El tècnic/a en integració social en centres educatius (nova figura
laboral) |
Com s’anomenen i quina categoria
Integrador/a social, Grup
C1.
Quines funcions tenen?
És el/la treballador/a que
col.labora en el desenvolupament d’habilitats socials i d’autonomia personal
amb els alumnes que es troben en situació de risc, i intervé directament amb
els joves o infants, les seves famílies i els agents socials de l’entorn.
Correspon a l’integrador/a
social:
-
Desenvolupar habilitats d’autonomia personal i social amb alumnes en
situació de risc.
-
Participar en la planificació i desenvolupament d’activitats d’integració
social.
-
Afavorir relacions positives de l’alumne/a amb l’entorn.
-
Col.laborar en la resolució de conflictes.
-
Intervenir en casos d’absentisme escolar.
-
Acompanyar els alumnes en activitats lectives i extraescolars.
-
Donar suport a les famílies en el procés d’integració social dels joves i
infants.
-
Col.laborar en l’organització d’activitats de dinamització de l’ús del
temps lliure i de sensibilització social.
L’integrador/a social ha
de concretar, junt amb l’equip docent, un pla de treball per a cadascun dels
alumnes que atén, especificant els objectius a assolir i les actuacions a dur a
terme, procurant sempre que sigui possible el seu desenvolupament en l’entorn
de l’aula ordinària.
L’integrador/a social ha
de coordinar les seves actuacions amb els
En finalitzar el curs
escolar s’ha de realitzar la valoració dels resultats de la intervenció en
relació amb els objectius del pla de treball.
Quina és la seva jornada
laboral?
La jornada ordinària de
l’integrador/a social és de 37,5 hores setmanals, que es desenvoluparan entre
les 8 i les 19 hores.
La jornada laboral es
distribuirà de la següent manera:
-
30 hores d’atenció directa a l’alumnat i coordinació amb
-
5 hores de participació en les activitats no lectives de centre: reunió de
claustre, cicle de nivell, entrevistes amb les famílies, elaboració de
material.
-
2,5 hores de preparació de material i participació en activitats de
formació externes.
Com ha estat el procés d’incorporació dels
integradors/es socials als centres educatius?
El procés d’incorporació
dels integradors/es socials als centres educatius es produeix com a
conseqüència d’una experiència pilot realitzada el curs 2003-4 en 8 centres de
primària de la zona del Vallès Oriental, en els quals es va experimentar la
incorporació d’aquest
En l’actualitat treballen
35 integradors/es socials als centres educatius (entre centres d’edució
infantil i primària, i centres d’ESO).
Què es valorarà per a la
seva contractació?
Per a la selecció de
candidats al Departament d’Educació, s’ha tingut en compte que els aspirants
comptessin amb alguns dels següents requisits:
-
Experiència en l’àmbit escolar com a integrador/a social (FCT realitzada en
centres educatius)
O bé:
-
Experiència en l’àmbit formal o no formal amb infants i adolescents en
situació de risc.