El tècnic/a en integració social en centres educatius (nova figura laboral)

Com s’anomenen i quina categoria professional tenen?

Integrador/a social, Grup C1.

Quines funcions tenen?

És el/la treballador/a que col.labora en el desenvolupament d’habilitats socials i d’autonomia personal amb els alumnes que es troben en situació de risc, i intervé directament amb els joves o infants, les seves famílies i els agents socials de l’entorn.

Correspon a l’integrador/a social:

-         Desenvolupar habilitats d’autonomia personal i social amb alumnes en situació de risc.

-         Participar en la planificació i desenvolupament d’activitats d’integració social.

-         Afavorir relacions positives de l’alumne/a amb l’entorn.

-         Col.laborar en la resolució de conflictes.

-         Intervenir en casos d’absentisme escolar.

-         Acompanyar els alumnes en activitats lectives i extraescolars.

-         Donar suport a les famílies en el procés d’integració social dels joves i infants.

-         Col.laborar en l’organització d’activitats de dinamització de l’ús del temps lliure i de sensibilització social.

L’integrador/a social ha de concretar, junt amb l’equip docent, un pla de treball per a cadascun dels alumnes que atén, especificant els objectius a assolir i les actuacions a dur a terme, procurant sempre que sigui possible el seu desenvolupament en l’entorn de l’aula ordinària.

L’integrador/a social ha de coordinar les seves actuacions amb els professionals que intervenen en l’atenció a aquests alumnes (EAP, psicopedagog o mestre de pedagogia terapèutica, treballador/a social, etc). Cada centre ha de definir els marcs de coordinació de treball de l’integrador/a social –comissió d’atenció a la diversitat, cap d’estudis, coordinador/a pedagògic/a –i ha de concretar les pautes d’intervenció amb el tutor/a de l’alumnat.

En finalitzar el curs escolar s’ha de realitzar la valoració dels resultats de la intervenció en relació amb els objectius del pla de treball.

Quina és la seva jornada laboral?

La jornada ordinària de l’integrador/a social és de 37,5 hores setmanals, que es desenvoluparan entre les 8 i les 19 hores.

La jornada laboral es distribuirà de la següent manera:

-         30 hores d’atenció directa a l’alumnat i coordinació amb professionals externs.

-         5 hores de participació en les activitats no lectives de centre: reunió de claustre, cicle de nivell, entrevistes amb les famílies, elaboració de material.

-         2,5 hores de preparació de material i participació en activitats de formació externes.

Com ha estat el procés d’incorporació dels integradors/es socials als centres educatius?

El procés d’incorporació dels integradors/es socials als centres educatius es produeix com a conseqüència d’una experiència pilot realitzada el curs 2003-4 en 8 centres de primària de la zona del Vallès Oriental, en els quals es va experimentar la incorporació d’aquest professional amb resultats satisfactoris. Després de l’experiència, els mestres van afirmar que la convivència al centre havia millorat ostensiblement.

En l’actualitat treballen 35 integradors/es socials als centres educatius (entre centres d’edució infantil i primària, i centres d’ESO).

Què es valorarà per a la seva contractació?

Per a la selecció de candidats al Departament d’Educació, s’ha tingut en compte que els aspirants comptessin amb alguns dels següents requisits:

-         Experiència en l’àmbit escolar com a integrador/a social (FCT realitzada en centres educatius)

O bé:

-         Experiència en l’àmbit formal o no formal amb infants i adolescents en situació de risc.