Anelleta
Casetes
Els patacons
Tirar llidons
El rull
Joc de la pissarra
Rutlla
Espardenyeta
A mi pata
Dubles
La barqueta es
tomba
Anelleta
Objectiu: saber
on estar l'anell.
Material: l'anell.
Participants: gran
grup
Lloc: espai obert:
pati de
l'escola, plaça, el camp, etc.
Desenvolupament: els
nens
es col.loquen en una gran rotllana amb les mans juntes. Un d'ells queda
al centre i passa nen per nen simulant que deixa l'anell fins que
finalment
se la queda un. Llavors el que estava al centre pregunta: qui te
l'anell
pica martell?
aquet contesta _ _ _ _ _ . Si ho
endevina
es queda al centre i si no havia de donar una prenda. Aquesta es queda
al centre del joc. Per recuperarla es deia.
- ¿ De quien es esta
miñona
?
- de una servidora.
- ¿ Que harà para
recuperarla
?
- lo que usted me
mande.
Casetes
(Joc de nenes)
Objectiu: Jugar amb
imaginació
fen famílies.
Participants:
Tots els que vulguin.
Lloc:
1. La cabana del mut.
2. La mineta de la sal.
3. Els refugis de l'era del Fideu.
4. Als trullets.
5. A la plaça.
6. A Sant Blasi.
7. A la teuleria ( bàscula).
8. A la bassa ( benzinera).
9. A les fonts.
Desenvolupament: El
grup de
nenes que jugaven, construïen en primer lloc la casa amb les
separacions
corresponents: menjador, cuina, habitació... etc. Aquestes les
feien
amb palla.
Després constituïen la
família:
una era el pare, l'altra la mare,
els fills,
avis... etc. I cadascun desenvolupava el seu rol o funció.
Els Patacons
Els patacons es construïen
amb cartes
velles: s'agafava una carta i és partia en dues meitats; llavors
doblaven els extrems i s'encaixaven les dues parts, de manera que
és
formava una mena de capseta.
Com s'hi jugava?
Es posaven tots els patacons de
panxa al
terra. Cada jugador tenia un patacó que tirava amb força
contra els altres, i si els aconseguia girar se'ls quedava. Guanyava
qui
tenia més patacons.
Objectiu: Guanyar
patacons.
Material: Cartes
velles i
un taló de sabata.
Lloc: a l'aire
lliure.
Desenvolupament:
Col·loquem els patacons en
tres files
de tres. Situem el taló de sabata a set o vuit passes dels
patacons
marcant el límit. S'ha de tirar amb força amb la
pinça
dels dits e intentar arrossegar els patacons i que passin el
límit
del taló. Guanya el jugador que ha aconseguit més
patacons.
Tirar llidons
(Joc de nens)
Participants: Els
que vulguin.
Equips: 2
Objectiu: Intentar
tocar als
nens de l'altre equip amb els llidons o amb els pinyols.
Material: Llidons i
canuts.
Lloc: en un espai
ampli normalment
al camp.
Desenvolupament:
Els participants dels dos equips
tiraran
els llidons (fruit) amb canuts als contrincants, intentant tocar el
màxim
nombre de persones i evitant ésser tocat. Si un llidó et
toca, quedes eliminat del joc.
Guanya l'equip que li resten
més
participants.
El rull
Participants: dos
persones.
Objectiu: tirar les
agulles
dins d'un cercle.
Material: agulles de
cap doblegades
per la meitat i un cercle.
Desenvolupament:
S'agafen els dits petits dels dos
participants.
Amb la resta dels dits de la ma, intentes tirar les agulles dins el
cercle.
Et deixes els dits petits e intentes introduir les agulles que han
quedat
fora amb les pinsà dels dit gros. El jugador que aconsegueix
ficar
les seves agulles dins de cercle guanya es queda també les
agulles
de l'altre jugador.
Joc de la pissarra
(quan plovia a l'hora de pati)
Participants: tota
la classe.
Equips: dos
equips.
Objectiu: donades
unes pautes
(p_ _ _ _ _ _a)la primera i la
darrera lletra
d'una paraula intentar saber de quin nom es tracta.
Material: pissarra i
guix.
Lloc: a l'escola.
Desenvolupament: els
membres
d'un equip pensen una paraula difícil i posen a la pissarra la
primera
i la darrera lletra i deixen ratlles pels espais buits.
L'altre equip ha d'intentar
esbrinar de
quina paraula es tracta. Ho ha de fer el més ràpid que
puguin.
Després s'intercanviaran
els papers
i guanya l'equip que ha endevinat més
paraules.
rutlla
Objectiu: portar una
roda
de ferro pel carrer i córrer amb ella.
Material: una roda
de ferro
amb un ganxo també de ferro.
Lloc: pels carrers
del poble.
Desenvolupament:
Agafar una roda de bicicleta i es
treuen
els radis i la coberta. S'acopla a un ganxo de ferro i es fa
rodar
pels carrers del poble. Es pot fer mes ràpid, mes lent
etc.
espardenyeta
Participants: una
rotllana
de nens.
Objectiu: Agafar
l'espardenya
i intentar tocar a la persona que l'ha deixat darrere nostre abans que
es col·loqui al seu lloc.
Lloc: a l' aire
lliure : carrer,
pati,...etc.
Material :
espardenyeta.
Desenvolupament:
Hi ha un grup de nens al terra
formant una
rotllana .Un nen està fora de la rotllana i mentre els seus
companys
canten la cançó, ell intenta amagar l' espardenya darrera
d` un d'ells.
A mi pata
Objectiu:
llençar una
pilota petita contra la paret. Intentar agafar-la sense caure al terra.
Lloc:
al carrer, pati de l'escola etc.
Material: una
pilota.
Desenvolupament:
Els nens es col·locaran en
fila i
esperaran el torn. Cada un agafarà la pilota i la tirarà
al centre de la paret i la intentarà recupera-la sense caure
sense
caure al terra i tot cantant aquesta cançó:
"Mi pata no come"
"Mi pata no bebe"
"Mi pata no gasta zapatos"
Dubles
Objectiu: Aconseguir
saltar
sense caure quan s´estira la corda tot cantant aquesta
cançó:
" Patinar, patinar, patinaba una
niña
en París, tropezó, resbaló,
resbaló
y en el monte cayó. Fue a parar, fue a parar, fue a parar
al fondo del mar."
Material:
corda.
Lloc: carrer .
La barqueta es tomba
Objectiu: Aconseguir
saltar
el major nombre de vegades possible sense aixafar la corda,
que seguirà el moviment de balanceig d´una barca,
mentre
la resta de participants canta aquesta
cançó:
"Si la barqueta es tomba, nena no
tinguis
por, tira la canya a l'aire i agafat al timó."
Material: corda.
Lloc: carrer.