura s’encomana llegint plegats. Llegim contes, expliquem contes. 4. Proposar, no imposar: és millor suggerir que imposar. Evitem tractar la lectura com una imposició. 5. Acompanyar: el suport de la família és necessari en totes les edats. No els deixem sols quan sàpiguen llegir. 6. Ser constants: cada dia s’ha de reservar una estona per llegir. Han de ser moments relaxats, amb bona disposició per a la lectura. 7. Respectar: els lectors tenen dret a triar. Estiguem pendents dels seus gustos i de com evolucionen. 8. Demanar consell: l’escola les biblioteques, les llibreries i els seus especialistes seran aliats excel·lents. Fem-hi una visita. 9. Estimular, encoratjar: Deixem sempre llibres atractius a l’abast dels nens. 10. Organitzar-se: Ajudem-los a organitzar-se ( el seu temps, la seva biblioteca, etc |
. )