L'ALIMENTACIÓProjecte comú entre el Centre d’Educació Infantil i Familiar Andreu Castells i el CEIP Andreu Castells |
ÍNDEX
. Objectius generals del projecte comú . Objectius generals sobre l’alimentació
. Activitats conjuntes . Algunes de les activitats més rellevants del projecte
INTRODUCCIÓ: Des de l'Ajuntament de Sabadell juntament amb la Universitat Autònoma de Barcelona vam rebre la proposta de fer un treball comú entre l’escola bressol Andreu Castells i l’educació infantildel CEIP Andreu Castells per intentar seguir una mateixa línia educativa i procurar que el pas entre els dos centres fos el menys traumàtic possible. Les dues escoles estan de costat i molts dels nens i nenes que van a l’escola bressol posteriorment passen al CEIP. Les famílies eren els primers a adonar-se que hi havia diferències importants en la manera de treballar de les dues escoles, per això es va decidir seguir endavant ambaquest projecte. Per iniciar aquest projecte es va engegar un assessorament comú del juny del 2005 fins al juny del 2006 entre les mestres del primer i el segon cicle d’educació infantil dirigit peruna mestra de la UAB. El primer resultat fruit d’aquestes trobades va ser un canvi molt important del CEIP en relació amb les famílies, ja que van veure la importància d’obrir més l’escola a les famílies: els pares/mares acompanyen a les sortides del centre cívic, entren a les classes per buscar els seus fills, es va engegar un projecte per treballar aquesta relació..., per fer-ho es va tenir en compte el tracte que té l’escola bressol amb les famílies, allà sempre entren a les aules i es té molta cura en aquesta relació. Després de valorar tots aquests aspectes es va fer una pluja d’idees de què es podria treballar comú entre les dues escoles. Es tenia clar que es volia reforçar la relació amb les famílies i es va creure que la millor manera era fer-ho a través del treball dels hàbits i de l’autonomia dels infants, en concret ens vam basar en el tema de l’alimentació, l’hàbit d’esmorzar... Es van buscar diferents activitatsper treballar-ho, sempre tenint en compte les edats dels infants.
Temporalització de l’activitat: L’activitat es dur a terme durant el segon trimestre. En el curs 2004-05 es va treballar, sobretot, durant el mes de març, però al llarg del curs hi va haver un seguiment del procés. Al curs 2006-07 està previst treballar-ho, sobretot, del 19 de febrer al 9 de març. OBJECTIUS: Objectius generals del projecte comú:
Objectius generals sobre l’alimentació:
ACTIVITATS: Activitats conjuntes: Per tal que les famílies s’adonessin d’aquest treball conjunt i d’aquesta coordinació entre les dues escoles es van realitzar diferents activitats.
Després d’ introduir el tema de l’alimentació (què mengem, com mengem, què ens agrada més, mengem variat?...) durant una setmana amb els infants de les dues escoles fem la setmana de l’esmorzar comú: cada dia se’ls demana que portin una cosa concreta d’esmorzar, dilluns entrepà, dimarts fruita, dimecres làctic, dijous entrepà d’embotit i divendres dolç. Amb això es pretenia que s’adonessin, tan els nens/es com les famílies, de la gran varietat d’esmorzars que poden portar, no cal portar cada dia el mateix. En les setmanes següents es va observar un canvi en el seu esmorzar, la majoria portaven més varietat i algunes famílies, fins i tot, seguia el mateix ordre totes les setmanes.
Un cop acabades les activitats sobre l’alimentació es va fer una exposició itinerant (primer la vam exposar al CEIP, coincidint amb la realització de la xerrada, i després la vam exposar a l’Escola Bressol). En ella s’hi exposaven les fotos de les diferents activitats i de l’hàbit de l’esmorzar, artícles relacionats amb l’alimentació, receptes de cuina senzilles (dutes a terme al taller de cuina), alguns dels treballs realitzats: la piràmide dels aliments, la roda dels aliments, estampacions fetes amb diversos aliments. De cara a futures exposicions es proposa posar un joc on els nens i pares puguin seqüenciar diferents imatge relacionades amb l’hàbit de menjar. Aquesta exposició va ser tot un èxit, fins al punt que des del CAP del barri es va demanar de muntar-la al seu centre, tot i que finalment no es va portar a terme. Creiem que seria positiu obrir-la al barri i poder-la exposar en algun altre centre (com el CAP o al Centre Cívic), així es donaria a conèixer el nostre treball, els nostres centres i la importància de l’educació en aquestes edats en un hàbit tan important com és el de l’alimentació.
Per finalitzar amb aquest treball es va convidar a les famílies de les dues escoles a una xerrada al CEIP, a càrrec de Ramona Gelabert de Promoció per a la Salut de l’Ajuntament de Sabadell. En ella es van tractar temes relacionats amb la importància d’uns bons hàbits alimentaris, així com també es va intentar donar resposta a les múltiples demandes de les famílies respecte als problemes en què es troben alhora de donar de menjar als seus fills/es. La xerrada es va fer curta ja que quan es va acabar l’explicació hi va haver poc temps per resoldre dubtes. Per altra banda, les problemàtiques que sorgeixen en les edats de l’escola bressol respecte a les del parvulari són diferents. El que es va deixar clar és no hi ha una solució màgica per resoldre tots aquests conflictes, sinó que és un hàbit que s’ha de treballar dia rera dia, tan a l’escola com a casa. De cara a la següent xerradaproposem que sigui un altre professional com pot ser un dietista per abarcar el tema des d’una altra vessant. Algunes de les activitats més rellevants del projecte:
VALORACIÓ DEL PROJECTE: La valoració general del projecte ha estat molt bona. Quan es va iniciar el seminari i fins que es va començar a concretar el tema tractar semblava que noacabàvem d’aprofitar aquell seminari, no veiem el fil del treball ni uns resultats a curt termini, però quan ja va estar encaminat ens vam coordinar bé i van sorgirmoltes propostes. Finalment, només cal veure el resultat per adonar-se que ha estat tot un èxit. Per això es seguirà treballant aquest projecte el proper curs, Creiem, però, que encara es podria millorar, fent alguna activitat i/o esmorzarconjunt al pati de l’escola amb els infants de les escoles, no només coordinant les mestres sinó també els propis infants. Finalment dir que tot aquest projecte i seminari no només ens ha ajudat a treballar l’alimentació en sí, sinó que ha ajudat a que les dues escoles es coordinin més en diversos àmbits: fent el traspàs d’informació dels nens/es que passen de l’Escola Bressol al CEIP, visitant les aules de EI 3 anys, convidant a l’Escola Bressol a les festes del CEIP, tenir en compte la manera de treballar de les dues escoles (el tracte dels pares....)... |
Pla general de l’exposició |
|
![]() |
Classificació dels aliments segons: “M’agrada / No m’agrada” “Primer plat, segon plat, postres i begudes” i tipus d’aliments
|
![]() |
Bibliografia relacionada amb l'alimentació |
![]() |
Piràmide i roda dels aliments |
![]() |
Veiem les fotos de les activitats a través de l'ordinador |
![]() |
Pintem amb xocolata |
![]() |
Estampem fruites i verdures |