CARÀTER
PRÒPI DE LES ESCOLA COR DE MARIA
PREÀMBUL
La Constitució i
les lleis reconeixen el dret de tothom a l'educació i la llibertat
d'ensenyament. És a dir, en la nostra societat democràtica
i pluralista, s'ha de garantir l'exercici dels següents drets i llibertats:
* el dret dels infants,
adolescents i joves a una escola que promogui el ple desenvolupament de
la persona i la seva capacitat per a la vida professional;
* el dret dels pares a decidir
el tipus d'educació que han de rebre els seus fills, a elegir l’escola
que prefereixen i a ser respectats en llurs conviccions;
* el dret de les persones
i grups socials a crear i dirigir escoles i a impartir-hi un determinat
tipus d'educació, expressar i garantir el seu CARÀCTER PROPI;
* el dret dels professors
a realitzar la seva acció docent amb llibertat, d'acord amb les
característiques pròpies del centre i el nivell educatiu
que els correspon.
Els poders públics, com
a responsables del bé comú i garants dels drets i llibertats
dels ciutadans, han de fer possible l'exercici pràctic del dret
de tothom a l’educació, bo i assegurant la gratuïtat de les
escoles i la llibertat d'ensenyament.
El pluralisme de la nostra
societat es tradueix en una diversitat d'escoles, algunes de les quals
han estat creades pels poders públics i altres són fruit
de la lliure iniciativa dels ciutadans. Les escoles "COR DE MARIA", promogudes
per les Missioneres Cor de Maria, fidels al seu compromís eclesial
i a l'esperit dels seu fundador, Dr. Joaquim Masmitjà, ens proposem
de complir una funció educativa des de la perspectiva cristiana.
Amb esperit de col·laboració
i servei a la societat i a l'Església del nostre país, sintetitzem
la Proposta Educativa de les nostres escoles en els següents principis.
LA
IDENTITAT DE LA NOSTRA ESCOLA
La nostra escola sorgeix
com a resposta a les necessitats del poble. Promou la formació integral
dels alumnes d'acord amb una concepció cristiana de l'home, de la
vida i del món, i intenta participar activament en la transformació
i millorament de la societat.
La dimensió cristiana
ens és especialment exigida a la llum del carisma catequètic
del Dr. Masmitjà.
Per tant, la nostra escola
* s'obre a tothom
qui desitja educar-hi els seus fills, donant així resposta a una
acció educativa que els pares reclamen;
* promou la responsabilitat
en la preparació humana com un esforç d'autèntic servei
i de col·laboració en la construcció d'una societat
més humana i més justa;
* compta amb un equip de
professors i col·laboradors que es comprometen a donar una educació
coherent i de qualitat a tots els alumnes;
* té el suport i
l'estímul dels pares d'alumnes, compromesos amb l'opció educativa
pròpia del centre;
* s'acull al finançament
públic per tal de garantir la gratuïtat de l’educació
evitant així tota discriminació per motius econòmics;
* segueix les orientacions
i els criteris pastorals de l’Església local i universal;
* s'insereix en la realitat
sòcio-cultural de Catalunya, en funció de la seva identitat
cristiana i de la seva vocació evangelitzadora.
En el marc del pluralisme escolar,
que caracteritza la nostra societat, la nostra escola se sent corresponsable
del bé comú i solidària dels drets de la resta de
les altres escoles del país.
L'EDUCACIÓ
CRISTIANA
En la nostra escola procurem
afavorir el creixement i la maduració dels alumnes en totes les
seves dimensions. Per això:
* els ajudem a descobrir
i potenciar les seves possibilitats físiques, intel·lectuals
i afectives;
* eduquem la seva dimensió
social i promovem la inserció en el món de forma responsable
i constructiva;
* fomentem el desenvolupament
de la dimensió ètica i transcendent de la persona.
L'educació cristiana
ha de tenir sempre el caràcter d'una oferta respectuosa envers la
llibertat de tots els alumnes, els professors i les famílies, els
quals han de respectar igualment el Caràcter Propi del centre. Amb
aquests criteris,
* ensenyem la religió
catòlica i pretenem la formació d'uns alumnes conscients
i responsables, a través d'un plantejament fonamentat i crític
de la qüestió religiosa;
* afavorim la coherència
entre fe i cultura, de manera que L’educació desemboqui en la síntesi
fe-vida, i en una participació activa en la comunitat eclesial;
* eduquem per a la Llibertat,
la justícia, la solidaritat i la pau, conscients que el conreu d'aquests
valors és especialment urgent en la nostra societat.
Tenim un Projecte Educatiu que
concreta la realització gradual i progressiva d'aquesta proposta
d'educació integral, d'acord amb els diversos nivells escolars.
LA
NOSTRA COMUNITAT EDUCATIVA
La Congregació organitza
els seus Centres com a Comunitats Educatives, integrades per educadors,
pares, alumnes, la direcció de l’escola i tots aquells que col·laboren
en la concreció de les metes proposades en aquest Caràcter
Propi. El conjunt d'estaments i persones que la formem ens integrem harmònicament,
i tots som corresponsables de la tasca educativa, dins l'àmbit de
les nostres funcions.
* La Institució
Titular és responsable d'expressar i donar continuïtat a aquells
principis i criteris d'actuació que garanteixen la qualitat de l’educació
cristiana que volem impartir.
* Els alumnes són
els primers protagonistes de llur formació, intervenen activament
en la vida de l’escola segons les exigències pròpies de l'edat,
assumint responsabilitats proporcionades a la seva capacitat.
* Els professors tenen un
paper decisiu en l’escola, ja que estan directament implicats en la preparació,
realització i avaluació del Projecte Educatiu.
* El personal d'administració,
i la resta de col·laboradors de la comunitat educativa, presten
una valuosa cooperació acomplint funcions totalment necessàries
per a la bona marxa del centre.
* Els Pares, com a principals
responsables de L’educació dels seus fills, participen activament
en la vida de L’escola i li presten el seu suport, sobretot a través
de l'Associació de Pares d'Alumnes.
Aquest model d'educació
cristiana exigeix que L’escola sigui una autèntica Comunitat Educativa.
EL
NOSTRE ESTIL
L'estil de vida i acció
de les nostres escoles, pretén fruir de l'’esperit propi de les
primeres comunitats "COR DE MARIA", i posa en relleu aquests punts:
* Actitud acollidora
i senzilla, creadora d'un ambient familiar, que facilita obrir-se als altres
i participa en la vida de grup.
* Capacitat de comprensió
que ajuda l'alumne a la pròpia acceptació i creixement.
* Esperit crític
i creador que prepara l'alumne per a col·laborar en una autèntica
transformació de la societat.
* Capacitat d'harmonitzar
exigència amb flexibilitat, conscients que som artífexs d'un
món que s'ha d'anar construint amb més justícia, llibertat
i amor.
* Actitud solidària
per a participar en aquelles obres que puguin ser realitzades en bé
dels nostres germans i de tots els homes.
* Apertura al diàleg,
que afavoreix la comunicació i el coneixement mutu en un ambient
de confiança recíproca.
* Simplicitat, joia i bon
humor, elements necessaris per a construir una comunitat de treball i amistat.
* Pau, fruit de la recerca
constant i do que es frueix pel fet de viure amb il·lusió.
* Vivència joiosa
de la fe cristiana, do gratuït de Déu.
* Esperit de pregària
que ens relaciona filialment amb el Pare bo i fraternalment amb Jesucrist,
el nostre Salvador.
* Vivència sagramental
que culmina en l'Eucaristia i flueix d'ella.
* Devoció a Maria
com aprenentatge senzill i amorós, d'aquella donació incondicional
que ens fa més persones, més generosos i més grans.
ALGUNS
TRETS BÀSICS DE LA NOSTRA ACCIÓ EDUCATIVA
L'educació que desitgem
oferir a famílies i alumnes requereix una aportació coordinada
per part de tots. Només així aconseguirem que la nostra acció
assoleixi els seus objectius. Per això,
*orientem els alumnes
en el seu treball formatiu per tal que descobreixin llurs aptituds i limitacions,
i aprenguin a auto-governar-se i a desenvolupar totes les seves capacitats;
* desvetllem el seu esperit
crític per tal que siguin conscients i responsables de les seves
idees;
* adoptem una metodologia
didàctica oberta i flexible, conseqüents amb els objectius
educatius que l’escola persegueix;
* donem la deguda importància
al treball adreçat als alumnes per tal que arribin al desenvolupament
ple de les seves possibilitats;
* afavorim l’educació
activa i dinàmica, promovem l'adquisició de destreses, habilitats,
i potenciem les relacions de cooperació amb els companys;
* posem els avenços
tecnològics al servei de l’educació i preparem els alumnes
per a la vida, ensenyant-los a comprendre i discernir les noves formes
d'expressió que esdevenen habituals a la nostra societat;
* projectem L’educació
més enllà de l'aula i de l'horari lectiu, a través
d'activitats formatives que ajuden els alumnes a obrir-se a un món
de dimensions cada dia més amples i a prendre part en iniciatives
socials i pastorals.
Un procés d'avaluació
contínua ens permet de verificar el nivell de qualitat de l’acció
educativa de l’escola i la seva adequació als interessos i necessitats
de famílies i alumnes.
EL
NOSTRE MODEL DE GESTIÓ
Pares, professors, titular
i personal d'administració i serveis realitzem conjuntament una
tasca que ens aglutina i que dóna sentit als nostres esforços
i il·lusions: la formació integral dels alumnes. Amb aquesta
finalitat,
* procurem que la
participació de tots en la vida de l'escola ens ajudi a consolidar
la Comunitat Educativa i a realitzar el Projecte Educatiu;
* tenim un Reglament de
Règim Interior que regula el funcionament de l'escola i garanteix
l'adequada coordinació de tots els estaments i persones que intervenim
en l'acció educativa;
* el Consell Escolar promou
l'actualització del Projecte Educatiu, afavoreix la inserció
en l'entorn social i eclesial, i fomenta la corresponsabilitat. El bon
resultat de la seva gestió és fruit de la competència,
disponibilitat, coherència i capacitat de compromís de tots
i cada un dels seus membres.
El coneixement i l'aceptació
d'aquests principis i criteris d'actuació faran convergir les il·lusions
pedagògiques i l'acció formadora de tots els qui constituïm
la Comunitat Educativa dels nostres centres "COR DE MARIA".
PÀGINA
PRINCIPAL
|