El Cicle Vital del Cuc de Seda

Com sorgeix el treball que presentem?

El treball sorgeix de la concepció que l’infant, ja posseeix una gran quantitat de coneixement que l’escola ha de saber integrar i estructurar.

El punt d’inici del treball es situa en el tercer trimestre del C.I. Es un grup molt dinàmic amb moltes iniciatives i experiències individuals i col·lectives, un grup que planteja moltes preguntes però que també sap donar moltes respostes.

Durant el curs hem anat observant la latència de les llavors, dels animals, de la vida, durant l’hivern tot va a poc a poc, i amb l’esclat de la primavera tot reviu, ells mateixos estan més inquiets, amb més ganes de jugar, d’aprendre, de compartir....és un bon moment per intentar valorar les seves inquietuds, les seves observacions i fer-los veure de quina manera nosaltres mateixos som naturalesa.

Com la majoria de les tasques escolars, aquesta està profundament imbricada en les diferents àrees del currículum.

El punt de partida va ser més un punt matemàtic i de comportament de la natura. Després va ser més interdisciplinari.

Fem una observació sobre les diferents formes que podem trobar a la natura i arribem a la conclusió que hi ha formes que són més freqüents que altres:

(A aquest diferents tipus de formes amb els infants les denominem altres)

També observem que en la natura hi ha nombres que es repeteixen de forma molt freqüent: el dos, el quatre, el sis... els nombres parells i que els nombres senars sorgeixen de manera molt esporàdica.

Per altra banda portem molts dies parlant del nostre planeta TERRA, ens l’imaginem per dins, per fora, el fem giravoltar d’esquerra a dreta, de dalt a baix...en aquest imaginari, fem l’apropament de la composició interna amb un bombó (Ferrero) i ens anem apropant al model, dins la Terra hi ha un gran imant :

D’aquestes observacions neix la primera part del treball, per descomptat que en cap cas s’arriba a una resposta clara, sols a la obertura de més preguntes, de més possibilitats d’aprendre. I el que en queda és el gust per mirar, per escoltar, per saber esperar a la propera primavera, per tornar a veure néixer els cucs, i per poder tornar a experimentar altre cop, però amb més precisió, amb més exactitud.

L’objectiu ha estat aconseguit, deixar en l’infant el gust per l’observació, l’experimentació.

La segona part del treball va ser la utilització del cos per a fer un representació del procés que havien fet els nostres CUCS.

Ho vàrem fer per la plena convicció que les criatures venen a l’escola amb el cos sencer, no sols “caps d’infants” i per aquest motiu vàrem construir amb el nostre propi cos el model que portàvem dies observant , així el treball quedava integrat en la totalitat de la persona.

Per a aquesta segona part, igual que per a la primera, hi va haver moltes facetes en que sols era possible fer el treball de manera col·lectiva, de manera conjunta i altres parts del treball que s’havien de realitzar en solitari.

Ja per a la presentació del treball vam comptar amb l'ajut dels alumnes de 5è, que van fer un recerca per Internet establint un document que respongués a les qüestions més típiques sobre els cucs de seda. Tot aquest material es va convertir en una presentació multimèdia i després en la Web que ara presentem

“Fer quelcom en el món significa fer quelcom que té un sentit per al món i que em retorna donant-me igualment un sentit” ( A. Canavaro, “Appunti sulla conocenza del corpo”).

Dolors Armengol i alumnes de 1r. de Cicle Inicial

CEIP Miquel Martí i Pol - Sabadell