-
-
Els alumnes fan els
racons preferentment per parelles, si bé n'hi ha alguns que els
fan individualment.
-
Tots els alumnes no
fan el mateix racó al mateix temps, si no que es tracta d'anar fent
una roda fins que passen per tots.
-
Cada sessió aproximadament
es fa un racó, encara que sovint n'hi ha que triguen més
d'un dia per a fer-lo.
-
A l'acabar una sessió
l'alumne anota el que ha fet a la fitxa guia.
-
|
Racó
1 |
Els dictats preparats
|
|
- FUNCIONAMENT DEL RACÓ:
Els alumnes realitzen el racó per parelles. Entre els dos tenen
un dictat sencer que abans de començar es llegeixen dues vegades.
Cada alumne/a té un dictat amb línies en blanc que el seu
company li va dictant fins a acabar-lo.
-
-
- La correcció la realitzen
els mateixos alumnes.
-
- Es valora l'ortografia i la
correcció realitzada.

|
|
|
QUÈ
ES TREBALLA? |
AUTOAVALUACIÓ |
Dictat 1 |
Accent diacrític |
Intercanvi
dels dictats |
Dictat 2 |
Puntuació |
Intercanvi
dels dictats |
Dictat 3 |
Majúscules |
Intercanvi
dels dictats |
Dictat 4 |
Apòstrof
i guionet |
Intercanvi
dels dictats |
Dictat 5 |
H i altres lletres
mudes |
Intercanvi
dels dictats |
Dictat 6 |
G / J |
Intercanvi
dels dictats |
Dictat 7 |
C / Ç
/ S / SS / Z |
Intercanvi
dels dictats |
Dictat 8 |
Accents |
Intercanvi
dels dictats |
Dictat 9 |
Accents obert
i tancat |
Intercanvi
dels dictats |
Dictat 10 |
B / V |
Intercanvi
dels dictats |
|
Racó
2 |
El parxís ortogràfic |
|
-
FUNCIONAMENT DEL RACÓ:
Els alumnes realitzen el racó per parelles, ( o de tres ). Cada
dues sessions canvien de tauler per tal de treballar un aprenentatge ortogràfic
diferent. Els alumnes juguen com si es tractés del parxís
que tots coneixem; a cada casella hi ha un dibuix o bé una paraula
incompleta la qual han d'escriure en el full del racó. Si l'escriuen
bé segueixen tirant fins a un màxim de tres vegades, si no
ho fan bé l'han de tornar a escriure correctament, i passen el torn
al següent company. Per saber si l'han escrit bé hi ha la solució
al mateix tauler.
-
-
- La correcció la realitzen
els mateixos alumnes.
-
- Es valora l'ortografia i la
correcció realitzada.
-

-
|
-
QUÈ
ES TREBALLA?
|
-
AUTOAVALUACIÓ
|
-
Tauler groc
|
-
r / rr
|
-
Solucionari del tauler
|
-
Tauler taronja
|
-
b / v
|
-
Solucionari del tauler
|
-
Tauler roig
|
-
h
|
-
Solucionari del tauler
|
-
Tauler marró
|
-
c / qu / g / gu / ç /
c / g / j
|
-
Solucionari del tauler
|
-
Tauler gris
|
-
z / s / ss / c / ç /
x
|
-
Solucionari del tauler
|
-
Tauler verd clar
|
-
a / e / o / u
|
-
Solucionari del tauler
|
-
Tauler verd fosc
|
-
accents
|
-
Solucionari del tauler
|
-
Tauler blau
|
-
repàs
|
-
Solucionari del tauler
|
|
Racó
3 |
Comprensió lectora |
|
-
FUNCIONAMENT DEL RACÓ:Són
una sèrie de fitxes ( 30 per a cada curs del cicle ) que els alumnes
realitzen per parelles o bé individualment on s'ha procurar recollir
diferents tipologies textuals.
-
L'avaluació la fa el
mestre junt amb l'alumne.
-
-
- La correcció la realitza
el mestre amb l'alumne/a.
-
- Es valora la comprensió
i ,si s'escau, l'expressió.

-
FITXA
|
QUÈ
ES TREBALLA?
|
1
|
Velocitat
lectora
|
2
|
Comprensió
contingut de notícies
|
3
|
Comprensió
lectora ( meitat dels mots amagats )
|
4
|
Quin dia
de la setmana vaig néixer
|
5
|
Ordenar
paràgrafs
|
6
|
Encreuats
de vocabulari
|
7
|
Relacionar
textos
|
8
|
Ordenar
vinyetes
|
9
|
Sinònims
|
10
|
Localització
al plànol de carrers
|
11
|
Velocitat
lectora
|
12
|
Comprensió
contingut de notícies
|
13
|
Omplir
buits de receptes de cuina
|
14
|
Relacionar
textos
|
15
|
Ordenar
vinyetes
|
16
|
Sinònims
|
17
|
Comprensió
text de teatre
|
18
|
Velocitat
lectora
|
19
|
Posar
títols als paràgrafs
|
20
|
Joc de
lògica
|
21
|
Vocabulari
|
22
|
Joc telepàtic
|
23
|
Relació
/ comprensió
|
24
|
Comprensió
del text
|
25
|
Omplir
buits de receptes de cuina
|
26
|
Continuació
d'una notícia
|
27
|
Educació
vial
|
28
|
Completar
vinyetes
|
29
|
Vocabulari
|
30
|
Velocitat
lectora
|
31
|
Encreuats
d'educació vial
|
32
|
Omplir
buits
|
33
|
Omplir
buits de receptes de cuina
|
34
|
Continuació
d'una notícia
|
35
|
Localització
al plànol de metros
|
36
|
Ordenar
vinyetes
|
37
|
Velocitat
lectora
|
38
|
Continuar
notícies
|
39
|
Encreuats
|
40
|
Comprensió
lectora
|
41
|
Omplir
vinyetes
|
42
|
Omplir
buits
|
43
|
Joc de
lògica
|
44
|
El mapa
telefònic
|
45
|
Comprensió
lectora
|
46
|
Velocitat
lectora
|
47
|
Continuació
de notícies
|
48
|
Encreuats
|
49
|
Comprensió
lectora i vocabulari
|
50
|
Velocitat
lectora i entonació
|
51
|
Joc de
lògica
|
52
|
Comprensió
i Expressió plàstica
|
53
|
Velocitat
lectora
|
54
|
Localització
al mapa de comarca
|
55
|
Completar
vinyetes
|
56
|
Comprensió
de text
|
57
|
Recomposar
enganxant un text
|
58
|
Paràgrafs
|
59
|
Comprensió
i Expressió plàstica
|
|
Racó
4 |
Vocabulari |
|
-
-
FUNCIONAMENT DEL RACÓ:
Són
una sèrie de fitxes (10 per a cada curs del cicle) que els
alumnes realitzen per parelles o bé individualment de
vocabulari bàsic. En aquestes fitxes hi ha una escena dibuixada
on els alumnes han de cercar paraules que comencen o acaben per una
lletra
en concret. Quan es tenen totes les paraules cal ordenar-les
alfabèticament.
-
-
- La correcció la realitza
el mestre amb l'alumne/a.
-
- Es valora el nombre de mots
trobats, la correcció i l'ordre de les paraules.

-
-
FITXA
|
-
QUÈ
ES TREBALLA?
|
-
1
|
-
Paraules que comencen per la
lletra A
|
-
2
|
-
Paraules que comencen per la
lletra B
|
-
3
|
-
Paraules que comencen per la
lletra C
|
-
4
|
-
Paraules que comencen per la
lletra D
|
-
5
|
-
Paraules que comencen per la
lletra E
|
-
6
|
-
Paraules que comencen per la
lletra F
|
-
7
|
-
Paraules que comencen per la
lletra G
|
-
8
|
-
Paraules que comencen per la
lletra H
|
-
9
|
-
Paraules que comencen per la
lletra J
|
-
10
|
-
Paraules que comencen per la
lletra LL
|
-
11
|
-
Paraules que comencen per la
lletra M
|
-
12
|
-
Paraules que comencen per la
lletra N
|
-
13
|
-
Paraules que comencen per la
lletra NY- 1
|
-
14
|
-
Paraules que comencen per la
lletra NY -2
|
-
15
|
-
Paraules que comencen per la
lletra Q
|
-
16
|
-
Paraules que acaben en R muda
|
-
17
|
-
Paraules que comencen per la
lletra S
|
-
18
|
-
Paraules que comencen per la
lletra T
|
-
19
|
-
Paraules que comencen per la
lletra V
|
-
20
|
-
Paraules que comencen per la
lletra X - 1
|
-
21
|
-
Paraules que comencen per la
lletra X - 2
|
|
Racó
5 |
Expressió escrita. Racó de l'escriptor |
|
-
-
FUNCIONAMENT DEL RACÓ:
Aquest racó està dividit en set subgrups (que poden ser més); cada
vegada que a l'alumnat els toca fer aquest racó (una vegada al mes aprox.),
fan un apartat diferent:
-
Carta informal.
-
Text narratiu.
-
Carta formal.
-
La descripció
-
El diàleg.
-
La notícia.
-
La Publicitat
-
L'entrevista
-
-
Carta informal i
Carta formal
-
-
-
FUNCIONAMENT DEL RACÓ:
Amb una pauta que les alumnes poden seguir, per parelles o individualment
han de realitzar una carta .
-
-
- La correcció la realitza
el mestre amb l'alumne/a.
-
- Es valora l'expressió,
la riquesa del vocabulari, la puntuació , la cal·ligrafia
i l'ús de les fórmules de la carta.

-
Text narratiu
-
FUNCIONAMENT DEL RACÓ:
El racó es fa individual o per parelles.
-
En aquest racó hi ha
quatre capses amb les següents preguntes: qui?, quan? , on ?, amb
qui ?;els alumnes agafen a l'atzar un paper de cada capsa i amb ells creen
l'esborrany d'una història que després passaran a la fitxa
del racó.
-
-
- La correcció la realitza
el mestre amb l'alumne/a.
-
- Es valora l'expressió,
la riquesa del vocabulari, la puntuació i la cal·ligrafia.
-
-
La descripció
-
-
-
FUNCIONAMENT DEL RACÓ:
El racó es realitza per parelles.
-
En aquest racó un alumne
fa una descripció a la part de dalt del full . En acabar li dóna
al seu company que dibuixarà allò que exactament ha descrit
el seu company.
-
-
- La correcció la realitza
el mestre amb l'alumne/a.
-
- Es valora la precisió
la coherència en la descripció, l'ús d'adjectius i la puntuació
.
-
-
La notícia.
-
-
-
FUNCIONAMENT DEL RACÓ:
El racó es realitza individualment.
-
El racó està pensat
per a treballar-lo individualment. Es tracta de comentar notícies
positives o negatives que hagin llegit o vist per a la tv.
-
-
- La correcció la realitza
el mestre amb l'alumne/a.
-
- Es valora la coherència de 'expressió
escrita, el vocabulari i la puntuació.
-

-
La Publicitat.
-
FUNCIONAMENT DEL RACÓ:
El racó es realitza individualment.
-
Cal crear un objecte i fer-ne
la publicitat per a comercialitzar-lo.
-
-
- La correcció la realitza
el mestre amb l'alumne/a.
-
- Es valora l'originalitat de
l'objecte, la seva descripció , la puntuació i l'eslògan
i l'anunci publicitari.
-
-
La Publicitat
-
-
FUNCIONAMENT DEL RACÓ:
El racó es realitza individualment.
-
Cal fer una entevista imaginària
de'uns personatges donats. Cal diferenciar entre preguntes personals i
professionals.
-
- La correcció la realitza
el mestre amb l'alumne/a.
-
- Es valora l'originalitat, l'expressió i
la correcció ortogràfica.
|
Racó
6 |
Biblioteca d'aula |
|
FUNCIONAMENT DEL RACÓ:
El racó es realitza individualment.
Cada dia es llegeix 20' en començar l'horarie escolar. Cada alumne escolleix un
llibre de la biblioteca d'aula. Quan l'agafa ho marca a la fitxa de lector
que té a la carpeta. Quan l'ha acabat de llegir cal que faci la
fitxa del llibre i un petit escrit i si es vol dibuix per a penjar-ho
al mural . Finalment cal que anoti el seu grau de satisfacció envers
el llibre llegit al tauler de control del racó.
- Es valora la fitxa de lectura
i el text del mural. |
Racó
7 |
Jocs de llengua |
|
FUNCIONAMENT DEL RACÓ:
El racó està pensat per a treballar-lo individualment o per
parelles.
Cada alumne fa les diferents
activitats per ordre. Es tracta d'un racó "calaix de sastre"
on hi ha activitivats de llengua d'un caire lúdic: la frase maleïda,
dòminos ortogràfics, la baldufa de la frase,.....
|
Racó
8 |
PAI i PROGRAMA DE COMPETÈNCIA SOCIAL |
|
FUNCIONAMENT DEL RACÓ:
El racó es realitza individualment.
Cada alumne ha de fer les fitxes proposades pels dos programes. |
Racó
9 |
Expressió escrita. Al món passen coses
-
FUNCIONAMENT DEL RACÓ: El racó es realitza individualment o per parelles
- En
veure que una bona part de l'alumant de l'escola al cicle superior
sovint no seguien les notícies, es va decidri fer aquest racó.
- Cada
alumne -o per parelles- són responsables de cercar a internet cada mes
alguna notícia d'abast nacional o mundial que, redactada amb les seves
paraules, serà després exposada al tauler de notícies de l'escola o al
bloc.
-
-
- La correcció la realitza
el mestre amb l'alumne/a.
-
- Es valora l'expressió,
la riquesa del vocabulari, la puntuació, la cal·ligrafia
i l'ús de les fórmules de la carta.
|
Racó
10
|
Projecte d'ortografia
-
FUNCIONAMENT DEL RACÓ: El racó es realitza individualment o per parelles.
- Fitxes d'ortografia que es fan al llarg del cicle.

|
|
|
Racó
11 |
Racó del protagonista |
Racó 12 |
Jocs de taula
|
Racó 13
|
Racó d'eficàcia lectora
-
FUNCIONAMENT DEL RACÓ: El racó es realitza individualment o per parelles
- El
racó és una sèrie de fitxes de diferents registres
i tipologies textuals que l'alumnes ha d'anar realitzant segons el seu
ritme.
La correcció la realitza
el mestre posteriorment. |
Racó 14
|
Racó TIC
FUNCIONAMENT DEL RACÓ: Recull de diferents tasques web per a fer a l'ordinador de la classe o a la PDI del cicle. Dins d'aquest racó
l'alumnat
crea activitats PDI per a la resta de companys i companyes amb el programa SMART Notebook.
Aquí tenim una petita mostra d'enllaços web d'ús com a exemple:
Llengua catalana
General
Lectura i expressió:
Ortografia:
Diccionaris Vocabulari:
Lectura eficaç:
Dictats
Verbs
|