Recerca d'informació dels alumnes de 5è

Què és un cuc de seda?

Segons la Wikipèdia: El cuc de seda és un insecte i de metamorfosi completa. Això vol dir que abans d'arribar a la fase d'adult ha de passar per més d'una fase i que els individus larvals i adults són morfològicament diferents.

Quins van ser els primers que els van criar? Es pensa que els Xinesos ja fa més de 4,500 anys. Ara ho fa gent de tot el món per aconseguir seda.

Què és la seda? És el filament molt fi que s’obté del capoll, el qual s’ha format amb la bava del cuc. Aquest filament allargant-lo pot arribar a ser entre 400 i 1500 metres de llarg.

Per a què es vol la seda? Per fer teixits i roba, gases i mitges. També per a articles de decoració i fins i tot paracaigudes. La seda és molt suau, llisa i brillant, però també molt resistent.

Com és la vida d’un cuc de seda?

Primer neix d’un ou molt petit on ha estat molt de temps. El primer que menja és la part de l’ou que forada per poder sortir. Tan petit només pot menjar les fulles menys dures de la morera. Al cap de tres o quatre dies de vida fan el primer canvi de la pell pe una altra més dura i també canvien alguns òrgans, així com les mandíbules. Aquesta muda la tindran vàries vegades segons vagin creixent. Alguns són blancs i d’altres grisos amb ratlles. En la quarta muda es poden distingir els mascles de les femelles, doncs aquestes són més grans. Durant tot aquest temps l’única cosa que fan es menjar i menjar.

Quan són adults deixen de menjar durant un parell de dies i el coll es trona groc. Ara és quan comença veritablement a treballar, construir-se el capoll amb la seda que es forma amb les baves. Els primers metres de seda són blancs i formaran la part externa del capoll. Aquesta seda no és apreciada pels homes. El capoll pot ser blanc, taronja o groc i en un sol filament podria arribar a tenir un quilòmetre de longitut.

I què passa dintre del capoll? Descansen uns dies i es transformen en una crisàl·lida o ninfa. Primer el cos és blandet i després més dur. Les potetes de cuc desapareixen i nomé queden uns punts com pigues. Ara dorm i es mou de tant en tant. El cos es va transformant: es defineixen els ulls, les banyes i les noves potes i una mena de jaqueta que seran les ales. Per sortir del capoll ha de trencar-lo. Això ho fan amb un líquid especial que fa tova la paret del capoll. Encara i així han de fer un gran esforç perquè el fil de seda és molt resistent. Una vegada fora estiren les potes i les ales. De moment no volen i es dediquen a descansar i perfumar-se si són femelles per atraure els mascles. Si aquests les troben, venen al seu costat però no volant sinó caminant. Donen voltes al seu costat i si s’agraden s’ajunten. Al separar-se, les femelles es dediquen a posar ous molt petits, que primer són blancs i després d’uns dies es fan ofusquint. Els que queden groc no tenen cap cuc dintre. A la primavera, als primers brots de les moreres comencen a néixer en forma de petits cucs, iniciant de nou el Cicle.

Com s’han de cuidar els cucs de seda? S’han de seguir aquests consells:

Què aprenem cuidant-los? Observem dos fenòmens extraordinaris:

1. La construcció del capoll de seda, que és tota una obra d’art.
  2. L’observació de la transformació que sembla un miracle, de cuc a papallona.

Hi ha empreses que venen cuc de seda? Sí i per Internet. Els porten de la Xina i els venen a tot el món. Poden costar de 18 a 26 euros 100 ous i una làmina, segons on te l’enviïn.

Alumnes de 5è de Primària del CEIP Miquel Martí i Pol - Sabadell